zondag 3 juni 2018

Zondag: bij-tank-dag

De Geallieerden 100 jaar geleden in nauwe schoenen...
Tijdens de laatste dagen van mei 1918 barstte aan de Chemin des Dames het derde Duitse voorjaarsoffensief los. Een afleidingsmanoeuvre om elders, meer noordelijker, aan het front tussen Soissons en Reims een doorbraak te forceren... 
Nadat aldaar een nieuw offensief tegen de Engelsen mislukt was richten de Duitsers zich op bevel van hun opperbevelhebbers Ludendorff en Von Hindenburg tegen de Fransen die moeten wijken voor het Duitse leger dat kost wat kost Parijs wilde bereiken. Op 29 mei trokken de vijandelijke troepen Soissons binnen en naderden Reims. Zij rukten op met een snelheid van bijna 30km per dag! De Fransen in paniek worden teruggedreven en de vijand bereikte op 30 mei 1918 zelfs de Marne - op minder dan 100km van de Franse hoofdstad...

Met dergelijke sciencefiction kanonnen werd eind mei 1918 Parijs beschoten  100 km ver.

De Eerste Slag aan de Marne (1914) herhaalt zich in 1918 met de (minder bekende) Tweede Slag aan de Marne. Net als in 1914 de Parijse taxi's de 'meubels kwamen redden' waren het in 1918  twee Amerikaanse divisies die rond Chateau-Thierry de kansen zouden doen keren. In juli 1918 zou een definitief tegenoffensief volgen door gemeenschappelijke krachten van Amerikanen en Fransen - de laatste fase van de oorlog was ingezet. In augustus zullen zich daarbij de Britten vanuit Amiens voegen zodat langsheen het hele Westelijk front de Duitsers langzaam maar blijvend veld verliezen. Tegen november zal dit het einde van de Eerste Wereldoorlog betekenen...

12 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,
Elkaar toen gingen vechten. Duisters gingen langzaam afbouwen met vechten. Toen was heel erg geweest zo te zien van jullie verhaal. Duitser kwamen in Parijs terecht. Wilde gewoon bereiken die Duitsers. Pfff.... Tank met kanonnen op de foto best wel hele lange kanon om te zien. Och....Duitsers verliezen van. Toen was het einde van deze oorlog. Gelukkig maar. Interessant om te lezen. Fijne zondag gewenst.

torfs gilbert zei

Morgen Gerda

zo te lezen heeft het dan ook nog lang geduurd voor het einde in zicht was,moet en helse strijd geweest zijn.
en waarom hebben er sommige dan ook geen les uitgetrokken.
en dat oorlog blijven voeren slecht voorbeeld is.
Want zo zal de geschiedenis zich altijd blijven herhalen

Nog en fijne deg verder

Haba zei

Goede morgen Gerda. Weer wat geschiedenis geleerd. Bij ons op school werd er niet erg veel aan de geschiedenis van WOI gedaan, waarschijnlijk omdat Nederland er niet in betrokken was. Maar door jouw blog leer ik er iedere keer weer wat over.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Suske. zei

Leuk om dit stukje geschiedenis te lezen daar ik er me niets meer van herinner. Of ze hebben er ons op school niets over geleerd. Dat kan ook.
Het ging er in ieder geval heftig aan toe.
Fijne zondag nog.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Als je er over nadenkt hebben de Fransen het best vaak zwaar voor de kiezen gehad. Niet alleen met deze oorlog. Je zou denken dat ze door de ervaringen in het verleden veel defensiever zouden kunnen optreden. Tegenwoordig zouden ze dat met atoomwapens doen natuurlijk.
Dank voor dit stukje geschiedenis.
Fijne zondag.

Lutje zei

dat is pas een eeuwenoude geschiedenis
ik zat juist te denken, vroeger op de schoolbanken , was het eerste en tweede wereldoorlog alsof het net gebeurd is...
Een @->- voor jou.

Mijnnikonenik zei

Kan me helaas van de schoollessen geschiedenis weinig herinneren. Jullie zijn een lopende encyclopedie.

A van de Aa zei

Deze bij-tank-dag is voor mij letterlijk bijtanken Gtje.
Voor mij is alles niet bi te houden op dit moment, maar toch weer een beetje wijzer geworden door je stukje geschiedenis.
En jammer dat ik de Engelse trip niet bij heb kunnen benen, hoop dat over een tijdje met terugwerkende kracht wel te kunnen doen....

Fijne zondag nog en een fijne week.

willy zei

de strijd werd met wisselende kansen, tot het bittere eind gevoerd Gerda...

een interessant logje

groeten

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer een nieuwe week begonnen, ik wens je een fijne maandag toe.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ga vanochtend weer naar het asiel toe dus ik ben vroeg uit de veren. Maar eerst een blogrondje fietsen en dan ontbijt en met mij Kaatje op pad.
Ik wens je een fijne dinsdag toe.

pieterbie zei

Wat een moordmachines waren dat niet die kanonnen.
Is dat vergelijkbaar met Lange Max, maar jij ooit een keer een schitterende reportage over gemaakt hebt?

Oorlog...
Het stopt maar niet.

Ik vrees dat de mensheid niet leert.