dinsdag 20 januari 2015
Niets nieuws onder de zon...
De ene moslim is de andere niet zoals ik gisteren (klik) al schreef.
IS(SIS) bijvoorbeeld is de opvolger, de erfgenaam van de ASSASSIJNEN ofte Ismaïlieten, een in Zuid-Syrië aan het einde van de elfde eeuw ontstane, extreem gewelddadige Sjiitische sekte, in Europa het eerst beschreven door Marco Polo.
Zij schrokken niet terug voor gebruik van terreur en moord - vandaar het franse en engelse “assas(s)in” (= sluipmoordenaar) en “assasinat” of “assassination” (moord). De stichter was de Pers Hasan al-Sabah en hun ‘rijk’ bleef bestaan tot de 13de eeuw. Hij zou aan zijn volgelingen hasjiesh verstrekt hebben om ze te motiveren als martelaar en ze aldus aan te zetten tot oorlog en het plegen van aanslagen (Assassijnen = HASHASIN = hasjiesh-rokers?).
Uit documenten blijkt eerder de historische vervorming van het verkeerd begrepen ASASIYUN = “zij die trouw zijn aan de oprichters van het ware geloof”.
Tegen het einde van de 11de eeuw was de vesting Alamoet in Syrië het schuiloord van deze subversieve terroristische beweging. Zowel de Kruisvaarders als de islamitische heersers (o.a. de gevreesde Saladin) waren er niet tegen opgewassen en moesten de belegering van hun burcht opgeven. We moesten wachten tot 1256, onder de Mongoolse invallers, en 1273 alvorens de Mamelukken definitief een einde maakten aan hun “activiteiten’. Hun leer bleef echter ‘onderhuids’ voortleven...
De vergelijking tussen de oorspronkelijke Assassijnen en IS(SIS) is ‘opvallend’. Geen wonder dat IS(SIS) ‘symbolisch’ Syrië uitkoos om een ‘staat’ te stichten. We weten dus waaraan we ons de volgende twee eeuwen kunnen aan verwachten...
(samengevat uit Assassijnen, klik)
maandag 19 januari 2015
Islam?
En als afsluiter van wat ik de vorige week op mijn blog zette wil ik jullie het volgende nog meegeven zodat jullie niet alle moslims over één kam gaan scheren.
Want over welke islam had de moslimgemeenschap het op die betoging (klik) in Gent? Een kat herkent er zijn jongen niet meer in.
Want over welke islam had de moslimgemeenschap het op die betoging (klik) in Gent? Een kat herkent er zijn jongen niet meer in.
Er zijn de
SOENNIETEN (85% van de Moslims) onderverdeeld in HANAFIETEN (India, Pakistan,
Afghanistan, Egypte, Turkije, West-Afrika), de HANBALIETEN (Arabisch
schiereiland), de MALIKIETEN (vooral Noord en West-Afrika), en de SJAFI'IETEN
(Maleisië, Indonesië). De SOENNIETEN krijgen kritiek omdat zij te veel zouden
beïnvloed zijn door de OMAJJADEN (de clan van Mekka). Daarom zijn er nog eens
substromingen die enkel Mohammed en zijn volgelingen aanvaarden: de SALAFIETEN
(puriteinse stroming die terug wil keren naar de 'originele' Islam) en de
WAHABIETEN (idem, als staatsgodsdienst van Saoudi-Arabië).
Daarnaast hebben we de SJI'IETEN die de enkel
nakomelingen en opvolgers van Mohammed (bv. diens schoonzoon Ali) willen volgen
(vooral in Iran, Zuid-Irak en Koeweit - met minderheden in Pakistan, India,
Libanon, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Turkije en enkele Golfstaten) - zij
erkennen de autoriteit van de Imams. Zij kennen evenwel nog verschillende
substromingen: de ALAWIETEN (noorden van Syrië, zuiden van Turkije), de
ALEVIETEN "spiritueel religieus-humanistische stroming vergelijkbaar met het
Soefisme - komt vooral voor in Turkije), de DRUZEN (mystieke sekte door
andere moslims niet steeds als Islamitisch aanvaard - wonen van oudsher in
Libanon, Syrië, Israël, Jordanië, maar nu ook in de USA en Australië), de
ISMA'ILIETEN (mystieke stroming gelovend in sommige imams), de ITHNA ASHRI
(idem) en de ZAIDIETEN (idem).
