maandag 26 november 2018

Het Zwarte Huis in Knokke

Tijdens de afgelopen mooie zomer maakten we enkele leuke trips naar de Belgische kust en ik zal jullie er de volgende logjes verslag van uitbrengen. En we beginnen daar mee in Knokke.

Het 'Zwart Huis', op de hoek van de Dumortierlaan en de Ferdinand Mosselmanstraat werd in 1924 gebouwd door architect Huib Hoste. Bouwheer was Raymond De Beir, een huisarts uit Knokke, die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Nederland bevriend was geraakt met Hoste.
Meer weten? Klik dan hier. En de foto's ervan kan je hier (klik) bekijken.

20 opmerkingen:

Morgaine zei

Goedemorgen Gerda, wat een bijzonder en apart huis, ik geloof niet dat ik bewust eerder zwarte huizen heb gezien!

Prachtig! Apart!

Ik wens jou een hele fijne nieuwe week toe!

X

John zei

Goeiemorgen Gerda,

Ik weet niet of ik het mooi of lelijk moet vinden. Ik vind het contrast met het zwart en de ornje steen wel mooi. Knokke, daar kwam ik vroeger nogal eens toen ik met mijn Belgische vriendin hokte.

Ik wens je een fijne maandag, en mooie foto's maakte je weer.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

De zwarte huis is bijzonder om huis te zien. Heel apart daar staat.Het is zeker heel lang gelden dit bestond. Nu hebben toch helemaal vernieuwd in kleur.Zwarte huizen zie je niet vaak. Mooie foto's serie heb je gemaakt. Indrukwekkend!! Fijne week gewenst.

Tine de Jong zei

Dit huis zal vast en zeker wel opvallen in Knokke, maar ik ben niet zo voor zwart. Geeft mij een vreemd gevoel erbij. Mooie foto's en blogje. Wens je fijne nieuwe week samen en ook voor je lezers.

Kay ♥ zei

Het is hier een prima leerschool over de dingen die ik nog niet ken.
Knappe foto! Grtjs

Marlou zei

Dag lieve Gerda,

ja... dat huis was vanmorgen ook al eens bij mij "voorbijgekomen"...
Schitterend vind ik het.
Ik zou er best willen wonen... kun jij dat voor me regelen?
:))

groetjes van Marlou

willy zei

knappe foto's van dit gebouw Gerda...

" het gebouw stak schril af tegen de talloze villa’s enz " lees ik in de tekst...

nu staat het er wel wat verloren tussen al die appartementsgebouwen..

De "Nederlandse Stijlbeweging" zou ik er zelf niet direct in herkend hebben

prettige dag gewenst

Haba zei

Goede middag Gerda, een modern gebouw als je bedenkt dat dit al in 1924 werd ontworpen en gebouwd.
ot Ik heb twee foto's die ik van je mocht gebruiken als achtergrond bij een gedichtje gezet. Nogmaals bedankt voor je toestemming.

mijnnikonenik zei

Ontworpen in 1924? Het zou vandaag kunnen zijn, heel modern. Je zit al direct in de rijkeluizenbuurt Gerda :-)

klaproos zei

ik vind het een mooi huis Gerda,
die oranje stenen maken het nóg specialer,
fijn dat dat kan dat er ruimte voor andere ideeën is hé.

Terrebel zei

Mooie combinatie, dat oranje met antraciet! Leuk hoe je in je foto's ervan speelde met perspectief. Daar hou ik van, lieve Gerda. Van spelen...;-)

francky spruytte zei

Het gebouw lijkt volgens mij helemaal niet op de bouwstijl die toen in gebruike was. Zeg maar dat het er modern uitziet. Mooie foto's heb je ervan genomen.

Lies zei

Apart !
Lie(f)s.

Haba zei

Goede morgen Gerda een fijne dinsdag gewenst.

Lutje zei

fijn, in de winter krijgen we hier zomerse logjes
Dit huis ken ik natuurlijk niet, maar jij weet er natuurlijk weer heel veel van!
Een @->- voor jou.

Marlou zei

Goedemorgen lieve Gerda!

Weer een nieuwe dag en nieuwe kansen...
Vanuit mijn eigenste mooie (ouderwetse) huis in Haarlem wens ik je een top-dag toe!

Groetjes van Marlou

.

Kay ♥ zei

Groetjes voor vandaag ♥

Catherine Boone zei

Dank je wel voor het interessante logje weer. De tekst over de Gentse Dierentuin op de site van Mens en Natuur ( https://catherinetine.blogspot.com ) werd door mij geschreven. Groetjes Catherine

Marjolijn. zei

Mooi, dat zwart met oranje...!!
Fijne avond meis.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik kom je even een fijne woensdag toewensen.