zondag 21 augustus 2016

Zondag: bij-tank-dag

(zeldzame postkaart verzameling Guido Deseijn alias leflamand)

NIET KLEIN TE KRIJGEN - INTEGENDEEL...

Toen graaf Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) in 1891 begon aan het ontwerpen van zijn 'luchtschip' waarvoor hij bij het patent van 1895 voorspelde dat het een grote toekomst was weggelegd, kon hij niet weten dat zijn idee voor een "Lenkbares Luftfahrzeug" (bestuurbaar luchtvrachtschip) 125 jaar later nog even actueel en veelbelovend zou zijn. 

Niet enkel het 'succesvol inzetten' (als men dit in oorlogsomstandigheden zo kan noemen) tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar ook de Duits-Amerikaanse successtory van de tweede generatie zeppelins tijdens de jaren 1930 (regelmatige en wereldwijde luchtverbindingen vanaf 1932, wel abrupt eindigend met de dramatische crash van de Hindenburg in Lakehurst USA anno 1937) en de ondertussen beroemde Goodyear luchtvloot en andere reclame "blimps" (1912 tot vandaag), vormden de brug naar de hedendaagse toepassing voor personen- en vrachtvervoer van de Zeppelin N(eue) T(echnologie) (eerste vlucht 2005, toen het grootste bemande luchtschip ter wereld, gefabriceerd in Friedrichshafen - de thuishaven van de eerste zeppelins). 

Recent is de reeks aangevuld met  de  nieuwste revolutionaire luchtschepen Aeroscraft (fabrikant Worldwide Aeros Co, resultaat van een 25-jarige traditie in de bouw van luchtschepen van het zeppelintype, hefkracht 60 ton,  verticale start & landing), de SkyTug (fabrikant Lockheed, verticale start & landing) en de recentste gigantische cargo Airlander 10 (2016, fabrikant Hybrid Air Vehicles, voorlopig 's werelds grootste luchtschip, lijkt op de SkyTug, kostprijs 50 miljoen dollar, snelheid 100 km per uur, hefkracht 100 ton, verticale start & landing op Hoovercraft luchtkussens)... en andere zijn op komst!