donderdag 19 juli 2018

24. GVSALM studiereis reis Engeland 2018 dag 4 BUXTON

Nu in Gent de gezellige boel nog volop aan de gang is tijdens de Gentse Feesten (klik) en wij daar veel foto's schieten die ik jullie later wel zal tonen, gaan we nog even door met onze studiereis van de GVSALM  (klik) door Guido alias Leflamand (klik) georganiseerd en geleid.

Buxton’s geschiedenis gaat terug tot de brons- en ijzertijd en de Romeinse periode als "Aquae Arnemetiae", toen er zoals in Bath natuurlijke warm water bronnen werden hergebruikt. 

Het oudste gebouw was de "Old Hall" van George Talbot graaf van Shrewsbury uit 1550 nadien in gebruik genomen door Mary, koningin van Schotland, tijdens haar gevangenschap eind 16de eeuw in het nabije Chatsworth.. Zowel in het 18de Georgiaans  "Crescent" uit 1780 n.o.v. arch. John Carr voor William Cavendish,  hertog van Devonshire, als in het 19de Victoriaans tijdperk Palace hotel uit 1868, de Dôme uit 1880 en de opera uit 1903 had men de visie om dit waardevolle kuuroord te ontwikkelen en deze erfenis is het prachtig stadsgezicht dat we er vandaag aantreffen. 

Het architecturaal juweel van de 'Pavilion Gardens' is ontworpen door sir Joseph Paxton (die van het beroemde Cristal Palace op de Londense Expo 1851) en zijn leerling Edward Milner.
De voornaamste 18de en 19de-eeuwse gebouwen werden gerestaureerd in 2016.

Voor we een geleid bezoek aan de stad kregen namen we de middagpauze in het unieke universitaire 'Dôme Restaurant', de 18de-eeuwse voormalige grafelijke ronde stallingen met in 1880 toegevoegde koepel.

De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken.

15 opmerkingen:

torfs gilbert zei

Goede morgen Gerda,

het moet daar echt prachtig zijn geweest, eten als en koningin,in zo een prachtig omgeving

ja en je foto's wat moet je daar blijven op zeggen!

wel gewoon ook prachtig

Nog en fijne dag

Lutje zei

ik vindt het een mooi prachtig oud stadje, ik zou daar ook eens willen wandelen
Een @->- voor jou.

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Wat ziet daar oude stadje om te kijken. Wat mooi dat de mensen kunnen bekijken. Het is indrukwekkend om te zien om doorheen te wandelen. En overal inkijken. Wat mooie foto's heb je gemaakt.Gisteren was voor ons lange uitje geweest. Gisteravond laat thuis gekomen. Ik kreeg onderweg last van mijn rug. Nou vandaag lekker rustig aan doen. Doodmoe nog steeds. Onze broer heeft Jimmy verzorgt. Ging goed. Voor eerst gedaan.Vraag ieder keer aan ons moet ik doen om te verzorgen. Wat lief onze broer. Ik maak altijd zorgen over mijn diertje. Gelukkig ging het goed. Fijne dag gewenst.Oja het was gezellig dag gehad. Wel vermoeiend.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Mooie foto's van een typisch Engels stadje . Die Bar René is zeker zo genoemd naar de oude tv serie :)
Ik wens je een fijne donderdag toe.

pieterbie zei

Wow, wat een prachtige site! Jammer dat die cresent in de steigers staat, ik kwam het ook tegen met de prachtige cresent in Bath toen ik dat wat jaren terug bezocht.
Prachtige beelden!
Ik verkoop in mijn winkel trouwens mineraalwater van Buxton.

pieterbie zei

Lefla dronk een flesje Buxton toen hij de winkel bezocht eerder van de week, dacht ik. Zou hij daar bij stil gestaan hebben dat het Buxton was?

John zei

Goedemorgen Gerda,
Volgens mij ben ik daar eens langs gereden jaren geleden. Geen flauw benul waar ik langs kwam toen. Nu, nu weet ik er door je uitleg wat meer van, en heb ik dankzij jouw mooie foto's ook nog wat meer van de omgeving gezien.
Het moet een van jullie mooiste dagen zijn geweest aan de overkant.
Fijne donderdag.

Suske. zei

Het is opnieuw een mooie fotoreportage geworden Gerda.
Ook een mooi stukje geschiedenis.
Groetjes.

Marjolijn. zei

Mooie plaatjes heb je gemaakt meis, van al het moois dat je tegenkwam.
En vast ook een lekker hapje gehad daar...!
Fijne avond.

Lies zei

Jullie maken boeiende reizen...
Lie(f)s.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne vrijdag gewenst.

klaproos zei

wat een mooi gebouw gerda, en wat een prachtige tour hebben jullie gemaakt,

ik zie de broer van Emma Peel er ook staan :-)

heb je Emma ook nog gezien :-)

lieve groet,
xxx

willy zei

jullie reizen wat af Gerda

prachtige koepel laat je ons hier zien

prettige dag

Catherine Boone zei

ik heb jouw reis met heel veel belangstelling en interesse gevolgd.
jij toont steeds weer prachtige stukjes geschiedenis en de daarbij horende informatie wekt mijn nieuwsgierigheid op. heel educatief en informatief allemaal. trouwens, jouw blogsite is op die manier opgebouwd. een dikke duim omhoog verdiend. groetjes van een trouwe lezeres.

willyduvel zei

Prachtige "studiereis" Gerda Heel moeilijk om te verteren peins 'k Geweldige koepel he Grts