dinsdag 30 oktober 2018

1. Viering Willem I 20 oktober 2018: Academische zitting

Koning Willem I was de oprichter van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815, waar toen ook Gent toe behoorde. Hij nam enkele zeer belangrijke beslissingen die Gent vandaag nog steeds bepalen. Zo wordt hij gezien als de stichter van de Gentse universiteit en de man die het kanaal Gent-Terneuzen liet graven, een belangrijke ader van de Gentse economie en van Gent de textielhoofdstad van het continent gemaakt. Ook al was hij maar 15 jaar koning, van 1815 tot 1830, zijn rol voor Gent kan niet worden onderschat.

Naar aanleiding van de onthulling van zijn bronzen standbeeld (waarover in de volgende logjes meer) ging er een feestzitting door in de Miry Concertzaal, Biezekapelstraat 9 Gent.
Sprekers waren burgemeester Daniël Termont, minister-president Geert Bourgeois, voorzitter UGent Sas van Rouveroij en de presentatie lag in handen van Jo Decaluwe.
Het Gents Universitair Studenten Kwintet. luisterde de plechtigheid schitterend op.

En raadt eens wie was er weer eens bij was? Wij natuurlijk met onze camera hihi, de foto's ervan kan je dus hier (klik) bekijken.

17 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda, sinds de lotingen voor bepaalde studies, gingen ook veel Nederlandse jongeren in Gent studeren. Maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.
Ik wens je een fijne dinsdag toe.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Het is daar druk om te weten hoe en wat. Over de viering Willem l. Burgemeester was daar ook om te praten hoe heel vroeger was. Was zeker indrukwekkend om te luisteren. Raden op de foto wie het was erbij. Ik zou niet weten Gerda. Ik ken de mensen niet uit België. Sorry. Ik kan niks erover zeggen. De andere mensen die wel ziet het zou gaan raden die in België woonden. Mooie foto's heb je gemaakt in grote zaal. Er waren veel mensen geweest.
Fijne dag gewenst. Veel regen bij ons. Ik moet ook straks weg,. Brr..

Lutje zei

Natuurlijk waren jullie erbij :o)
echte Gentenaars!
En de foto's zijn weer goed, zoals we gewend zijn
Een @->- voor jou

Morgaine zei

Er zitten prachtige foto's bij, maar ja, dit zegt mij als Nederlander weinig, hahaha dat het een eer is, is zeker, en kom maar op, het is altijd fijn om weer nieuwe dingen te leren, we zijn immers buren ;-)

Lies zei

Concertje erbij, dat was meegepakt, Gerda.
Lie(f)s.

willy zei

prachtige opnames Gerda

en je was in "chique gezelschap

duvelse fotokes zei

Dit waren Gent supporters peins 'k ook een beetje ………..muzikaal Grts

John zei

Goeiemiddag Gerda,

Hij heeft niet alleen goeie dingen gedaan. Ten eerste riep hij zichzelf uit als koning. Door hem zitten we nu nog met de monarchie opgescheept. We waren beter af geweest zonder.
Afijn, tot zover mijn stukje geschiedenis over hem. Je hebt je weer goed weten uit te leven met je camera :D Als je die toch niet had hè.
Ik hoop alleen wel dat de kosten niet door de belastingbetaler werden opgebracht.

Hier ook veel nattiugheid. En veel wind. Maar na zo'n mooi voorjaar, zomer, en nazomer mag het wel eens slect zijn.
Fijne dag

Marjolijn. zei

Een hele eer voor jullie, bij al die bobo's...!
Mooie plaatjes van gemaakt.

Tine de Jong zei

Steeds weer leer ik wat meer bij je mooie blogjes en foto's.

Suske. zei

Je was daar duidelijk in goed gezelschap.
Gelukkig konden jullie daar je camera los laten.
Fijne avond.

A van de Aa zei

Als jullie er niet bij zijn gaat de lol niet op ;-) *Winkie*
Een snelle groet achterlatend is d'n A er alweer vandoor....

pieterbie zei

Ha, de Sas, wist niet dat hij voorzitter was.
Toen ik nog in Gent professioneel actief was, intussen al bijna 20 jaar geleden, was hij al een referentie in de Gentse politiek.

Knappe beelden van dit toch speciale gebeuren.

Ik had er geen idee van dat Gent zo veel aan een 'Ollander te danken had.

O dierbaar België.

Haba zei

Goede morgen Gerda ik kom je even een fijne woensdag wensen. Sinds Laura op school zit hoef ik pas 's middags om twee uur haar op te halen.

Morgaine zei

Ik kom gewoon even dag zeggen vandaag, heb ik zin in, fijne dag Gerda!

Ik mis best wel de matrassendag ;-) hahahaha

X

Yova zei

Ik kom je gewoon even zeggen om mooie dag te wensen Gerda en Guido.

Kay ♥ zei

Een brok geschiedenis met graagte waargenomen en gelezen.
Liefs ♥