woensdag 9 januari 2019

Abdij Ter Doest

Ter Doest is een voormalige abdij gelegen in Lissewege, een deelgemeente van Brugge. De abdij speelde een belangrijke rol bij het inpolderen van gebieden in Vlaanderen, Zeeland en Holland en in de wolhandel met de Vlaamse steden.

Lambert, de Heer van Lissewege die op het Upperhof woonde, gaf in 1106 een domein met kapel aan de benedictijnen die er een abdij stichtten. In 1175 werd ze overgenomen door cisterciënzers, afkomstig van de in Koksijde gelegen abdij Onze-Lieve-Vrouw Ten Duinen, en in 1624 met Onze-Lieve-Vrouw Ten Duinen verenigd.

De tiendeschuur of kloosterschuur stamt uit het einde van de veertiende eeuw en is het enige nog resterend abdijgebouw. Ze is 50,50 m lang, 23,75 m breed en de puntgevel is 30,75 m hoog; de hoogte van de zijmuren is 9,25 m. Twee rijen van elk 10 eiken pijlers dragen al meer dan zes eeuwen het unieke eiken dakgebint. Tot voor 1711 was de schuur met stro bedekt, nu bestaat het dak uit 38.000 Boomse dakpannen.

Dendrochronologisch onderzoek heeft aangetoond dat het hout van het gebint tussen 1370 en 1385 gekapt is. De schuur is kennelijk eerder afgebrand; het muurwerk is vermoedelijk een eeuw ouder.

Willem van Saeftinghe, lekenbroeder van de abdij, streed tijdens de Guldensporenslag in 1302 mee in het kamp van de Vlamingen. Hij zou de Franse aanvoerder, Robert II van Artesië, van zijn paard hebben geslagen en gedood.

De foto's die we er van namen en van de mooie kunst die in de tuin te zien is kan je hier bekijken.

12 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer een belangwekkend stukje geschiedenis. Was die Willem ook verbonden met het 'verdronken land van Saeftinghe' door zijn naam zou je dat wel denken, maar hij is kennelijk niet met het land ten onder gegaan.
Ik wens je een fijne woensdag toe.

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Vandaab weer een beetje geschiedenis bijgeleerd op jou blog. Hopelijk blijft het allemaal ergens in mijn hoofd zitten. De foto's zijn prachtig. Wat een mooi gebouw is dat. Zowel binnen als buiten.
Geen wonder dat jullie het bezocht hebben en er zoveel mooie foto's van namen.

Ik wens je een prettige dag.

klaproos zei

prachtig bezoek was dat Gerda, panamarenko eat your heart out denk ik als ik di e duif zie :-) wat een prachtige beelden zeg tof
een heerlijk serie die smaakt naar meer :-)
xxx

Marlou zei

Goedemorgen Gerda,

wat heb jij toch geluk!
Zo van die mini-tripjes maken... echt gaaf!
Rondom Brugge is er heel veel moois te zien.

Ik vind het ook steeds leuk, dat je er wat van de geschiedenis bij vertelt!

Groetjes van Marlou

.

Marlou zei

Dank je wel voor het prachtige gedicht van Willem Wilmink... Xxx

willy zei

Lissewege.. altijd een bezoek waard Gerda

het gebinte van die schuur alleen al, is de moeite waard..

en je bracht het ondanks de moeilijke omstandigheden knap in beeld...

en een terrasje daar is altijd leuk meegenomen

prettige dag

ps. bedankt voor je reactie op mijn blog

Marjolijn. zei

Geen monniken meer, maar de kunst mag er zijn...!

francky spruytte zei

Goedenavond Gerda.
Ik heb weer wat bijgeleerd hier.
Mooie foto's vooral van die beelden aldaar.

Lies zei

Daar is altijd 'schoons' te zien, Gerda !
Lie(f)s.

Lutje zei

. je weet de oude gebouwen wel uit te zoeken, het lijkt of je daar een patent op hebt :o)
. en je stukje geschiedenis ontbreekt weer niet, je steekt tijd in je blogjes
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne donderdag gewenst.

Kay ♥ zei

Er was eens ... heel lang geleden ... toen kende ik de geschiedenis nog niet.
Die heb ik nu kunnen aanvullen op bij het plekje waar ik ooit ook wel eens was.
Knap! groetjes.