zondag 16 september 2018

Zondag: bij-tank-dag

ER KAN EINDELIJK WEER EENS GELACHEN WORDEN...

De inzet van Amerikaanse troepen brengt eindelijk wat aflossing en hoop voor de uitgeputte Franse en Britse frontsoldaten in een uitzichtloze oorlog... 
In de week van 12 tot 18 september 1918 - zo'n honderd jaar geleden dus - ondernamen voor het eerst de Amerikanen een eigen offensief in Frankrijk. Onder leiding van de Amerikaanse generaal Pershing kregen zij door de Geallieerde opperbevelhebber maarschalk Foch het oosten van Frankrijk toegewezen, waar in Saint-Mihiel tijdens het Maas-Argonne offensief ten zuiden van Verdun een eerste overwinning is behaald ...

Aan de volgende successen van de First American Army in de Argonne gedurende de maand september 1918 herinneren o.a. het Pennsylvania Monument (1927) nabij Varennes-en-Argonne, de Butte de Montsec (Thiaucourt) American Monument nabij Saint-Mihiel (1937), en vooral de Amerikaanse zegezuil  (1937)  op de Butte de Montfaucon-d'Argonne...

In bijlage (klik, wel even als PDF openen) het standaardwerk "American Battle Blue Book" (1938) dat de volledige Amerikaanse interventie in Europa tijdens de Eerste Wereldoorlog beschrijft.



Enkele snapshots van Britse soldaten en Amerikaanse "doughboys"  die bij de ontmanteling van de in de steek gelaten Duitse Hindenburglinie een achtergelaten Krupp kanon wegslepen met een Mark-tank - wat blijkbaar niet zo goed lukt en dus voor de nodige hilariteit zorgt... De moed zit er duidelijk niet meer in om "dresscode" van de uniformen strikt na te leven...
De bijnaam "doughboy" kwam in 1917 bij de Engelse soldaten in voege om de Amerikaanse nieuwkomers aan te duiden ("groentje" of "vers gebakken") vandaag nog in gebruik in Amerika om "donuts" aan te duiden...
(repro's verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)


UPDATE!
Alsjeblieft lieve blogvrienden, ik geef jullie even het volgende mee, lees het aandachtig!
In de reacties hieronder stond een raar bericht over 'hacking' Toen ik dit wilde verwijderen zijn alle reacties van jullie tot 1 september verdwenen. Waarschijnlijk zat in dat bericht iets waardoor dat mogelijk werd. Het is dus niet zo dat ik daar de hand in had...

4 opmerkingen:

gerdaYD zei

Test om te zien of de reacties er nu doorkomen...

Walter zei

Dan doe ik toch maar voorzichtig even mee met je test! Blogvrienden blijven blogvrienden! @@@ Voor jou!

Tine de Jong zei

Hallo Gerda, Dat is dus een van de redenen waarom ik eerst alle reacties goed gaat keuren voor ik hen zal zetten. Ook op zowel mijn eigen blog of die van Catherine of die van ons samen, Want soms ontvangen wij zowel Catherine als ik op onze gezamenlijke blog ook van die rare berichten. We openen hen niet en verwijder deze dan gelijk. Dan sluiten we alles af. Doen apart dan ook samen weer gelijk cc cleaner en dan ook malwarebytes = een (gratis programma) weer die alles gaat verwijderen. Starten dan weer op en doen we hetzelfde weer herhalen alvorens we weer op starten. Dit doen wij ook bij onze site's apart. Want ik weet Gerda dat niet alle reacties goed zijn. Is maar een tip voor jou. Er zijn helaas ook mensen die niet zijn wie ze zeggen dat ze zijn.

Groetjes van mij Tine en ik ben benieuwd of je deze wel ontvangt in je box of onder je mooie schrijven.

Suske. zei

Het lukt me ook om een reactie te plaatsen.
Gelukkig zijn je logjes niet gewist.