dinsdag 13 november 2018

6. Viering Willem I 20 oktober 2018: Draaiorgels

Dit logje zal waarschijnlijk onze noorderburen wel interesseren...
Naar aanleiding van de inhuldiging van het standbeeld van Willem I in Gent kon je overal in de stad grote en kleine draaiorgels uit Vlaanderen en Nederland bewonderen en beluisteren.
Onze gezamenlijke foto's ervan kan je hier (klik) bekijken. En voor daarna een heel fijne week!

Voor degenen die niet op de Zondag: bij-tank-dag (klik) wilden langskomen heb ik nieuws: Guido alias Leflamand is er op de dag van de Wapenstilstand na vier lange jaren mee gestopt. Jammer dat men op die manier een groot stuk van de geschiedenis is misgelopen...

20 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Deze viering is zeker mooie orgels om te zien. Je ziet daar veel verschillende orgels staan. Kleine en middel en grote orgels zijn zeker prachtig foto's om te zien. Echt heel leuk. DE grootste orgels heb ik niet eerder gezien op de foto's. Deze orgels gaf zeker mooie muziek. Ik heb deze foto's genoten om te zien. Dank je wel. Ik wens jullie beide fijne dag.❤️

torfs gilbert zei

Morgen Gerda,

wat en pracht er zijn wel pareltjes bij en mooi in beeld gebracht.
Maar ja dat zijn we gewoon he nog een fijne dag verder

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda, Ja draaiorgels kunnen mij altijd wel bekoren
en ik zal dan ook gaarne altijd wel hun klanken willen horen
Er waren op de foto's dan ook heel veel mooie daarbij
Bedankt voor dit mooie logje, je maakte mij weer blij.

Wens je mooie dagen in het verschiet en hoor je mij eens hier niet
dan wil ik wel even hier schrijven dat ik altijd van je logjes geniet.
Groetjes, Tine

Kay ♥ zei

Knappe nostalgie. Gelukkig bleven enkele van deze pareltjes goed bewaard.
Mechelse groetjes ♥

Marlou zei

Bonjour Gerda!

Ja... en óf ik de draaiorgels ken!!
Ik heb ze verfoeid, hahaha... toen ik nog op de Nieuwe Zijds Voorburgwal woonde en op mijn vrije zaterdagmorgen mijn bed uit gejengeld werd...

Maar inmiddels vind ik het nu eigenlijk wel een grappig instrument.
Schijnt nog best moeilijk te zijn om mooi en evenwichtig te draaien!

dag!
Groetjes van Marlou

.

francky spruytte zei

mooi die draaiorgels. Soms zie ik er wel op speciale gelegenheden in stad.
Jammer dat Guido er mee stopt. Die takk bijdragen waren leuk om lezen.
Fijne week gewenst.

klaproos zei

prachtig vind ik ze gerda, het zijn zulke mooie dingen en dan de poppetjes die dansen, geweldig,
in Utrecht is een orgelmuseum van draaiorgel tot pierement, dat is bijzonder om daar eens te gaan kijken van heel groot tot heel klein staan ze daar
lieve groet
xxx

Marjolijn. zei

Mooi, die geluidsmakertjes, groot en klein.
Sommige kunnen wel heel hard geluid maken, maar in de buitenlucht kan het wel wat hebben.
Fijne avond meis.

Lies zei

Een festijn voor meerdere zintuigen !
Lie(f)s.

willy zei

altijd een genoegen om zoiets te zien Gerda

groeten

A van de Aa zei

Een draaiorgel brengt altijd stemming ;-)
A wenst G een fijne week en is er ook weer snel vandoor.

Liesbethblogt zei

O wat ben ik blij dat ik er niet was! Ik vind ze vooral leuk als ze stil zijn want sommigen maken echt teveel geluid.

Lutje zei

een draaiorgel is altijd goed om te zien en te horen, dat er eigenlijk nog zoveel zijn...
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Toen ik klein was reed er elke week een draaiorgel door de straat, ik mocht dan een dubbeltje in het mansbakje doen, dat is lang geleden. Maar in M'burg komt er regelmatig iemand met zo'n klein draaiorgel in de stad, wanneer ik er met Laura ben , mag zij geld in het bakje doen, al zijn er geen dubbeltjes meer.
Ik wens je een fijne woensdag toe.

John zei

Goiemorgen Gerda,

Nou, ik denk dat veel landgenoten van me die draaiorgels echt verfoeien. Ook ik ben er alleen fan van als ze niet draaien want wat een ontzettend lawaai komt er uit zeg. En ze staan vaak op de meest onhandige plaatsen xD.
Zoals laatst is de brillenzaak, sta ik met de verkoper te praten, staat er zo'n draaiorgel voor de deur. Ja, dan versta je elkaar gewoon niet.
Gelukkig deze keer maken jou foto's geen lawaai :P
fijne dag

Kay ♥ zei

een fijne-woens-dagelijkse-groet ;-)

Morgaine zei

Hahahaha, ik lees de reacties hier, en als Amsterdamse, ja... haat en liefde verhouding mee, gezien ik dan net niet in het deel van de stad woonde waar ze vaak stonden. Maar hoorde en zag ze alleen als wij dan ook echt de binnen stad in gingen en ik vond het altijd prachtig als kind... maar ik snap, en weet nu ook dat het inderdaad meer hinder is voor hen die er wonen dan een aanwinst.

De laatste die ik zag en hoorde was in Amersfoort, volgens mij ook een Fata Morgana, die lijkt er heel erg op in elk geval.

Prachtige foto's, als ik ze zie, moet ik ook altijd even zien of ik ze kan schieten en vangen ;-)

X

Marlou zei

Ha die Gerda!

even een groetje uit Haarlem...
Het is heerlijk weer hier, heb net een fijne fietstocht achter de rug. En nu dus even de webbies begroeten!

dagdag!
Liefs van Marlou

.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne donderdag gewenst, hier worden er straks weer boodschappen gehaald, al heb ik in mijn eentje minder nodig.

pieterbie zei

Mooie beelden, wat je wellicht niet wist, omdat ik het je ook nooit verteld heb, is dat ik ooit in de raad van bestuur van het orgelmuseum in Brugge zat.
Ik was toen een prille twintiger.
Jammer genoeg werd dat museum opgedoekt en ging de collectie naar Japan.