dinsdag 31 juli 2018

25. GVSALM studiereis reis Engeland 2018 dag 4 MANCHESTER

We komen tijdens de volgende logjes nog even terug op onze studiereis met de GVSALM (klik) en Guido alias Leflamand (klik) als gids.

Manchester staat bekend als de oudste en nog steeds één der grootste industriesteden van de wereld en leider in productie en handel: een "boomtown" eind 18de eeuw en opnieuw een "boomtown" vandaag...  Manchester, in de 18de eeuw slechts een middelmatig marktstadje, lag aan de basis van de Industriële Revolutie. Bij de introductie van de stoommachine verschoof de textielproductie naar de buitenwijken ten zuiden van en noordwaarts naar Ancoats Urban Village.

Manchester kent vandaag zo'n expansie dat er voor het bezoek tijdens onze studiereis een keuze moest gemaakt worden tussen voor deze groei verhelderende stadsdelen - dus werd het Castlefield. Op dit site van het Romeins castellum en van het eerste spoorwegstation ter wereld uit 1830 namen we een duik terug in de tijd onder de moderne stad door via de trekweg van het Rochdale Kanaal uit 1776 en Ancoats, ontstaan tussen 1790 en 1815. Het is de wieg van de 'Dark Satanic Milles', de over de ganse wereld beruchte Manchesteriaanse katoenspinnerijen, een stadsdeel dat in de laatste jaren een geslaagd reconversie programma kent dat bewijst hoe extreme restauratie en reconversie van industriële gebouwen en hedendaagse architectuur perfect samengaan... 

De foto's die ik er maakte kan je hier (klik) bekijken en daarna een heel fijne week gewenst allemaal!

14 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Manchester kun je wel goed zien dat verouderd is daar. Bruggen eronder is apart om doorheen te lopen. Het is zolang geleden gebouwd overal. Sommige ziet nog goed uit. Wat mooie gebouwen daar. Jullie konden alles bekijken ook het is. Maar ik denk wel daar buitenwijken anders is? Je hebt mooie foto's kunnen maken in Manchester.
Fijne dinsdag gewenst.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Mijn zoon zat pas nog in Manchester. Hij heeft er geen foto's genomen want te druk om daar mee bezig te zijn.
Nu kan ik bij jou toch nog een beetje zien hoe en wat het er daar uitziet. Ja, alle steden hebben te maken met expansie. Mensen trekken net als vroeger, of weer net als vroeger naar de stad.
Je foto's zijn weer van hoge kwaliteit.
Een fijne dag.

Haba zei

Goede morgen Gerda, Manchester doet mij altijd denken aan Manchester broeken, die textiel zal vast oorspronkelijk ook uit deze stad afkomstig zijn. Duidelijk een oude stad met een groots verleden lijkt me. Ik ben er nooit geweest dus ik moet het van jullie foto's af bekijken. Weer een mooie serie foto's in ieder geval. Jullie hebben op jullie reis veel interessante gebouwen en steden gezien.
Ik wens je voor vandaag een fijne dinsdag toe

torfs gilbert zei

Een heel goede morgen Gerda,
het is fijn om telkens weer je logs te zien verschijnen,
en ik moet zegen het zijn prachtig logs ook over de beschrijving en zeker de foto's.
En en dikke dank U om op de wijze te mogen mee reizen
nog en fijne dag

willy zei

interessant Gerda..

en je foto's zijn echte toppertjes..

prettige dag gewenst

Catherine Boone zei

Heel goedemiddag Gerda, ik ken Manchester enkel van de Art Nouveau architectuur en muziekstad waar heel veel artiesten zijn opgegroeid of hebben opgetreden. Heel educatief en leerrijk jouw blogje. Heel graag gelezen en jouw foto's zijn weer een pracht. Groet Trouwe lezeres Catherine

Suske. zei

Mooie fotoreportage Gerda. Ze geven een goede indruk van wat jullie daar zagen. Het ziet er inderdaad verouderd uit.
Jullie ook een fijne week gewenst.

Marjolijn. zei

Mooie plaatjes..!
Zo heeft elke stad zijn eigen charme.
Warme avond meis.

Lies zei

Knappe reeks, Gerda !

christiene zei

Ha Gerda,
even een bezoekje gebracht aan jou blog
jou foto,s met plezier bekeken maar de foto,s
van Leflamand geven geen toegang tot kijken.

vakantie groetjes............
Christiene.

Lutje zei

mooi, die gratis rondleiding in Manchester, dankzij jou kom ik nog ergens!
Een @->- voor jou.

pieterbie zei

Heel mooie beelden van deze boomtown, die mij onbekend is. Ben er nog niet geraakt.
Een jonge dame die vaak in mijn winkel komt is van Manchester.
Vorige week maakte ik kennis met een jonge gast uit Birmingham, een stad die mij wel gekend is.
Wat mij opvalt is hoe negatief die gasten staan tov hun eigen geboorteplaats.
Ze zijn blij er weg te zijn.
Ga ik eens wat meer aandacht aan geven eens proberen uit te vissen hoe die steden echt zijn.
Hun idee is: als toerist: OK, maar je zou er niet willen wonen.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne woensdag gewenst.

Terrebel zei

Heb weer genoten, lieve Gerda! Wat een bijzondere foto's van een bijzondere geschiedenis. Deze beelden van Manchester doen mij denken aan een verblijf dat ik had in Birmingham. Ik hou erg van bruggen en dan met name de ondersteunende pilaren en bogen. En dan de lagere bogen onder de brug langs het water...dat zijn beelden die mij aansporen verhalen te bedenken die er kunnen hebben plaatsgevonden. En meteen de voornaamste reden dat ik graag (maar helaas te weinig) op dit blog kom: jij weet te inspireren!