vrijdag 1 maart 2019

Eiland Malem

Wegens hun vervuilende aard waren net buiten de ontmantelde 16de-eeuwse stadswal ‘Einde Were’ in de 18de en 19de eeuw nog enkele bedrijven gevestigd: een papierfabriek aangedreven door wind- en watermolens, en enkele textielververijen -blekerijen en -drukkerijen. 
Het laatste er bekende bedrijf was de chocoladefabriek Daskalides.
In de meersen buiten de stadsvesten omspoeld door de Leie is in de jaren 1950 de sociale tuinwijk ‘Malem’ aangelegd - gekenmerkt door zijn witte arbeiderswoningen in villavorm. In de afgeschafte typische buurtkerk is momenteel de bekende Gentse Circusschool gevestigd.
De foto's die ik er maakte kan je hier (klik) bekijken.
En hiermee zijn we op het einde gekomen van de tocht die we met de GVSALM (klik) maakten...

8 opmerkingen:

Yova zei

Goedemiddag Gerda,

Ik had vanmorgen geen internet verbinding gehad. Zelf telefoon ook niet.Ziggo storingen gaande geweest. Eindelijk kan weer inkomen. Deze kerk is apart om te zien.Kerk heeft mee te maken Afgeschafte buurtkerk. Is nu Gentse Circusschool gebruikt. Wat zonde eigenlijk Daar omgeving ziet daar ook goed uit. Het is wel stille buurt. Totaal anders bij ons. Veel te druk in Haarlem. Omgeving zie je hangende apen. Apart zeg. Paard met konijn erop. Grappig. Leuke buurt met vol met grote knuffels. Gaat om de dieren daar. Buurtkerk was oudje geweest.. Je hebt wel mooi foto's gemaakt van deze omgeving. Fijn weekend gewenst.

klaproos zei

de mensen aldaar zijn wel gek op knuffels hé gerda:-) welnu, ik geef jou een welgemeende knuffel voor alle tijd en arbeid die je steeds in je blogs gestoken hebt,
mooie foto's en mooie uitleg erbij,
dank je wel Gerda,
xxx

Lies zei

Dat vervuilende..., dat is nóg steeds op veel onbekende plekken, Gerda...
Ook leuke foto's !
Lie(f)s.

Suske. zei

Een interessante afsluiter.
Mooi om zien die foto's.
Vervuiling is inderdaad niets nieuws.
Fijne avond Gerda.

Marjolijn. zei

Mooie foto's van het witte dorp.
Mensen zullen daar graag wonen lijkt me.

Lutje zei

die diertjes fleuren het daar wel op
Het zijn mooie foto's, jullie komen overal en weten veel over woningen, bij mij is dat anders
Ik wens je een fijn weekend en hier is een @->- voor Jou.

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Die tuinwijk lijkt me een mooie wijk om te wonen. Ik wist trouwens niet dat men in de 18de eeuw al nadacht over vervuiling. Goedzo! van de mensen die toen leefde.
Ik vind de foto's met de beestjes echt de leukste. HEt fleurt de boel goed op. De rest van je foto;s zijn ook boeiend en weer super vastgelegd.

Ik wens je een heel fijn w-end.

Haba zei

Goede morgen Gerda, mooi die witte wijk + witte kerk. Je foto's met die dieren doen me glimlachen, hangen die beessies daar altijd rond of was het op een speciale dag in het jaar?
Ik wens je een fijne zaterdag toe.


Oeps is je antirobot op hol geslagen? Ik moest wel acht plaatjes achter elkaar bewerken.