dinsdag 20 november 2018

Westerbegraafplaats Gent: beelden

Op de valreep van november, maand waarin onze doden extra herdacht worden ga ik hier en in de volgende logjes een wel heel merkwaardige Gentse begraafplaats belichten

De Westerbegraafplaats (klik) is met zijn 23 hectare en 30.000 graven de grootste van Gent. Ze is minder bekend dan Campo Santo ondanks de vaak even monumentale graven en bekende Gentenaars als Cyriel Buysse en Virginie Loveling die er rusten. Burgemeester Charles de Kerchove de Denterghem besliste in 1862 dat op de Westerbegraafplaats ook joden en protestanten mochten begraven worden. Dit stuitte op hevig verzet van het bisdom, dat lange tijd heeft geweigerd het kerkhof te wijden. Door die controverse verwierf het haar bijnaam 'geuzenkerkhof'.

Op de begraafplaats rusten zo'n 200 Belgische gesneuvelde soldaten uit beide wereldoorlogen. Hier bevindt zich ook een Britse militaire begraafplaats met bijna 200 doden uit beide oorlogen en het graf van een Nederlandse militair uit de Tweede Wereldoorlog. 
Daarnaast rusten er nog een paar tientallen Fransen, Italianen en Russen uit de Eerste Wereldoorlog.

Mijn door mij bewerkte foto's van de prachtige beelden die er te zien zijn kan je hier (klik) bekijken.

18 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Deze begraafplaats is erg ontroerend om te zien. Je ziet van vroeger kunstbeelden die daar geplaatst hebben. Ik ben hier stil van. Geuzenkerkhof ziet daar indrukwekkend uit. Wat erg dat daar ook 200 honderd gesneuvelde soldaten daar liggen. Nu ligt het rusten op deze plek. Mooie foto's heb je van gemaakt. Fijne dag gewenst.

Lutje zei

de knielende vrouw en de vrouw met de roos zijn mijn favorietjes.
Op zo'n groot kerkhof zal wel wat bijeenstaan, maar al deze beelden zijn één voor één prachtig.
Mooie fotoserie
Een @->- voor jou.

Marlou zei

Goedemorgen lieve Gerda,

at een prachtige foto's van prachtige grafmonumenten.
Daar werd vroeger toch veel meer aandacht aan besteed.
Nu zie je ook wel mooie monumenten, maar ze lijken minder droevig...

Dag!
Heb het goed vandaag...
Marlou

.

Kay ♥ zei

Het Campo Santo ken ik uiteraard wel vanin mijn Gentse tijd.
Over deze plek hoorde ik wel maar nu krijg ik beeld en info.
Niet alleen november is er om te herdenken, ik doe dat zowat elke dag.
Maar de foto is een sprekend bewijs van wat gemis met een mens kan doen.
Alle goeds ♥

francky spruytte zei

Mooie foto heb je weer voor ons.
Dat kerkhof ken ik niet, maar leer het door jou nu kennen.
Fijne week gewenst in ieder geval.

Terrebel zei

Prachtige beelden, lieve Gerda! In beide betekenissen. Wat weten mensen een graf toch bijzonder te maken.

A van de Aa zei

Mooie beelden, die vind je enkel nog op kerkhof van vergane glorie...…

Fijne week en fijn weekend.

Lies zei

Mooie beelden, Gerda.
Lie(f)s.

klaproos zei

fantastische beelden staan er gerda,
ik kijk uit naar je blogjes, ik vind kerkhoven altijd erg bijzonder
xxx

Marjolijn. zei

Mooi zo in zwart/wit...!!

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Ja, zeer bijzondere beelden staan daar. Die zie je tegenwoordig niet veel meer geplaatst worden. Mooie bewerking zo. Het geeft een beetje een oude uitstraling en dat pas wel denk ik.

Fijne woensdag

Haba zei

Goede morgen Gerda wat een prachtige beelden daar. Mag ik je vragen om de foto van de knielende vrouw met de roos, ik zou die graag een keer bij een bijpassend gedicht willen gebruiken als achtergrond.
Voor vandaag wens ik je een heerlijke woensdag toe.

Morgaine zei

Wat een prachtige super gave serie, hier hou ik zo van! Maar ook lieve Gerda, dat je ze in zwart wit presenteert maakt het nog meer bijzonder!

I'm lost for words, gewoon weg te mooi voor woorden dus.

X

Kay ♥ zei

Groetjes op woensdag ♥ en tot morgen ;-)

willy zei

het geuzenkerkhof dat wist ik niet Gerda

prachtige foto's van al die sculpturen

prettige dag gewenst

Catherine Boone zei

Ik vertoef graag op het minder bekende Zuiderbegraafplaats. Alvast mooie reportage deel jij hier. Catherine

willyduvel zei

Mooie beelden Gerda bewerkingen heel subtiel mooi 8 Was vroeger een paar maal in Hoboken "schoonselhof" de begraafplaats van Antwerpen .Daar zijn ook zo van die straffe zaken Grts

pieterbie zei

My God, wat een kunstpatrimonium daar op die begraafplaats.
Schitterend album!
Bedankt om dit te delen.