zondag 20 januari 2013

Zondag: bij-tank-dag


Naast de kaartjes of  het speelgoed verzamelt onze Lefla ook andere items, zoals dit boekje van een cent, pardon 20 cent *wink, big smile*. Maar misschien past hier toch even wat meer duiding? 

Iedereen is het er tegenwoordig over eens dat de eerste wereldoorlog niét begon met de schoten op 28 juni 1914 in Sarajevo waarbij de Oostenrijkse aartshertog Franz Ferdinand het leven liet, noch de verdere gebeurtenissen in de Balkan.
De grieven dateerden van vroeger en lagen dieper, ze waren eerder van economische dan van politieke aard. De militaire bondgenootschappen tussen de verschillende Europese grootmachten waren zo dat er, eens de machine in beweging gezet, geen weg meer terug was. Vermoedelijk had elke andere aanleiding de gebeurtenissen evengoed ten spits gedreven: de grote mogendheden hadden enkel een alibi nodig. Diplomatiek overleg behoorde destijds niet tot de mogelijkheden dank zij “…de frivole oorlogszucht van seniele keizerrijken”, dixit de Amerikaanse historica Barbara Tuchman. 
De oorzaak lag in de aard zelf en de evolutie van de Industriële Revolutie. De Groote Oorlog, de War to end all wars of  Der Moderner Materiaalschlacht was de eerste volledig gemechaniseerde oorlog waarbij de geïndustrialiseerde landen trachtten alle beschikbare financiële, materiële en menselijke reserves in te zetten. 

zaterdag 19 januari 2013

Magda? Da mag!


En we komen nog eventjes terug op mijn zusje's verjaardag vorige zaterdag. Zeg nu zelf webbies, ziet ze er geen levensgenieter uit? Ze snuffelt zelfs eerst eens uitgebreid aan de schijnbaar lekkere ijstaart die haar door Ilse aangeboden wordt vooraleer er van te proeven *wink, big smile*!  De rest van de foto's vinden jullie hier (klik). Superfijn weekend allemaal dat wel even koud, maar hopelijk ook even smakelijk zal zijn... Voor ons alvast wel: mijn vriendin Aletta en haar Prinsen komen op bezoek, dus wij maken er weer een feestje van zoals het goede Bourgondiërs past hihi. 

vrijdag 18 januari 2013

Stamper & meeldraden


Ik laat jullie vandaag eventjes in het hart van dit bloemetje kijken, net zoals ik jullie gisteren (klik) bij de rara in het hart van een lavalamp (klik) liet gluren...En het heeft me verbaasd dat toch twee onder jullie de oplossing vonden want dit was beslist niet makkelijk. Fijne zij het wel ijskoude vrijdag allemaal!

donderdag 17 januari 2013

Rara


Vandaag heb ik een raadseltje voor jullie clevere webbies (dit is beter dan het luie van gisteren hé?). Hier mag je volop je verbeelding op botvieren, reuze benieuwd naar de resultaten...    *wink, big smile*

woensdag 16 januari 2013

Ziezo!


Kom, ik ga vandaag eens mijn hand over mijn hart strijken en jullie dit hulpje aanbieden, want met de eigen handen lukt het jullie precies niet hé luie webbies? En wat zeggen we nu? Hé?   *wink, big smile*

dinsdag 15 januari 2013

Likkertjelik


Met dit winterprikje is een goede poetsbeurt van de pootjes en teentjes na een wandelingetje in al die witte nattigheid beslist een must! Maar wij hebben gelukkig warme laarzen om er mee buiten te komen, ik zie mezelf niet zo snel mijn voeten schoon te likken... *wink, big smile*

maandag 14 januari 2013

Ton-sur-ton


We ontsnapten er uiteindelijk toch niet aan, tenslotte is het jammer genoeg nog steeds putje winter: een sneeuwtapijtje... Hopelijk liggen de wegen er vandaag niet glad bij zodat de werkers onder ons zonder kleerscheuren de baan op kunnen! Fijne, zij het wel heel koude nieuwe week allemaal...