zondag 4 november 2018

Zondag: bij-tank-dag


Franse FT-17 tanks zijn Olsene binnengerukt, pauzerend langs de steenweg Deinze-Kortrijk (foto verzameling Heemkundige Kring Zulte)...

Zoals vorige Bij-tank-dag meegedeeld werd de Belgische poging het Afleidingskanaal over te steken nabij Eeklo een dramatische mislukking. Rond Allerheiligen-Allerzielen werd  een aanvankelijke gelukte oversteek van het Schipdonkkanaal tussen Celie en  Balgerhoeke - wel ten koste van enkel honderden slachtoffers - door Duits mitrailleurvuur teruggedreven. Toch was de val van Gent niet meer veraf.

In de Frans-Brits-Amerikaanse sector tussen Leie en Schelde werden de Duitse troepen ten zuiden van Gent in een snelle aanval tot aan de Schelde teruggedrongen tot vlakbij Kruishoutem, waar vooral de Fransen af kregen te rekenen met hardnekkige mitrailleurnesten. Hetzelfde moesten Franse en Belgische troepen ondergaan in de omgeving van Nevele.

Nog meer zuidwaarts rukten twee divisies Amerikanen op in West-Vlaanderen, tussen Waregem en Wortegem-Petegem. Een divisie Franse FT-17 tanks werd daartussen opgenomen. Zo slaagden de Britten tussen Anzegem en Avelgem, gesteund door alle nog beschikbare artillerie en samen met tientallen Franse tanks, een succesvolle aanval rond Tiegem te realiseren. 

Begin november 1918 moest de Duitse legermacht zich volledig en definitief ten oosten van de Schelde terugtrekken door de inzet van de Amerikaanse troepen. Oudenaarde en Deinze waren (bijna) vrij maar Gent bleef nog steeds bezet. De beroemde Ohiobrug te Eine-Nederename uit 1928 in spanbeton (toen nog een unicum!) - de Thirty-seventh Division Memorial Bridge met zijn monumentale bizon beelden uit 1930 - herinnert nog aan de gebeurtenissen begin november 1918.

In 1982 is deze Memoriebrug (niet zonder protest) voor de verbreding van de Schelde afgebroken - een onvergeeflijke miskleun van Openbare Werken (enkel de vier bizonbeelden zijn aan de oprit van een nieuwe standaardbrug "gedumpt").

(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)


De meeste Franse FT-17 tanks die aan de bevrijding van Vlaanderen deelnamen, zijn om "bewezen diensten" vermoedelijk  gedumpt ergens in een uithoek van het militaire kamp van Beverlo, waar zij uiteindelijk eind jaren 1950 werden verschroot. Één enkel exemplaar kwam terecht in het Legermuseum te Brussel  - misschien zelfs deze bijgenaamd "Nénette" (zie foto hieronder).

15 opmerkingen:

Suske. zei

Mooi stukje geschiedenis.
Zo leer ik weer wat bij.
Groetjes en fijne zondagnamiddag.

willy duvel zei

Heel mooi en leerrijk

willy duvel zei

Oei

Cor zei

Gerda, wat een 'rijk' blog deze keer weer. Bijzonder informatief (leer hier telkens weer op een aangename manier) en ook nog geïllustreerd met pakkend beeldmateriaal.

willy zei

en ik dacht dat het de originele brug was

prettige vond Gerda

Kay ♥ zei

Ik kom laat bijtanken na een druk weekend, zo kan ik morgen fris aan de slag.Natuurlijk ken ik deze streek en weet ik van die bruggen, maar dit stukje geschiedenis maakt het af zeker wat de foto's betreft. Want al heb ik hier ten huize een wandelende encyclopedie over het gebeuren in de oorlogen, doch beeld materiaal is altijd welkom. Graag waargenomen. Liefs

torfs gilbert zei

Morgen Gerda,
zo als hier eerder als is aan gehaald, weeren knap stukje geschiedenis achter gelaten op je blog.
ja sorry hor maar de goesting is er niet altijd om veel te lezen, soms te vermoeiend voor mij ogen en mijn ofd nog een fijne en prettige dag

Lutje zei

ik sta altijd versteld hoeveel jij weet en hoeveel materiaal en foto's jij hebt voor dit stukje geschiedenis
Een @->- voor jou.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Weer een indrukwekkend stukje geschiedenis. En die brug, als verbreden moet gebeuren dan kan men niet anders lijkt me.
Het is in ieder geval goed dat men de bizons terug heeft geplaatst aan de nieuwe brug,
Een behorlijke klap mss voor de oorlogshelden, fanatiekelingen, en mensen die er graag aan herdenking doen. Wie weet komt er ooit nog iets meer terug.
fijne week.

Morgaine zei

Weer een heleboel bij geleerd over deze eerste WW. Dank je wel daarvoor, en ook al weet ik, het is niet mooi, maar de foto's spreken toch voor zich... industrieel op het eerste gezicht...

X

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Deze blog is zeker leerzamer blog om te lezen hoe en wat. Foto's heeft wel bespaard gebleven van Guido. Tanks was toen heel veel te zien. Maar ook best wel eng om te zien. Het was toen heel erg geweest met oorlogen. Nog bedankt voor reacties. Fijne week gewenst.

Haba zei

Goede morgen Gerda, jammer dat ze die brug weg hebben gehaald, maar gelukkig zijn de beelden nog te zien.
Ik wens je een fijne maandag toe.

mijnnikonenik zei

Een interessant stukje van dicht bij mijn roots en dan is het plots nog interessanter!

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne dinsdag gewenst.

pieterbie zei

Oorlogstaferelen, zoals in de eerste foto, doen mij altijd pijn. Oorlogstuig, vernielde huizen.
Wat een vreselijke tijden, toch.
Nooit meer! Hoop ik.