dinsdag 3 november 2015

ARTS et METIERS ABDIJKERK TRANSPORT

En met dit log zijn we aan het einde van ons bezoek aan het Musée des Arts et Metiers gekomen. 

Ik geef nog even mee dat hier een replica van de slinger van Foucault te vinden is die geheel vrij kan oscilleren. De slinger moet in staat zijn om urenlang in beweging te blijven, want als men de slinger handmatig in beweging houdt, kan men (gewild of ongewild) ook het slingervlak beïnvloeden. Dit kan bereikt worden door een zeer lange slinger te maken, met een zwaar gewicht aan de onderzijde. Een slinger van Foucault werd voor het eerst tentoongesteld op 26 maart 1851, vanaf het plafond van het Panthéon in Parijs. De gebruikte slinger bestond uit een 28 kilogram zware bol hangend aan een 67 meter lang touw.

Het aardige van het experiment is dat het de draaiing van de aarde bewijst in een geheel afgesloten ruimte, zonder zicht op de zon en de sterren; het bewijs van de aardse draaiing wordt geleverd zonder astronomische waarnemingen.

Om de beweging van de slinger waar te nemen had Foucault de vloer van het Pantheon met zand bedekt. De slinger trok een klein streepje door het zand tijdens zijn beweging. Na een uur was het slingervlak al behoorlijk van stand veranderd ten opzichte van de vloer.

Het experiment is sindsdien vaak herhaald. Momenteel hangt er onder andere een slinger in dit wel heel interessant museum, waarvan je de foto's hier (klik) kan bekijken.

zondag 1 november 2015

Zondag: bij-tank-dag


Weinig tank hier vandaag - eerder een aansluiting met de blog van voorbije donderdag (klik) over de eerste vluchten uitgevoerd door de mens...

In 1911 werd in Duitsland de eerste zweefvlucht herdacht anno 1811 met de voorloper van de vandaag populaire 'hangglijders' door Albrecht Ludwig Berblinger (1770-1829), meester-kleermaker en uitvinder uit Ulm (o.a. is hij de uitvinder van de beenprothese met gewrichten). Hij bouwde een skelet uit 'Indische hout' (vermoedelijk bamboe) overspannen met zeildoek van eigen samenstelling. Men nam hem echter niet ernstig en hij ondervond beroepshalve veel tegenkanting. Zijn vliegpogingen moest hij daarom in het geheim van bovenop de omliggende heuvels ondernemen. Uiteindelijk verkreeg hij de steun van de Beierse kroonprins Friedrich I die hem een donatie verleende. Op 31 mei 1811 ondernam hij verschillende vliegpogingen die hij steeds weer moest uitstellen wegens valwinden. Zijn vlucht over de Donau van bovenop de Dom van Ulm (100m) moest hij uiteindelijk herleiden tot een sprong van de 20m hoge stadsmuur. De ongeduldige massa toeschouwers zette hem steeds meer onder druk zodat hij tenslotte tegen zijn zin moest springen spijts slechte weersomstandigheden, wat hem fataal werd. Men moest hem onder gejoel uit de Donau opvissen. Door zijn mislukking viel hij ook sociaal en beroepsmatig als bedrieger in ongenade en hij stierf op 56-jarige leeftijd in grote armoede.

Zijn uitvinding zou op het einde van de 19de eeuw Otto Lilienthal (1848-1896) inspireren voor zijn gelijkende uitvinding. In 1891 realiseerde Lilienthal een zweefvlucht van 25m en in 1893 zelfs van 250m. In 1896 maakte hij een eerste geslaagde glijvlucht met een dubbeldekker maar raakte enkele vluchten later zwaargewond en overleed. De gebroeders Wright maakten dankbaar gebruik van Lilienthal's kennis en maakten ook verschillende vluchten met zijn zweefvliegers vooraleer hun eigen proefvluchten op te starten.
(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)

zaterdag 31 oktober 2015

Halloween?

En nou niet gaan zeuren dat het een uit Amerika overgewaaid commercieel gebruik is dat jullie dus niet vieren.
Ten eerste is Halloween voortgekomen uit het Keltische feest Samhain. De Kelten in Ierland en Groot-Brittannië vierden dit feest op 31 oktober op de Keltische variant van oudejaarsdag. Op 1 november eindigde het oogstseizoen en begon de winter, en daarmee het nieuwe jaar. Met de oogst in de graanschuur en het vee in de stal was het tijd voor een feest.
Ten tweede, en dat is eigenlijk het voornaamste: de kinderen zijn er verzot op! *wink, big smile*

vrijdag 30 oktober 2015

ARTS et METIERS ABDIJKERK ENERGIE


Het woord energie komt van het Griekse ἐνέργεια Energeia, dat waarschijnlijk voor het eerst wordt gebruikt in het werk van Aristoteles in de 4de eeuw voor onze tijdrekening.
Vormen van energie:
Binnen de context van de natuurwetenschappen worden verschillende vormen van energie gedefinieerd. Deze omvatten:
Kinetische energie (bewegingsenergie)
Gravitatie-energie (energieverandering in een gravitatieveld: zie ook Potentiële energie)
Elektromagnetische energie
Kernenergie (Nucleaire energie)
Warmte (thermische energie)
Straling
Chemische energie
Elektrische energie
Magnetische energie
Elastische energie
Geluidsenergie
Lichtenergie
Massa (E=mc2)

Meer weten? Hier klikken.
De foto' die we namen in het Musée des Arts t Métiers bekijken? Hier klikken... En dit is dan de laatste les van de week jongens en meisjes, morgen mogen jullie het heerlijke, vrije wekend in!

donderdag 29 oktober 2015

ARTS et METIERS TRANSPORT LUCHT


In 1783 vond de eerste ballonvlucht plaats met een heteluchtballon door de gebroeders Montgolfier. Otto Lilienthal lukte het in 1894 voor het eerst te glijden op de lucht, en hij vond zo het zweefvliegen uit. Ferdinand Graf von Zeppelin bouwde in 1900 zijn eerste Zeppelin, een luchtschip gevuld met gas.

