maandag 13 juli 2015

Romeinse brug


Als slot van de derde dag op onze studiereis maakten we een avondwandeling (klik) naar de prachtig gelegen maar als oorspronkelijk omstreden "Romeinse" (of "Romaanse"?) brug op een diverticulum (afsplitsing) van de heirbaan Bavay-Reims, voor het eerst vermeldt in de 10de eeuw in het testament van Sint Aldegonde en verschillende malen hersteld sinds de middeleeuwen. Ze is als monument beschermd sinds 1962, de omgeving in 1973, en onder de 300 belangrijkste bruggen van Europa gerekend. Jammer genoeg werd ze in 1986 "hard" gerestaureerd.

Zo, dat was het. De vierde en laatste dag hebben jullie nog van me te goed, maar morgen nemen we hier een adempauze met iets helemaal anders. Maak er ondertussen een heerlijke nieuwe week van!

zondag 12 juli 2015

Zondag: bij-tank-dag

Net als toen: Duitse tanks in slagorde in de aanval op de Griekse progressieve democratie, Duitsland op kop in de Europese politieke Troïka om Griekenland de das om te doen.
Merkwaardig dat vanuit de Europese Unie van Merkel elk rechts-liberaal ‘Klein Pierke’ zijn afwijzing van de Griekse voorstellen (klik) mag ventileren in onze embedded media! Maar hebben we de Griekse politici al mogen horen? Of de visie van linkse Europese fracties?
Duitse politici, vertegenwoordigers van het kapitaal en technocraten voeren het grote woord - en dat terwijl dit land na de Tweede Wereldoorlog zijn miljardenschulden als schadevergoeding tegenover Griekenland royaal kwijtgescholden kreeg..
(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)

zaterdag 11 juli 2015

Met de tram!


Jong geleerd is oud gedaan! Maar grote mensen moeten ook eens als kinderen kunnen spelen. We maakten met de GVSALM dus een ritje (klik) in historische trams naar Thuin met speciaal voor ons ingezette museum rijtuigen respectievelijk  uit 1893, 1901 en 1918. Daarin kregen we een mooi beeld van de 'Ville Haute', de oude bovenstad met het belfort (UNESCO- werelderfgoed), de middeleeuwse stadsmuren en de zogenaamde 'hangende tuinen' of wijngaarden.

Met dit log gaan we dus sporend het weekend in, geniet er van lieve webbies!

vrijdag 10 juli 2015

Lobbes


Nog niet in slaap gevallen door mijn wel lang durend relaas over onze studiereis, net zoals deze meneer hier boven hihi? Hoe dan ook, we gaan er toch mee verder.

We bezochten ook de uniek gelegen Sint-Ursmarus collegiale van Lobbes - de oudste nog bestaande kerk van België gesticht in de Merovingische periode en in steen gebouwd door de monniken van de (nu verdwenen) benedictijnenabdij. Deze Karolingisch benedenkerk is de basis van één der gaafste vroeg-romaanse kerken van België met schip, zijbeuken, crypte uit 9de-10de en koor, portaal, toren 11de eeuw. Voor de foto's ervan, hier klikken.

Op dit ogenblik is Photobucket jammer genoeg aan een grote schoonmaakbeurt bezig, hopelijk is die als jullie dit lezen, voorbij...

donderdag 9 juli 2015

Binche


Een bezoek aan Binche, het (zelfverklaarde) 'Carcassonne van Wallonië' en de 'hoofdstad' van het carnaval, denk maar aan de beroemde 'Gilles', mocht op deze studiereis ook niet ontbreken. De stad pronkt met haar herwaardering van de grotendeels intacte stads omwalling uit de 12de eeuw, een unicum in België en de vrij gelegde fundering van de burcht van gravin Yolande van Geldern. Deze burcht werd in de 12de eeuw gebouwd door haar echtgenoot Boudewijn III van Henegouwen op een rotspunt aan de rivier de Samme. Ze werd vanaf 1545 herbouwd als luisterrijk paleis op de plaats van de middeleeuwse donjon in opdracht van Maria van Hongarije o.l.v. bouwmeester-beeldhouwer Jacques Dubroeucq. Afgewerkt in de zomer 1549 bij het bezoek van haar broer Keizer Karel en diens zoon Filips II, werd het vijf jaar later al tot as herleid door troepen van de Franse koning Henri II tijdens de zogenaamde 'Sac de Binche'.

We wandelden via de stadsmuren, de Romaanse Samme-brug, het stadhuis (14de eeuw, gelijkvloers voormalige vleeshal) met belfort (16e eeuw n.o.v. Jacques Du Broeucq, één van de 56 belforten erkend als UNESCO-werelderfgoed) en de Caves Bette, resten van de refuge der abdij Bonne-Espérance uit de 13de eeuw. 

Zo, nu hebben jullie alweer een lesje geschiedenis achter de kiezen hihi en nu mogen jullie even ontspannen bij de foto's (klik) die ik er ondanks het regenweer toch nog kon maken...

woensdag 8 juli 2015

Statio Romana


Tja, dit is nog eens wat anders dan een opgestoken middenvinger hé webbies? *wink, big smile*

Via de "Chaussée Brunehault" (de bekende Romeinse heirbaan Boulogne-Bavay-Tongeren-Keulen) trokken we richting WAUDREZ waar we ontvangen werden in het 'Statio Romana Vodgoriacum' nabij Binche, een klein privé-museum 'Centre d'Interpretation de la Chaussée Romaine' van de vzw Cercle Archéologique de Waudrez (klik).
Deze vzw, die ongeveer even oud is als onze GVSALM (klik), heeft in de voorbije decennia een Gallo-Romeinse 'baanpost' en vicus (annex begraafplaats) op een dagmars van Bavay opgegraven, een belangrijk archeologische site met een oppervlakte van ongeveer 70 hectare.
Een 'villa' met badhuis en een grote stenen cultuswaterput gevuld met archeologica werden al onderzocht. De locatie is vermeld op het Itinerarum Antonini en de Peutingerkaart en heeft misschien een rol gespeeld tijdens de Gallische oorlogen onder Julius Caesar. En ik maakte er foto's (klik) van.

dinsdag 7 juli 2015

Silex


De neolithische vuursteenmijnen van Petit-Spiennes (UNESCO- werelderfgoed) behoren tot de oudste en grootste van Europa, daterend uit de Michelsbergcultuur (4200 tot 2500 v.o.t.). Daar bezochten we ook het recent geopend 'Centre d'Interpretation' , in 2015 gebouwd naar ontwerp van de architecten Holoffe en Vermeersch. Voor een impressie er van hier klikken.