zondag 14 oktober 2018

Zondag: bij-tank-dag

Franse affiche

Voor wat door beide strijdende partijen als eindoffensief werd aanzien werd (nogmaals) zowel van de industrie als van burgerbevolking, aan Geallieerde zijde als aan Duitse zijde, een laatste financiële inspanning gevraagd via affiches die eind 1918 opriepen in te tekenen in een ultieme oorlogslening... merkwaardig zowel in het ene als in het andere kamp met de afbeelding van wat als het ‘ultieme’ industriële wapen werd gezien waarop alle hoop werd gesteld: de tank...

Duitse affiche

Zie voor het verloop van de gebeurtenissen aan het westelijk front ook hier, hier, hier.en hier. Vooral aan de beruchte zgn. “Ypres Salient” (Ieperboog) valt het de Geallieerden nog tegen – in een beruchte ‘uitstulping’ in het door de Duitsers bezet gebied, tussen deze stad en Diksmuide waar in 1914-1915 als eerste de loopgravenoorlog begon...

(verzameling Leflamand alias Guido Deseijn)

12 opmerkingen:

Lutje zei

ja, het verschil is duidelijk, maar goed dat we er toen niet waren
Een fijne zondag en hier is een @->- voor jou.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Aparte verzameling heeft Guido.Kranten ziet nog goed uit van Guido. Britsen heeft toen heel veel gedaan. Duitser was ook boosdoeners geweest. Het was vreselijk geweest. Heel zwaar gevochten. Slachtoffers en gewonden waren heel veel. Heel triest om te zien. Linkjes ook bekeken. Oei heel zwaar geweest. Was ook erg. Fijne zondag.

Morgaine zei

Het blijft iets bijzonders, tegelijk een crime van toen natuurlijk.

De tank als ultiem wapen....

Ik wens jullie een fijne zondag toe!

X

Haba zei

Goede morgen Gerda. Ik ben blij dat ik niet in die vreselijke tijd leefde. Oorlogen zijn altijd verschrikkelijk.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Yova zei

Hier ben ik even. Het was erg leuk gehad. Maar voor der is heel vermoeiend geweest. Heel slecht benen. Moest geholpen worden. Ze had wel rollator bij zich. 85 jaar geworden. Veel cadeautjes gehad. Ook ballonnen baar haar verzorgingshuis gestuurd. Hadden paar dag geleden gedaan. Vond heel mooi. Bloemen enz.... Het was gisteren warmte dag geweest op 13 oktober. Nooit gebeurd zo warm. Geniet met de mooie weer Gerda en Guido. Er komen ook vandaag nieuwe blogje. Even bij komen van gisteren.

John zei

Goedemorgen Gerda,
JA, het geld zal een eind opgeraakt zijn, en om nog wat tanks te bouwen had men natuurlijk heel wat coins nodig.
Ik vraag me af hoeveel er door burgers geleend kon worden. Het lijkt me dat iedereen wel een beetje door z'n geld heen was.
Anyway, de oorlog is aan zijn eind aan het raken. Dat is wat teld.
fijne zondag

Suske. zei

Het draait altijd om geld. Oorlog is geldverslindend en verspillend.
De dag van vandaag nog steeds zo.

willy zei

oorlog en geld

gaan vaak samen Gerda

en dat is nog altijd zo

fijne zondag

Kay ♥ zei

Dag Gerda, het verbaast mij niet hier alweer zulke prachtige prenten te treffen. Ik zag ze nooit eerder. Jullie hebben vast een schat aan documentatie zo. Leerrijk dat wel, maar heeft ieder mens eruit geleerd? Helaas.

ot: Ik tracht iedere dag iets bij te dragen, dus in het weekend hou ik het even stil. Staat vermeld ergens in de rechterkolom. Maar toch dank voor uw bezorgdheid. Groetjes

Haba zei

Goede morgen Gerda, een heel fijne maandag gewenst.

Haba zei

Goede morgen Gerda, hier is het weer dierendag dus ik ben vroeg mijn bed uit. Een heel fijne dinsdag gewenst.

pieterbie zei

Hoe pervers, oorlogleningen.
Vreselijke tijden waren heb.