Vandaag honderd jaar geleden!
We zouden ze bijna vergeten - maar tijdens het vastlopen van de loopgravenoorlog op het westelijk front, spijts de inzet van tanks, waren ze sinds eind 1914 (boven BelgiĆ« en Frankrijk) en begin 1915 (boven Engeland) in de lucht nog steeds actief en zouden dit blijven tot midden 1918: de Duitse Zeppelins. Afhankelijk van de Duitse marine (en merkwaardigerwijze niet van de luchtmacht...) bombardeerden zij de Engelse en Schotse oostkust. Tijdens de ‘raid’ in de nacht van 1 op 2 april 1916 uitgevoerd door 10 van deze luchtschepen werden 13 burgers gedood en 24 gewond.
We zouden ze bijna vergeten - maar tijdens het vastlopen van de loopgravenoorlog op het westelijk front, spijts de inzet van tanks, waren ze sinds eind 1914 (boven BelgiĆ« en Frankrijk) en begin 1915 (boven Engeland) in de lucht nog steeds actief en zouden dit blijven tot midden 1918: de Duitse Zeppelins. Afhankelijk van de Duitse marine (en merkwaardigerwijze niet van de luchtmacht...) bombardeerden zij de Engelse en Schotse oostkust. Tijdens de ‘raid’ in de nacht van 1 op 2 april 1916 uitgevoerd door 10 van deze luchtschepen werden 13 burgers gedood en 24 gewond.
Eigenlijk was daarbij Engelse zware industrie geviseerd met springstof en brandbommen: de hoogovens, ijzergieterijen en fabrieken op de zuidoever van de monding van de Tees-rivier, en de haveninstallaties van Middlesborough en Sunderland. Tijdens deze raid op Londen werd Zeppelin L15 boven de Theems neergeschoten, waarbij het wrak van het luchtschip zonk.
Twee Duitse officieren en 16 bemanningsleden konden op een kalme zee en tijdens de heldere nacht uit de monding van de Theems door de Engelse vissersboot Olivine gered worden, en werden als krijgsgevangenen overgebracht naar de marinebasis van Chatham. In de loop van 1917 zijn de Zeppelins geleidelijk aan vervangen door squadrons Gotha-bommenwerpers. De laatste Zeppelin-raid op Engeland gebeurde in augustus 1918.
(verzameling Guido Deseijn aka Laflamand)