donderdag 1 november 2018

Herdenking...


Voor wie de Engelse taal  niet meester is laat ik hier de vertaling van dit mooie gedicht volgen:

De dood zal nooit overwinnen. 
De doden zijn naakt en worden weer één 
Met de man in de wind en de halve maan; 
Als hun botten zijn schoon gepikt, schoon en vergaan, 
Verdwijnt hun sterrenkleed niet. 
Al worden ze dwaas, ze blijven toch wijs, 
Al zinken ze weg in de zee, ze staan op, 
Al sterven geliefden, de liefde blijft; 
De dood zal nooit overwinnen. 

De dood zal nooit overwinnen. 
Diep onder stromingen van de zee 
Blijven ze liggen, maar teren niet weg; 
Op de pijnbank gelegd en steeds verder gerekt, 
Scheuren hun pezen niet af; 
Vertrouwen breekt in hun handen in twee, 
Het kwaad van de eenhoorn raast door hen heen; 
Alles zal splijten, maar breken, nooit: 
De dood zal nooit overwinnen. 

De dood zal nooit overwinnen.
Al horen ze niet meer het meeuwen gekrijs 
Of het brekend geraas van de branding; 
Zij blijven fier, waar geen enkele bloem 
Nog rechtop blijft staan in striemende regen; 
Al zijn ze dwaas en zo dood als een pier, 
Hun hoofden beuken het bloemenveld door; 
Ze kraken de zon tot de zon bezwijkt, 
En de dood zal nooit overwinnen. 
© vertaling Arie Van der Krogt

15 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda. Zo is het, de dood zal nooit overwinnen. Wat een prachtig gedicht, alleen die eenhoorn snap ik er niet in, meestal wordt een eenhoorn toch gezien als teken van puurheid en onschuld?

Ik wens je een fijne donderdag toe vandaag.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Wat heb je mooi gedicht er staan.Foto past heel goed erbij. Dodenherdenking in België! Daar sta ik hier stil van.

Toch wil fijne donderdag wensen.

Suske. zei

Mooi passend gedicht voor deze dag waarin we onze geliefde gestorvenen herdenken.

Lutje zei

de tekst is echt iets voor vandaag.
Ik vindt het goed dat je de nederlandse tekst erbij zette, want engels lezen is niet zo mijn ding voor langere gedichten.
Een @->- voor jou.

Morgaine zei

<3 <3 <3

Je hebt het al gelezen wat ik straks ga doen.... hoe passend!

X

willy zei

een aangepast logje op een dag als vandaag Gerda

knap gebracht !

Kay ♥ zei

Een stilte-moment ... grtjs. ♥

Lies zei

Helaas..., 'de dood zal nooit overwinnen'...
Lie(f)s.

Marjolijn. zei

Mooi, goed passend voor vandaag.

Walter zei

Past geweldig in mijn Stilte-moment, dank je Gerda!!! @

John zei

Goedeavond Gerda,

De dood zal nooit overwinnen nee, maar kan soms wel een verlossing zijn.

Fijne avond,

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne vrijdag gewenst.

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda,
Mooi gedicht en ook hier met vriendin Catherine erbij stil gestaan bij deze herdenkingsdag. Fijn de Nederlandse tekst erbij van het gedicht.
Wens je mooie vrijdag en gezellig weekend. Groetjes van ons.

willyduvel zei

Heel mooi Gerda zeker op deze dag

pieterbie zei

Prachtig werk, ik word er stil van.