dinsdag 23 augustus 2016

Op kattenjacht!

Hier is het hele weekend lang door de gemeente, vrijwilligers en veearts (klik) een operatie katten vangen en steriliseren is doorgegaan, we waren allemaal flink in de weer en tot nu toe zijn er al zo’n 19 geholpen. Ik denk niet dat er nog veel niet behandelde poezen rondlopen nu maar ze gaan nog enkele dagen door hier kooien uit te zetten. Ze worden wel allemaal weer in onze tuin uitgezet maar een dergelijk aantal kunnen we nog altijd aan om eten te geven.

Dit was een wel heel aparte manier om je verjaardag te vieren hihi. Maar daarover meer  in een volgend logje. Fijne nieuwe week lieve webbies!

zondag 21 augustus 2016

Zondag: bij-tank-dag

(zeldzame postkaart verzameling Guido Deseijn alias leflamand)

NIET KLEIN TE KRIJGEN - INTEGENDEEL...

Toen graaf Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) in 1891 begon aan het ontwerpen van zijn 'luchtschip' waarvoor hij bij het patent van 1895 voorspelde dat het een grote toekomst was weggelegd, kon hij niet weten dat zijn idee voor een "Lenkbares Luftfahrzeug" (bestuurbaar luchtvrachtschip) 125 jaar later nog even actueel en veelbelovend zou zijn. 

Niet enkel het 'succesvol inzetten' (als men dit in oorlogsomstandigheden zo kan noemen) tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar ook de Duits-Amerikaanse successtory van de tweede generatie zeppelins tijdens de jaren 1930 (regelmatige en wereldwijde luchtverbindingen vanaf 1932, wel abrupt eindigend met de dramatische crash van de Hindenburg in Lakehurst USA anno 1937) en de ondertussen beroemde Goodyear luchtvloot en andere reclame "blimps" (1912 tot vandaag), vormden de brug naar de hedendaagse toepassing voor personen- en vrachtvervoer van de Zeppelin N(eue) T(echnologie) (eerste vlucht 2005, toen het grootste bemande luchtschip ter wereld, gefabriceerd in Friedrichshafen - de thuishaven van de eerste zeppelins). 

Recent is de reeks aangevuld met  de  nieuwste revolutionaire luchtschepen Aeroscraft (fabrikant Worldwide Aeros Co, resultaat van een 25-jarige traditie in de bouw van luchtschepen van het zeppelintype, hefkracht 60 ton,  verticale start & landing), de SkyTug (fabrikant Lockheed, verticale start & landing) en de recentste gigantische cargo Airlander 10 (2016, fabrikant Hybrid Air Vehicles, voorlopig 's werelds grootste luchtschip, lijkt op de SkyTug, kostprijs 50 miljoen dollar, snelheid 100 km per uur, hefkracht 100 ton, verticale start & landing op Hoovercraft luchtkussens)... en andere zijn op komst!





zaterdag 20 augustus 2016

Intermezzo


Achter de deur - dé paparazzo?! *wink, big smile*. Fijn weekend lieve webbies, geniet er van!

donderdag 18 augustus 2016

Ballonmeeting Eeklo 2016 ballonnen


Vandaag gaan we even de meer 'gewone' ballonnen bekijken op de Eeklose ballonmeeting (klik). Een schitterend spektakel, niet alleen bij de voorbereidingen maar ook bij het opstijgen! Kijk daarvoor maar eens hier (klik) 

dinsdag 16 augustus 2016

Ballonmeeting Eeklo 2016 special shapes



Natuurlijk zijn we ook naar de ballonmeeting (klik) van Eeklo getrokken dit jaar. Er waren een paar puike special shapes bij waaronder ook het konijn met het slappe oortje hihi waarin ik enkele jaren geleden mee mocht varen, heerlijk! Een impressie ervan kan je hier (klik) bekijken.
Fijne nieuwe week lieve webbies, ook al kom ik met mijn wens een dagje te laat...

zondag 14 augustus 2016

Zondag: bij-tank-dag


Midden in de Eerste Wereldoorlog barstte de Bolsjewistische Russische Oktoberrevolutie los, wat in 1922 leidde tot de oprichting van de Sovjet-Unie. Enkele van de Britse Mark-tanks zijn na het einde van de Eerste Wereldoorlog in maart 1919 naar Rusland verscheept (6 Mark tanks en 6 Whippets tanks) en in juli van hetzelfde jaar nog eens 57 Marks en 17 Whippets, aanvankelijk bedoeld om te worden ingezet in de strijd tégen de Bolsjewieken op de Krim. Deze expeditie van de Witrussen met steun van de Geallieerden mislukte echter volledig en bij de terugtrekking van het Westers ‘interventieleger’ vielen alle tanks in handen van de communisten. Zo nam ook het Rode leger kennis van deze ‘Mechanical Warfare’ die in gebruik bleef tot in de jaren 1930. Enkele resterende Mark V tanks zijn tot op heden o.a. nog in Rusland (Archangelsk en Kubinka) en in de Oekraïne (Loegansk) bewaard gebleven en werden recent gerestaureerd. 

Ter herinnering aan de Russische ‘kennismaking’ met de Britse Mark V zijn destijds ook in de Sovjet-Unie schaalmodellen vervaardigd waarvan deze Russische houten spaarpot getuigt, geïnspireerd op de toenmalige Constructivisme - een kunststroming populair onder het Sovjetregime.

Het conflict van 1919 tussen de ‘Roden’ en de ‘Witten’ is sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie opnieuw opgelaaid tussen beide landen - ook het bezit van de Krim blijft sinds 1920 tot op vandaag nog steeds omstreden. De toenmalige gebeurtenissen zouden een les moeten zijn voor de westerse mogendheden (de NAVO...) om zich niet (meer) militair in te laten met wat lokale incidenten zijn om deze niet te laten escaleren tot internationale conflicten... 
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)


vrijdag 12 augustus 2016

Fort Napoleon en The Vinyl Frontier

Nee lieve webbies, vandaag nog geen Gentse Feesten of de ballonnenmeeting in Eeklo, maar een tochtje naar Oostende. In het Fort Napoleon te Oostende-Oostzijde loopt nog tot 18 september de prachtige tentoonstelling The Vinyl Frontier (klik). De moeite van een bezoek overwaard!
Bovendien kan je meteen het fort zelf ook eens bekijken, dat met zijn moderne aanpassingen uitgegroeid is tot een volwaardig museum. De foto's ervan kan je hier (klik) ontdekken. Jammer genoeg doet men bij Photobucket weer maar eens aan onderhoud, hopelijk is dat snel voorbij! 

Nog even dit: voor wie problemen ondervindt bij het bekijken van de serie, het kan ook door de voor mij evenmin gewenste reclame komen dat die vast komt te zitten en dan raadt ik je Adblock (klik) aan, geen vervelende reclame-banners meer! Fijn weekend allemaal...