De geslaagde inzet van de Franse Renault FT-17 tijdens de laatste jaren van de Eerste Wereldoorlog als meest succesvolle tanktype ooit met een top-'design', noodzaakte dit constructiebedrijf verder op de ingeslagen weg te ontwerpen en te verbeteren. Hun 'char D1'-serie kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld, werd slechts tussen 1926 en 1936 geconcretiseerd en in productie genomen. Enkele typische FT kenmerken van het generaal Jean-Baptiste Estienne's ontwerp (ronde 'Schneider' geschuttoren, het 'staartstuk') bleven behouden (voor de herkenbaarheid?). De uit de Eerste Wereldoorlog zo opvallende schuin oplopende rupskettingen sneuvelden echter. De eerste D1-tanks van Louis Renault werden in het Interbellum voor militaire oefeningen gebruikt in de Franse militaire kampen en de kolonies, en weergegeven op ontelbare foto-postkaarten.
De ophanging van de ‘D1’ was verbeterd door een nieuwe type verticale vering, en voorzien van brede continue hardrubberen riemen (in plaats van ineen hakende stalen kettingen) uitgevonden door Adolphe Kégresse (1879-1943, Frans militair ingenieur, tewerkgesteld in de Tsaristische garage 1905-1917). Deze werden ook toegepast bij de 'halftrack'-aandrijving van Renault's concurrent Citroen, waar Kégresse na zijn terugkeer uit Rusland tussen 1919 en 1935 de Citroen expeditie-voertuigen mee uitrustte. De Renault 'D1' - tanks bleven ingezet tot in de Tweede Wereldoorlog.
In tegenstelling met de vele memorabilia die er met miniatuur-afbeeldingen van de Renault FT-17 versies zijn vervaardigd (inktstellen, presse-papiers, klokken, boeksteunen) in messing, zamac of aluminium, zijn er van de Renault D1 slecht enkele art-deco inktstellen e.d. op de markt gekomen en daardoor zeldzaam. Deze vonden hun vormgeving in de geometische art deco 'streamline' of 'packet-boat ' stijl der jaren 1930 zoals beide foto's laten zien...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)