zondag 29 juli 2018

Zondag: bij-tank-dag


NOG STEEDS 100 JAAR GELEDEN...

Met verenigde krachten zijn de Geallieerden in de week van 20 juli 1918 tussen Soissons en Reims een geweldig tegenoffensief begonnen nadat het laatste Duitse aanval tussen Aisne en Marne werd gestopt. Daarbij zijn méér dan een miljoen soldaten, bijna 500 tanks, zware artillerie en zelfs 500 vliegtuigen ingezet. De volledig verraste Duitsers die hun nieuw offensief voorbereidden, konden niet anders dan in allerijl de aftocht blazen. De Belgische nationale feestdag van 21 juli 1918 was de laatste die onder Duitse bezetting is gevierd...

Foto boven: Oprukkende Geallieerde strijdkrachten aan de Marne...

Foto onder: Terugtrekkende Duitse strijdkrachten aan de Marne...      *wink, big smile*



(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

11 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

In 2018 was begonnen met oorlog. Het was zware strijd geweest. Maar België was nationale feestdag op 21 juli.Verzameling van Guido ziet heel mooi uit. Ps:Wij zijn thuis gebleven. Omdat Jimmy sinds gistermiddag ziek is geworden. We moeten verzorgen.Medicijnen geven. We kijken loopt van de dag even aan. Heel misschien vanmiddag weg. Ik moet nog aan zien. Gisterochtend was ik wel weg geweest. Naar ouders toe. Vader gaat ook niet goed. We kijken wel aan. Fijne zondag Gerda en Guido.

John zei

Goedemorgen Gerda,
Hier heb ik eens wat van op tv gezien. Een van die programma's op Discovery of National Geo. Je weet wel.
Ja, veraste Duitsers kunnen maar een ding doen. Vluchten.
Grappig dat ze aan beide zijden het zelfde materiaal hadden *wink*
Nog even, en de oorlog zit er op.
Maar eerst eens een fijne zondag beleven.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Hahaha dat is even lachen op de zondagochtend :) Maar uhh durfden ze de vijand de rug niet toe te keren, het lijkt me lastig manoeuvreren om alles achterwaarts terug te krijgen.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Leflamand zei

Het verleden herhaalt zich niet - het verleden gebeurt nog dagelijks...

Suske. zei

Ook al is het 100 jaar geleden, toch gaat het vechten nog verder. Andere tijd andere plaats, maar toch.
Beide kampen gebruikten dus dezelfde middelen als ik de foto's goed begrijp.
Groetjes.

Gidsjoris zei

Hallo Gerda,
ik ben blij dat ik hier nog eens ben komen neuzen, ook in je oudere logjes. Je wekt ook veel interesse op, dat zie ik aan de overtuigende reacties.
Met lieve groet,
Joris

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne maandag gewenst.

pieterbie zei

Haha, enkele leuke stukken uit Lefla's uitgebreide verzameling voor deze mise en scène.
Zeer genietbaar.

Lutje zei

ik heb al je logjes eens bekeken, de gentse feesten mochten natuurlijk niet ontbreken en zondag is het tank-dag....
Ik ben er weer voor een weekje en hier is een @->- voor jou.

torfs gilbert zei

Morgen Gerda,
het is wat later maar door onvoorzien omstandig heden, maar je bijtank dag is ook al weer geslaagd zelf met en big smile toch knap om weten ook dank aan je man voor het verzameln van dit alles nog en fijne dag

willy zei

met zin voor humor gebracht Gerda

goed om hier even bij te tanken

prettige dag