maandag 25 februari 2019

Ekkergem kerk

Het hoogtepunt van de GVSALM-wandeling (klik) was het bezoek aan de minst gekende kerk binnen Gent: de Sint-Martens hallekerk met zijn schuine torenspits (zo gebouwd of scheefgetrokken door het gebruik van onvoldoende gedroogd hout?). In oorsprong een romaanse kerk (achthoekige torenbasis net als de Sint-Jacobskerk) is zij uiteindelijk in 16de-eeuwse gotische stijl volledig herbouwd (benedenschip en toren) en nogmaals in de 17de eeuw met barok interieur na de beeldenstorm. Tussen 1903 en 1907 werd zij uiteindelijk gerestaureerd door architect De Noyette.
De foto's die ik er nam kan je hier (klik) bekijken en daarna een heel fijne, zonnige week gewenst!

11 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Ekkergem kerk ziet daar prachtig uit. Het is daar binnen gezellig druk. Wouw wat is dit heel mooi uit van binnen kerk. Echt schitterend. Prachtig! Het word allemaal uitgelegd. Het was zeker interessant uitleg geweest voor jullie. Mooie foto's gemaakt.👍 Fijne maandag gewenst.☀️

Marjolijn. zei

Mooie foto's...!
Jullie waren met velen, ik vraag me nu af of het op zondagmorgen ook zo druk zal zijn...

Suske. zei

Een mooi kerkje.
Prachige foto's.
Jij ook een leuke week gewenst Gerda.

Lies zei

Iedereen zit geboeid te luisteren...
Lie(f)s.

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer mooie foto's en de foto die hier boven staat heeft een 'echte' uitstraling als je begrijpt hoe ik dat bedoel.
Voor vandaag een fijne dinsdag gewenst.

Lutje zei

op de foto's ziet het er heel interessant uit, iedereen luisterd zo goed
Ik kijk altijd liever rond dan naar een gids te luisteren
Een @->- voor jou.

John zei

Goeiemorgen Gerda,

De foto's wilde eerst niet laden maar na een paar pogingen kon ik je prachtige werk toch aanschouwen, Waarom was de kerk zo onbekend ? HEt moet zijn omdat de kerk niet mooi zou zijn want wat een details bevinden zich er in zeg.
Ik heb dan wel niets met geloof, maar dit gebouw iis zeker de moeite waard.

Ik wens je een fijne dag.

Marlou zei

Goedemorgen lieve Gerda,

haha... ik moet echt lachen om die scheve toren.
Dat geeft de kerk iets frivools!
Maar het moois vind ik dat fijne madonna-gezichtje, dat jij ook hier voorop hebt gezet.
Ze heeft een mooi kettinkje op haar voorhoofd en een kelk met... VINO!
Prachtig is ze.

Dagdag...
Heb het goed vandaag,
Marlou

.

klaproos zei

LOL de eigenwijze scheve kerk :-) leuk gerda,
ik geniet vooral van de cherubijntjes die daar zo vrolijk overal hangen,
dit was een mooi uitstapje voor jullie,
genoten met hoofdletter

xxx

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne woensdag gewenst. Vanmiddag weer mijn oudste kleindochter uit school halen morgen naar de jongste kleindochter, zo blijft mijn week goed gevuld. Bovendien is het fijn om ze elke week te zien zo zie je ze groot groeien.

willyduvel zei

Opvallend veel volk in de kerk mooie reportage !!