En dan is er het SOEFISME: een mystieke, spirituele
stroming zowel binnen het SOENISME als het SJI'ISME die het psycho-spirituele
meditatieve 'hart' van de Islam wordt genoemd. En het KORANISME die -zoals de
naam zegt- enkel de Koran als enig gezaghebbend aanvaard en latere
gefabriceerde 'dwalingen' (of vroegere pre-islamitische gebruiken) die de
orthodoxe meerderheid volgt, afwijst. En de KWARIDJIETEN (of KHAWARIJ -
oorspronkelijk thuis op het Arabisch schiereiland) - zij leggen de nadruk op
daden, niet op dogma's, hebben een goede inborst (het geloof mag niet als reden
voor oorlog en bloedvergieten worden misbruikt) en verwerpen ritualisme en
corruptie - omwille van hun harde veroordeling van de andere Moslims werden zij
vervolgd en verjaagd (als IBADIETEN in hun meest tolerante vorm nu nog de
staatsgodsdienst in Oman, ook de BERBERS en groepen KABYLEN in de Magreb zijn
aanhangers, en nog groepen in Zanzibar, Libië, Bahrein, Djerba).
zondag 18 januari 2015
Zondag: bij-tank-dag
Het idee dat men had van de 'tank' vóór deze werden ingezet op het slagveld in 1916... fantasie kent geen grenzen! Voorlopig was er “van het westelijk front geen nieuws”: alles zat “loopgraven-vast”...
De Duitsers speelden daarom een andere troef uit: in de nacht van 19 op 20 januari 1915 vonden de eerste luchtbombardementen plaats op Groot-Brittannië vanuit 3 Zeppelins van de Keizerlijke Duitse Marine (de LZ 24, de LZ 27 en de LZ 31). De Duitse keizer Willem II verzette zich hevig tegen het aanvallen van burgerdoelwitten - enkel doelwitten met enig militair belang langsheen de Thames en de Humber mochten worden gebombardeerd: havens, kazernes en fabrieken bijvoorbeeld. Door slechte weersomstandigheden mislukte deze eerste aanval echter: één Zeppelin moest zijn vlucht voortijdig stopzetten, de beide anderen werden uit koers geblazen en hun bommen moesten lukraak afgeworpen en troffen toch burgerdoelen - Norfolk, King’s Lynn en Great Yarmouth, waarbij de twee doden vielen als slachtoffer van de eerste luchtaanval op Groot-Brittannië...
zaterdag 17 januari 2015
Betoging Gent: het traject
En hier (kik) het fotoverslag van het door de stille betoging (klik) afgelegde traject doorheen de Kuip van Gent. Nu maar hopen dat de solidariteit tussen alle mensen, van welke religie of overtuiging dan ook, blijft duren want ik heb in het verleden al in een heleboel demonstraties meegelopen, was het niet tegen de kernenergie en dito raketten dan wel tegen onverdraagzaamheid en ik heb de indruk dat het allemaal, jammer genoeg, niet veel zoden aan de dijk bracht. Geef het volk brood en spelen, hits ze onderling tegen elkaar op en je houdt de macht in eigen handen hé...
vrijdag 16 januari 2015
Betoging Gent: de sprekers
Boven: burgemeester Daniel Termont die als rechtgeaarde vrijdenker al die mensen van welke religie of politieke strekking dan ook wist samen te brengen in de betoging (klik) van Gent.
Klik hier voor het album waarin als sprekers achtereenvolgens het woord namen: organisator Jamila Channouf, de stadsdichter David Troch, Jos Jacobs van het Oost-Vlaams Centrum voor Diversiteit, Vuile Mong van de Vieze Gasten, de bisschop van Gent Luc Van Looy, Mutlu Cetin als woordvoerder van de unie van de Gentse moskeeën, de journaliste Saskia Van Nieuwenhove en enkele in Gent wonende Parijzenaars....
donderdag 15 januari 2015
Betoging Gent: samenkomst
Jong geleerd is oud gedaan... deze jongeren verzamelden zich samen met 3000 andere deelnemers (klik) van welk geloof of politieke strekking dan ook op het Sint-Pietersplein te Gent om er een stille betoging voor meer democratie te houden...
woensdag 14 januari 2015
Es darf gelacht werden...
Een overblijvend lid van de redactieraad van Charlie Hebdo te Parijs gesignaleerd in eigen betoging: “Je suis Charlot” (vrij vertaald: “ik ben de klos”) *wink, big smile*.
Abonneren op:
Posts (Atom)