zondag 19 juni 2016

Zondag: bij-tank-dag


De meest populaire tank die het einde van de Eerste Wereldoorlog had helpen versnellen, was de beroemde Franse Renault FT-17 die over de ganse wereld - in Europa, Japan, de Oostbloklanden en zeker in de Verenigde Staten - gedurende een groot deel van de tussenoorlogse periode in gebruik bleef, minstens als oefen-tank op de vele legerbasissen. Dit in afwachting dat nieuwere types zijn ontwikkeld.
Zelfs als agressief kinderspeelgoed evolueerde deze meest ‘populaire’ lichte tank gedurende de jaren 1920 en 1930 - hoofdzakelijk als blikken schaalmodellen met steeds ‘nieuwere’ lithografische opdrukken om de moderniteit bij te benen. Een uitzondering was wel dit houten model van zijn ‘grote broer’ met trappers, dat werd aangeboden in de catalogus van de Grand Magasins du Louvre anno 1920 en zeker gezien zijn kostprijs enkel voor kapitaalkrachtige gezinnen was bedoeld... Het was een voor de gelegenheid ‘aangepaste’ versie van de rudimentaire tot luxueuze houten en metalen drie- en vierwieler pedaalmodellen die parallel aan de ontwikkeling van de auto op de markt verschenen - voornamelijk vanaf de Parijse Wereldtentoonstelling van 1900.
(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)

19 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda. Nou dat is me wel een dure trap tank inderdaad zullen daar vast alleen 'dure kinderen' in rond hebben getrapt. Nu ben ik nooit zo voor oorlogsspeelgoed geweest in vredestijd, maar ik denk dat veel jochies hier wel van zouden dromen.

ps. Mijn dochter is een weekend in Gent en appte een aantal foto's. Nu stond er een knalrode olifant ergens op de daken weet jij wat die daar doet?

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,

Zo deze speelgoed is zeker heel veel geld gekost. Tank was toen zeker erg in om te gebruiken. Deze hout model heel apart gedaan. Deze is wel kapitaal gekost. Jongens hadden toen heel plezier met tanks spelen. Het is onbegrijpelijk.
Fijne zondag.

Marjolijn. zei

Een tank als kinderspeelgoed, gelukkig zie je nu andere modellen.
Maar voor in jouw verzameling wel mooi...!
Fijne zondag.

Lutje zei

een lichte tank, maar wel heel goed te gebruiken in de oorlog, al zijn het maar schaalmodellen, het ziet er nuttig uit

pieterbie zei

moet wel iets geweest zijn waar menige jongen van droomde in die tijd.
Wens jullie een fijne zondag.

klaproos zei

voor jongens die van oorlogje spelen houden is natuurlijk hét speelgoed hé gerda,
ik blijf het ondingen vinden :-)

voor vandaag een heerlijke dag gewenst,
neem het er samen maar lekker van hé,

dikke knuffel

xxx

Anoniem zei

Wat er toen allemaal niet op de markt was...wonderbaarlijk.

Natasja zei

Ach jongens willen vechten en mannen willen spelen, ik heb het al eerder gezegd, ik denk dat je ze lekker in hun fantasie moeten laten gaan. Ik geloof dat juist dit soort dingen verbieden dat ze dan juist er later gekke dingen mee gaan doen.

willy zei

op deze prent ziet hij e gelukkig niet gevaarlijk uit..

bedankt voor het bij-tanken

prettige zondag gewenst

A van de Aa zei

Ik zie je al in zo'n tankie zitten... *Very Big Smile* achter Guido aan met een proppenschieter *Big Winkie*
Gtje... fijn weekend van wat er rest, en een fijne week toegewenst.

FRANK103 zei

De hedendaagse jeugd haalt de neus op voor dit soort speelgoed, die willen een playstation met bijbehorende games. Daar valt in de toekomst geen boeiend blogje over te maken, gelukkig heb jij die wel gemaakt over deze traptank Gerda!

Terrebel zei

Aan de ene kant heb ik wat moeite met de verheerlijking van oorlogstuig maar de techniek kan ik waarderen, lieve Gerda!
Persoonlijk zie ik tanks en dergelijke het allerliefst in musea met een bordje erbij: 'Vroeger werd er oorlog gevoerd. Gelukkig is de mens beschaafd geworden.'

Suske. zei

Geen speelgoed om mee in de living te spelen.
Ik had er geen idee van dat dergelijk speelgoed bestond.
Komt waarschijnlijk omdat de ouders van Nonkel Juul niet kapitaalkrachtig genoeg waren om zoiets te kopen voor hun kroost.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne maandag toe.

Marlou zei

Goedemaandag lieve Gerda!

Ik kom me weer even melden!
Weer lekker aan de slag en jou lastig vallen met mijn reacties... hihihi...

Hoop, dat het goed met je gaat.
Maar dat ga ik vast gauw genoeg merken.
Dagdag!
Lieve groetjes van Marlou

.

Merel zei

Weer een bijzonder
Het mooi zijn moesten tanks nooit nog gebruikt worden of natuurlijk ook,ander oorlogsmateriaal
Natuurlijk blijft het boeiend om te zien hier bij jou
Wat mijn gedicht 'traag' betreft we waren in het weekend in Zeeland. Gedicht was van thuis uit geprogrammeerd en ja we hebben het trazg gedaan en ervan genoten

Albert y Mara fotoblog zei

Toch zijn er anno 2016 nog genoeg jongens die zo'n tank leuk vinden om in te spelen. Naast natuurlijk hun playstation. De jeugd van Matto was dus geweldig met een vader die tanks spaarde uit WO1. Ik heb het moeten doen met mijn Dinky Toys. Ook al een luxe in die tijd. Mara speelde toen met poppen. Salu2 Albert

curieuzeneuzemosterdpot zei

whawww .. 120 fr voor deze tanco is héél erg veel geld, gerda!
mja, dan heb je wel een heel bijzonder en nooit gezien karretje om mee te gaan rijden! ;-))

Haba zei

Goede morgen Gerda, vandaag begint de zomer al ziet het er nu nog een beetje somber uit. Ik kijk als ik terug uit het asiel ben, nog wel of er een nieuw log staat. Fijne dinsdag gewenst.