zaterdag 8 december 2018

Art Nouveau in Blankenberge

Tussen 1890 en 1915 transformeerde Blankenberge van een traditionele kustplaats in een mondain kroonjuweel met verbluffende architectuur, toonaangevend in Europa.

De periode aan het eind van de 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw was, zowel in ons land als in de omliggende landen, een periode van grote architectonische innovaties. Jugendstil, Art Nouveau, de neo-stijlen: de ene stroming volgde de andere op. In dit land zou vooral de Brusselse top-architect Victor Horta de heiland blijken voor zijn vakgenoten. Overal in het land werden zijn bouwkundige en decoratieve principes gevolgd.

Zo ook in Blankenberge waar architecten als Jules Heyneman en konsoorten Horta’s zwierige stijl overnamen én aanvulden met plaatselijke elementen. Immers, aan de kust heersen ruwere weersomstandigheden dan in het zachte binnenland, en de nieuwe gebouwen moesten voldoende gewapend zijn tegen weer en wind. Daarom vinden we vandaag de dag overal in Blankenberge prachtige panden in geglazuurde baksteen, robuust zonder aan sierlijkheid in te boeten.

De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken. En voor daarna een heel fijn weekend gewenst!

15 opmerkingen:

Lutje zei

hele mooie foto's van Blankenberge !
Als ik naar blankenberge ga zie ik de zee, terrasjes,
op dat gebied schelen wij heel veel, maar het is ook dat ik er niks van ken, daarom vindt ik het interessant
Ik wens je een fijn weekend en hier is een @->-- voor jou.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,
Blankenberge is zeker daar heel mooi om te zien. Vooral tegeltjes is echt schitterend om te zien. Echt super mooi. Ik hou wel van deze tegeltjes. Het is allemaal mooie foto's gemaakt van gebouwen. Ik ken deze gebied niks van. Pauw is ook heel erg mooi!!!Wat hebben daar heel veel soorten van. Dit zie je nergens. Daar wel. Echt genieten om te kijken.
Fijn weekend.
PS:Bedankt voor lieve steun van jou. Het doet me goed. Maar ik ga zo weer naar toe. Thanks!

Morgaine zei

De tegels zijn prachtig, ik ken ze wel dat soort, type, in Amsterdam zie je het ook nog weleens in hele oude portieken maar niet buitenom! Daar had het vroeger een functie.... om ertegenaan te plassen is mij weleens vertelt, dit kon dan makkelijker schoon worden gemaakt, hahaha

Dit is gewoon prachtig en de lelies vind ik het mooiste ;-)

X

Lies zei

Daar zitten juweeltjes bij, Gerda !
Lie(f)s.

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Blankenberge heb ik altijd bijzonder gevonden. Tegenwoordig kom ik er nog maar minimaal een keer per jaar, maar dat is ook genoeg. Je hebt prachtige foto's genomen en hier aan ons laten zien. Ik zie normaal een ander deel van Blankenberge. Net als Lutje. Nu zie ik ook een andere kant.

Ik wens je een goed w-end.

willy zei

een geluk dat in dit stadsgedeelte die gebouwen goed zijn bewaard gebleven Gerda..

knappe foto's !...

prettig weekend

Tine de Jong zei

Blankenbergen zoals jij hier liet zien vind ik ook wel mooi. Ik hou wel van deze stijl. En met yova eens trok de pauw tegeltjes mij ook.
Fijn weekend en groetjes uit het winderige en natte waterland-Nederland.

klaproos zei

jááááááren geleden was ik er eens, maar gerda, waar heb jij alle mensen gelaten :-)
heb je ze weggeshopt:-)
het is er zo rustig... ik was er wel in de zomertijd dat za leen wezenlijk verschil maken denk ik zo :-)
prachtige foto's van gebouwen en muurtegels, daar hou ik van

heb het fijn hé, en eet morgen een taartje met ons mee wil je :-)

Marjolijn. zei

Een mooi plekje voor een heerlijk dagje uit...!!
Fijn weekend.

francky spruytte zei

Ik wist niet dat Blankenberge zoveel te bieden heeft.
Behalve de kust ben ik er niet veel geweest en die kust is heel lang geleden.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Ik kijk graag mooie tegels naar jou foto's. Blijft echt heel mooi vinden. Wens jullie beide fijne zondag.🐾

Haba zei

Goede morgen Gerda, Prachtig deze tegels, vroeger versierden ze de wereld meer dan tegenwoordig. Al kon het soms ook wel wat overdadig en druk zijn. Ik wens je een fijne zondag toe.

Catherine Boone zei

Goedemorgen Gerda, een aanrader is alsook het Belle Epoque Centrum in Blankenberge de welke ik in 2017 heb bezocht. Ja, aan de Belgische kust vind jij alsook mooie staaltjes fin de siècle architectuur zowel interieur als exterieur maar ook in de toegepaste kunsten. Met deze foto's nodig jij ook ieder mens weer uit voor een uitje. Heel interessante uitleg eveneens. Groetjes Catherine

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne maandag gewenst.

Kay ♥ zei

Gewoon knap Gerda.
Altijd graag meegekeken. ♥