woensdag 13 maart 2019

1 Lang leve de muziek Jaren 50

Lang leve de muziek!
Sint Pietersabdij Gent 5 oktober 2018 - 9 juni 2019

Lang leve de muziek (klik), een interactieve expo in de Gentse Sint-Pietersabdij, bundelt álles wat Nederlandstalig is, van ‘Margrietje’ tot ‘Mia’. 
Dit is iets voor lezers van Dag Allemaal tot De Morgen.”
In totaal staan er meer dan 1.000 gouden platen, beduimelde gitaren en gedragen kostuums. “Een honderdtal artiesten hebben dingen uitgeleend”, zegt Winne Gobyn van Pièce Montée, dat de expo researchte en opbouwde. “Vaak waren zij heel enthousiast om mee te werken, en hadden ze geen idee dat er ooit nog interesse zou zijn in hun oude spullen.”

Lang leve de muziek! neemt je mee in een wonderlijke trip langs 60 jaar Nederlandstalige liedjes uit België en Nederland. Het is de grootste muziektentoonstelling ooit in Vlaanderen, een eerbetoon aan meer dan 200 artiesten en groepen. Van Will Tura tot Bazart en van Boudewijn de Groot tot de Jeugd van Tegenwoordig.
Luister, zing en quiz mee, herbeleef je jeugd en vergaap je aan de stukken uit de collecties van je favoriete idolen. Of je nu fan bent van kleinkunst, schlagers, stevige rock of coole hip hop, iedereen komt aan zijn trekken. Een tentoonstelling die een glimlach op je gezicht tovert.

In de volgende reportages laat ik niet alleen foto's (klik) zien maar laat jullie ook enkele deuntjes horen zoals hier (klik) ven Bobbejaan Schoepen.

Bedankt allemaal voor de steunende reacties ivm de ravage (klik) die onze tuin door de storm te verduren kreeg. De tuinman komt eerstdaags langs om een bestek op te maken, het wordt een flinke hap uit onze portemonnee want schade buiten het huis wordt door geen enkele verzekering gedekt.

13 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Leuks eens dat jullie naar museum bent gegaan. Jordaan is hele beroemde voor ons in Nederland. Andere ook wel. Leuk eens naar muziek te luisteren. Echt heerlijk muziek van vroeger te luisteren. Jeugd van vroeger is leuk om mee te maken van deze muziek. Oude muziek missen wel. Tegenwoordig nu is te druk. Deze zijn leuk Gerda. Je foto's zijn zeker heel leuk om te zien. Guido echt aandacht te lezen. Ravage word je niet vergoed.Jeetje wat erg voor jullie. Daar gaat weer centjes. Niet zo leuk. Ik hoop toch beetje meevalt wat gaat kosten. Gerda het is zo koud. Ik blijf lekker thuis. Even voor me zelf. Bij ons buren zijn aan tegelen. Rustig op moment. Ik wens jou fijne dag. Ik breng jou bloemetje. 🌼🌼🌼

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Lang leve de muziek inderdaad. Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn. Ik ben altijd met muziek bezig. Andere muziek als wat jij vandaag laat horen maar dat geeft niet. Er is voor iedereen wel een smaak te vinden.

Uiteraard zijn we met je begaan over de stomschade. Ik heb inmiddels alles hersteld en ook de dakdekker is al langsgeweest om de boel te fiksen.

Ik wens je een fijne dag.

klaproos zei

wat leuk Gerda,
ja waar zouden we zijn zonder de muziek hé, heerlijk om naar te luisteren weg te mijmeren, maar ook de stilte heeft verbazend veel muziek in zich :-)

mooi om daar te zijn gerda,
xxx

willy zei

de moeite waard om te bezoeken Gerda

toch vreemd dat verzekeringen dit niet dekken

( als dit als ramp erkend wordt, zou het rampenfonds moeten tussenkomen..)




groeten


Marlou zei

Ha die Gerda,

wat moet dat een heerlijke expositie zijn ...
Alles over muziek vanaf de jaren 50...
60 jaar Nederlandse liedjes.
Dat is écht iets voor mij.
Bobbejaan Schoepen! Om te snoepen...

Groetjes van Marlou

.

Marjolijn. zei

Ja, dat zijn nog eens posters, die je vast kon leggen.
Mooi hoor...!

Suske. zei

Interessant zo'n expo over vlaamse muziek.
Zelf al houd je er niet van, toch altijd leuk om die oude deuntjes terug te horen. Veel nostalgie er in.
Jammer van de verzekering.

Lies zei

Echt tof, Gerda !
Ook hier -> geen verzekering...
Lie(f)s.

Lutje zei

ik ben geboren in 1960 en hou van '80" muziek, maar deze ken ik ook allemaal, zeker bobbejaan schoepen, omdat dat mijn pa zijn favoriet was
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik zal later op de dag eens gaan luisteren dan kan ik daar de tijd voor nemen. Ik wens je een fijne vrijdag toe.

willyduvel zei

Dat is zeker de moeite om te bezoeken Dat was nog eens een tijd he Grts

Catherine Boone zei

Een periode die ik minder ken maar weet zeker dat op muzikaal vlak best leuke liedjes te beluisteren zijn. Vind alleen sneu dat er geen ruimte wordt gedeeld met muziek van onder meer Louis Davids, Willy Derby of voor de jaren '60 en '70 denk ik aan Cobi Schreier, Peter Koene en Cornelis Vreeswijk, welke ik nog heden ten dage luister naar.

pieterbie zei

Lijkt een heel leuke expo te zijn. Terecht dat die artiesten in het zonnetje gezet worden.