zondag 1 november 2015

Zondag: bij-tank-dag


Weinig tank hier vandaag - eerder een aansluiting met de blog van voorbije donderdag (klik) over de eerste vluchten uitgevoerd door de mens...

In 1911 werd in Duitsland de eerste zweefvlucht herdacht anno 1811 met de voorloper van de vandaag populaire 'hangglijders' door Albrecht Ludwig Berblinger (1770-1829), meester-kleermaker en uitvinder uit Ulm (o.a. is hij de uitvinder van de beenprothese met gewrichten). Hij bouwde een skelet uit 'Indische hout' (vermoedelijk bamboe) overspannen met zeildoek van eigen samenstelling. Men nam hem echter niet ernstig en hij ondervond beroepshalve veel tegenkanting. Zijn vliegpogingen moest hij daarom in het geheim van bovenop de omliggende heuvels ondernemen. Uiteindelijk verkreeg hij de steun van de Beierse kroonprins Friedrich I die hem een donatie verleende. Op 31 mei 1811 ondernam hij verschillende vliegpogingen die hij steeds weer moest uitstellen wegens valwinden. Zijn vlucht over de Donau van bovenop de Dom van Ulm (100m) moest hij uiteindelijk herleiden tot een sprong van de 20m hoge stadsmuur. De ongeduldige massa toeschouwers zette hem steeds meer onder druk zodat hij tenslotte tegen zijn zin moest springen spijts slechte weersomstandigheden, wat hem fataal werd. Men moest hem onder gejoel uit de Donau opvissen. Door zijn mislukking viel hij ook sociaal en beroepsmatig als bedrieger in ongenade en hij stierf op 56-jarige leeftijd in grote armoede.

Zijn uitvinding zou op het einde van de 19de eeuw Otto Lilienthal (1848-1896) inspireren voor zijn gelijkende uitvinding. In 1891 realiseerde Lilienthal een zweefvlucht van 25m en in 1893 zelfs van 250m. In 1896 maakte hij een eerste geslaagde glijvlucht met een dubbeldekker maar raakte enkele vluchten later zwaargewond en overleed. De gebroeders Wright maakten dankbaar gebruik van Lilienthal's kennis en maakten ook verschillende vluchten met zijn zweefvliegers vooraleer hun eigen proefvluchten op te starten.
(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)