We zouden het bijna vergeten door het onverwacht succes van de tanks op het slagvelden aan de Somme (september 1916), Chemin des Dames en Verdun (april en oktober 1917), Cambrai (december 1917) - maar honderd jaar geleden vormden vooral de Zeppelin-luchtschepen een reëel gevaar boven het front (verkenningsvluchten als aanvulling van zware artillerie) en bombardementen op Engeland... Na in 1914 in België Luik en Antwerpen te hebben belaagd als steun aan de invallende Duitse troepen, begonnen (naast enkele boven Frankrijk) in januari 1915 de strategische Zeppelin-raids boven Engeland ("Gott strafe Engeland"). Het zouden er meer dan 50 worden (door 39 Zeppelins in 1915, 123 in 1916, 40 in 1917-1918), vanaf mei 1917 ondersteund door bombardementen met de (eveneens) gevreesde Gotha-vliegtuigen. De laatste Zeppelin-raid boven Engeland gebeurde in augustus 1918.
In het begin van de Eerste Wereldoorlog ("the war to end all wars...") werd ook boven het neutrale Nederland door Zeppelins gevlogen richting Engeland - waarna steevast diplomatiek protest volgde... Toen de Duitse keizer in 1918 door de Duitse militaire 'junta' van Ludendorff en Hindenburg opzij werd geschoven vluchtte hij via Spa naar Nederland. Nederland zou hem diplomatiek asiel verlenen onder de bescherming van zijn verre verwanten, de Oranjes. Nederland weigerde hem, in ruil voor zijn verdere onthouding van politieke activiteiten, als oorlogsmisdadiger uit te leveren aan de Geallieerden. Hij verbleef van 1920 tot zijn dood in 1941 op zijn landgoed Huis Doorn nabij Utrecht. Daar had hij 'om zich thuis te voelen' per spoor enkele 'kleinoden' laten overbrengen uit zijn kastelen in Duitsland - goed voor 59 wagonladingen...
Vertaling spotprent op de afgebeelde postkaart: "Dat schijnt niet veel indruk op hen te maken..." met links de 'vader' van de Zeppelin, de gelijknamige graaf Ferdinand ('PaPa') met zijn opvallend hoofddeksel, en rechts de Duitse keizer Wilhelm II, Friedrich Wilhelm von Preussen ('FiFi')... (verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)