Wat de productdesign betreft van sommige tanks als 'technische realisatie' - los van hun toepassing als moordmachine - zijn er weinig exemplaren die destijds een 'iconische status' in de categorie 'productontwikkeling' hebben bereikt: de Engelse Mark IV (1916), de Franse Renault FT 17 (1917) en de Tsjechische Skoda PA-2 Zelva (ofte 'schildpad' - een geblindeerde automitrailleuze 1923-1932 - zie: hier) - echte ingenieursprestaties gezien het korte tijdsbestek waarbinnen hun ontwerp moest gerealiseerd...
In de Tweede Wereldoorlog bereikten de Franse zware B1 (1921-1930), de Amerikaanse Sherman M4 & 'Firefly' (1938-1942 - met zijn 'revolutionaire' verende ophanging - eindproduct van een conceptontwikkeling 1920-1937 beginnend bij de M1 'combat car'), en de recentere Amerikaanse M113 'transporter' (1968, voor het eerst ingezet in Vietnam) nooit helemaal dezelfde design status...
Schaalmodel in gepatineerde messing van een prototype Shermantank met draaibare, nog ronde geschuttoren - bemerk de typische verende ophanging VVSS.
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)