Een herinnering aan het feit dat de mensheid het blijkbaar nooit zal leren. Op 27 november 100 jaar geleden escaleerde de inzet van de Britse tank als antwoord op de Duitse Zeppelins, in de raids van Duitse Gotha-bommenwerpers - en de op haar beurt betere Britse luchtafweer in nóg zwaardere nachtelijke bombardementen vanuit de reusachtige Zeppelin-Staaken luchtschepen...
De tanks waren op de grond het Britse antwoord op de Duitse Zeppelin-raids die bombardementen uitvoerden boven Engelse kuststeden. De al vóór de Eerste Wereldoorlog voor de burgerlijke luchtvaart ontworpen luchtschiptechnologie had een offensieve militaire taak gekregen. Het eerste luchtbombardement vanuit de Zeppelin LZ Sachsen was al gebeurd begin september 1914 op het centrum van Antwerpen.
Door zijn familiale banden met het Engels koningshuis had de Duitse keizer Willem II zich echter verzet tegen bombardementen rond Londen. Enkel militaire en industriële doelen mochten geviseerd worden in havens ver van Londen. De Britse luchtverdediging slaagde erin tot 1918 talrijke Zeppelins uit te schakelen. Stilaan begonnen de Duitse luchtmacht daarom "efficiëntere" zware vliegtuig-bommenwerpers in te zetten.
Op 27 en 28 november 1916 troffen de eerste bommen gedropt door Duitse vliegtuigen van het experimenteel type "Gotha" boven Londen hun doel - dit terwijl tezelfdertijd twee Zeppelin-missies mislukten.
Midden 1916 was op vliegvelden nabij Etappenstadt Gent (Sint- Denijs-Westrem en Gavere) een eerste Kampfgeschwader (eskader) Duitse bommenwerpers gestationeerd om ingezet te worden tegen Engeland. Dit zou slechts het jaar daarop in mei operationeel worden. Bij deze strategische aanval vielen vele tientallen doden en honderden gewonden aan Britse zijde (Folkestone, Londen) - luchtafweer geschut, sperballons en Royal-Airforce gevechtsvliegtuigen ten spijt (enz. enz. enz.) ...
(postkaart verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)