maandag 7 januari 2019

Dudzele

Zoals hier (klik) beloofd toon ik jullie in de volgende logjes de foto's van de trips die we tijdens de voorbije, zonnige zomer namen.

En we beginnen daarmee in Dudzele (klik), een dorp in de Belgische provincie West-Vlaanderen en sinds 1 januari 1971 een deelgemeente van de provinciehoofdstad Brugge.
Het is waarschijnlijk omstreeks de 9e eeuw ontstaan als woonterp. Dudzele is één der oudste bewoonde kernen ten noorden van Brugge. De oudste schriftelijke vermelding als Dudazela is van 1089. Vanaf 1109 tot aan de Franse tijd was de parochie afhankelijk van de Sint-Donaaskathedraal te Brugge, voordien was ze afhankelijk van de Abdij van Corbie.

In de 10e en 11e eeuw ontstonden ook omwalde boerderijen. Midden de 11e eeuw werd er een kerkje gesticht. Begin 12e eeuw was Dudzele voldoende tegen overstromingen beveiligd. Omstreeks 1150 splitste Koolkerke zich van de parochie af, en in de 1e helft van de 13e eeuw werd een hulpkerkje opgericht waaruit de parochie van Ramskapelle zou voortkomen. Ook kwam in de 13e eeuw de baksteenindustrie tot bloei.

De opnames die we er namen kan je hier (klik) bekijken. Pretiige week allemaal! 

13 opmerkingen:

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Een schitterende plek. HEt was prachtig weer toen jullie er waren maar ik kan me voorstellen dat je er ook heerlijke sfeerbeelden kunt maken met slecht donker weer. Of met veel mist. Mijn fantasie slaat op hol.
Jullie maakte er mooie opnames in ieder geval.
Een fijne maandag.

Marlou zei

Goedemorgen Gerda,

ik ben even met je meegereisd naar Dudzele. Had er nog nooit van gehoord...
Wat een bijzonder dorp. Zo oud en stil.
Beslist de moeite waard om eens met eigen ogen te gaan bekijken...

Groetjes van Marlou

.

Kay ♥ zei

Bedankt voor de bloemen (ik lijk de paus wel) die toch maar knikt bij het Blog! doe zo voort. Dan ben ik nu klaar om mee door de zomerbeelden te reizen. Uiteraard ken ik de streek tamelijk goed, maar iets verteld mij dat jullie vast nog verrassingen gaan posten! Hup you go! Liefs ♥

klaproos zei

prachtige plek om te zijn Gerda, wat mooi ( op die witte kruizen na )
het oog van God ziet alles hé.
nou jullie hebben daar een bijzonder mooi uitje gehad, had ik wel bij willen zijn, wat een schitterende ruïne

heb het goed vandaag hé
xxx

willy zei

prachtige foto's Gerda

een onbekende plaats wat mij betreft

groeten

Catherine Boone zei

Wanneer ik in Brugge ben, zie ik altijd de bus naar Dudzele maar ben nooit geweest. Door jouw deskundige beeld en woord heb ik weer iets geleerd. Groet Catherine

Marjolijn. zei

Nooit van die plaats gehoord, maar de beelden geven veel weer.
Fijne avond.

francky spruytte zei

Dudzele ken ik van naam, maar ik ben er nooit geweest.
Mooie foto's heb je daar genomen.

Lies zei

Speciale plek...
Lie(f)s.

Lutje zei

Een plekje waar ik waarschijnlijk nooit van z'n leven ga komen, maar dankzij jou foto's zie ik eens wat echt oud is, want dat is al zoveel eeuwen geleden en goed bewaard vindt ik
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, nog nooit van deze plaats gehoord, maar zo leer ik weer wat bij. Mooie foto's , maar dat kan jou wel worden toevertrouwd.
Ik wens je een fijne dinsdag toe.

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda, Had nog nooit van dit plaatsje gehoor en merkte wel dat hier ook veel geschiedenis is verborgen. Mooie fotoserie.

Marlou zei

Dank je wel voor je mooie gedicht
Xxx