woensdag 27 februari 2019

Ekkergem sept 2018 huisvesting

Hoewel deze thematocht met de GVSAM (klk) precies niet veel bijval kent op dit blog, te merken aan het dalend aantal reacties die ik mocht ontvangen, gaan we er toch nog even op door .

De ganse wijk Ekkergem in Gent is gekenmerkt door een hoofdzakelijk 19de-eeuwse - oorspronkelijk bepleisterde - eenheidsbebouwing. De Ekkergemstraat is daarbij het gaafst bewaard. Van de vroegere lokale nijverheid en bijhorende arbeidershuisvesting zijn nog enkele markante getuigen gerestaureerd (beluiken). De (nu verdwenen) belangrijkste industriële vestigingen waren onder andere de stoommachine-constructiewerkplaatsen Van de Kerckhove (Coupure), de brouwerij Aigle-Belgica (Nieuwe Wandeling), het fotochemisch bedrijf en woning van de beroemde natuur- wetenschapper Désiré Van Monckhoven (1834-1882), en de botanische tuin met indrukwekkende winterserre van de Gentse burgemeester en botanicus Van de Kerchove-de Dentergem.

De foto's die ik er nam kan je hier (klik) bekijken. 

11 opmerkingen:

klaproos zei

ach lieve gerda,
overal loopt het blogbezoek achteruit,
mensen zijn een beetje blogbleu aan het worden geloof ik :-)
en je hebt de mensen die reageren alleen maar als ze zelf een blog hebben, da's wat lastiger:-)

ik vind je serie weer prachtig, je maakt er wel steeds een mooi werk van Gerda,
ga maar lekker genieten van deze zonnige dag

dikke knuffel
xx

Marlou zei

Ha die Gerda,

nou... op mijn onverdeelde aandacht en enthousiasme kun je wel rekenen, hoor!
Ik denk niet dat vanwege desinteresse is, dat je minder reacties krijgt.
Het gaat allemaal om tijd.
Niemand heeft meer tijd om er even rustig voor te gaan zitten.

Nou...
ik zeg: Neem. De. Tijd!!

Dagdag...
Tot over een aantal dagen na het Noorderlicht...
Zin in!

Liefs van Marlou

.

Lies zei

Elke tocht heeft een begin, een midden en een einde, dus waarom niet doorgaan !?
Lie(f)s.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Ik denk dat de mensen van mooi weer genieten. Straks slaat weer om. Ik blijf ieder geval lekker thuis. Er komen tuinstoelen vandaag aan. Klapstoelen nemen niet meer. Keertje doorheen gegaan. Ging tegen balkon ramen tegenaan. Toen had ik vreselijk grote bult. Heeft wel paar weken pijn gehad. Zag ook zwarte sterretjes heen.Bijna bewusteloos geweest. Deze stoel nu hebben begint te roesten. Vandaar nieuwe. Maar ik geniet van jou mooie verhaal en je foto's. Hele uitleg erbij. Wat is daar mooi Gerda. Mensen vinden dit ook interessant Gerda. Kun je goed zien op de foto's.Guido is geweldig man die ook uitlegt. Ik wens jou mooie dag.

Gidsjoris zei

Hallo Gerda,
ik ben eindelijk nog eens door je blog gewandeld. Heel interessant en mooi.
Groetjes,
Joris

Suske. zei

dag Gerda,
Jouw blogjes zijn nog steeds de moeite waard om lezen en de foto's zijn ook mooi. Daar zal het dus niet aan liggen dat er minder gereageerd wordt. Ook deze keer weer interessant leesvoer en leuke foto's.

Groetjes.

:)

Lutje zei

die daling wordt nog erger tegen de vakantie en het goeie weer, zo is het al even bezig
maar we doen het voor diegenen die alle dagen langskomen,...toch?
Een @->- voor jou.

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Maak je niet al te druk, overal zie je dat het bloggen in een soort dipje zit. En je blogt toch voornamelijk voor jezelf toch. Aan de haarscherpe foto's die die maakt zal het niet liggen iig want die zijn weer prachtig. Ook valt me het mooie weer op. Daar kunnen we momenteel ook goed van genieten.

Fijne dag

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik merk ook dat er alleen wat vaste bezoekers komen, nou dat is nu eenmaal zo en dat vind ik ook wel gezellig zo over en weer met andere bloggers communiceren. Maar ik vind jouw logjes en foto's altijd leuk om te lezen en te zien.
Trouwens die wijk heeft totaal verschillende stijlen woningen naast elkaar staan, dat geeft toch een leuke gevarieerde kijk op de straat.
Een fijne vrijdag gewenst.

willy zei

ik moest hier even bij kijken,wegens verblijf in het buitenland Gerda..

Ekkergem, een deel van Gent dat me onbekend was

interessante reportage heb je er van gemaakt

groeten

willyduvel zei

Mooie reeks Gerda voor mij die kerk is die toren werkelijk zo ?? dat huis wit geschilderd met uitpuilend voegsel en dan die "stomme moderne(volgens mij hoor) Groetjes en 't blijft genieten voor mij