De eerste vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig werd geclaimd door Gustav Whitehead (Weißkopf) uit Duitsland, die beweerde dat hij op 14 augustus 1901 in Fairfield (Connecticut) met zijn vliegtuig Number 21 (20 PK-motor, die draaide op acetyleen en perslucht) 800 meter ver vloog op 15 meter hoogte en vervolgens veilig landde. Zijn vlucht werd verslagen door een journalist van het dagblad Bridgeport Herald, die echter geen foto's maakte. Whitehead zelf heeft zijn vlucht niet schriftelijk vastgelegd, zodat voor deze bewering geen sluitend bewijs is. De Duitser Karl Jatho beweerde op 18 augustus 1903 in Hannover, Duitsland te hebben "gevlogen" over een afstand van 20 meter, op 30 centimeter hoogte, en hiervoor 4 ooggetuigen te hebben. In november van datzelfde jaar verbeterde hij dit tot een afstand van circa 60 meter, op 3 meter hoogte. Deze vlucht wordt echter beschouwd als "ongecontroleerd" (geen controle hebbend over de besturingsorganen).

De gebroeders Wright uit de Verenigde Staten waren de eersten die een gecontroleerde vlucht maakten. Hun Wright-Flyer was een gemotoriseerd vliegtuig dat een vlucht maakt, in december 1903. De Fransman Louis Blériot was in 1909 de eerste die het Kanaal door de lucht bedwong. De Amerikaan Charles Lindbergh was de eerste piloot die solo en non-stop over de Atlantische Oceaan vloog. De Heinkel He 178 was 's werelds eerste vliegtuig aangedreven door een turbojetmotor en het eerste praktische straalvliegtuig. Het was een zelfstandig project van de Duitse vliegtuigproducent Heinkel.

Vanaf 1944 kwamen de eerste militaire straalvliegtuigen, die ervoor zorgden dat veel hogere snelheden bereikt konden worden dan het tot dan toe gebruikelijke maximum van 500 tot 600 km per uur. De Messerschmitt Me 262 bijgenaamd Schwalbe (zwaluw) was het eerste operationele jachtvliegtuig aangedreven door straalmotoren.
Het allereerste straalvliegtuig voor het vervoer van personen was de de Havilland Comet in 1951 en de eerste lijnvlucht werd uitgevoerd in 1952.

Te moeilijk? Te veel leerstof ook? Kijk dan maar naar de prentjes, en wel hier.
Goed hé dat ik jullie eens aan de oren trok, de klas was er weer voltallig gisteren *wink, big smile*.

woensdag 28 oktober 2015

ARTS et METIERS TRANSPORT AARDE


Vervoer of transport is het verplaatsen van personen of goederen (juridisch "zaken"). Dit kan met bijvoorbeeld de auto, fiets, trein, per vliegtuig, enzovoort.

Bij vervoer kan het gaan om tastbare zaken van dingen (bijvoorbeeld goederenvervoer), vloeistoffen (bijvoorbeeld olietransport), gassen (bijvoorbeeld aardgas), dieren (bijvoorbeeld veetransport) of mensen (personenvervoer), maar ook om niet direct tastbare zaken zoals energie (bijvoorbeeld elektriciteitstransport of warmtetransport) of informatie (bijvoorbeeld datatransport).

Voor het vervoer wordt gebruikgemaakt van vervoermiddelen. Elk type vervoer kent hiervoor zijn eigen specifieke vervoermiddel(en). Het proces van verplaatsingen wordt verkeer genoemd. Bij deze vormen van vervoer verandert het vervoermiddel van plaats en daarmee de zaken. Maar er is ook vervoer door middel van vervoermiddelen die op hun plaats blijven, zoals pijpleidingen, kabels, e.d.

Het woord "transport" is samengesteld uit het Latijnse trans dat over betekent, en portare, wat dragen betekent. Ook kan gewezen worden op de link tussen trans (doorheen) en porta (poort), waardoor het begrip zeehaven (seaport) een duidelijke betekenis krijgt als "zeepoort". Transport bijgevolg kan dus evengoed begrepen worden in de zin dat goederen, personen en data met behulp van dragers EN door interfaces (knooppunten, poorten) hun uiteindelijke bestemming bereiken.

Natuurlijk heb ik ook deze keer de les met wat 'prentjes' verlucht, klik daarvoor maar hier. Hoewel... ik heb de indruk dat de lessen stilaan gaan vervelen want het absenteïsme is groot, er wordt precies heel veel gespijbeld tegenwoordig! *wink, big smile*.