zondag 7 juni 2015

Zondag: bij-tank-dag


“What’s going up - must come down...”
De eerste vliegtuigen en luchtschepen (zeppelins), als nieuw wapen ingezet in het begin van de Eerste Wereldoorlog, werden “bestreden” met vast, maar ook met mobiel geschut zoals deze “auto-mitrailleuse” van Franse makelij op een 25 PK Dion (boven), in de jaren 1920 nagevolgd bij Citroen met het type Kégresse-“autochenilles” achteraan (cf. het loden miniatuurmodel hieronder). Deze rupsbanden (gepatenteerd in 1913) werden tussen 1912 en 1918 in Rusland voor tsaar Nicolas II ontwikkeld door de Franse ingenieur Adolphe Kégresse (1879-1943). Als verantwoordelijke voor het voertuigenpark van de tsaar paste hij zijn uitvinding toe op militaire voertuigen - o.a. in 1916 bij 200 pantservoertuigen van de Russische firma Austin-Putilov. Kégresse zou na de Russische Revolutie naar Frankrijk terugkeren met zijn patenten als enige bezit, en uiteindelijk vanaf 1920 in dienst treden bij Citroën. De legendarische rupsbanden maakten nadien in het Interbellum de beroemde Citroën-expedities mogelijk (dwars door de Sahara, door China, door Afrika...), die Citroën uiteindelijk... militaire opdrachten zou opleveren. Had men maar evenveel inventiviteit en energie willen inzetten voor vreedzame doeleinden!
(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)