donderdag 24 mei 2018

6. GVSALM studiereis reis Engeland 2018 dag 2 LICHFIELD CATHEDRAL.

Op mijn blog probeer ik zoveel mogelijk facetten van de architectuur, geschiedenis of de industriële cultuur te belichten, toch gaat het aantal geïnteresseerden gestaag achteruit. Misschien moet ik toch tot het plaatsen van foto's over bijtjes en bloemetjes overgaan om de aandacht te trekken?

We gaan nu nog even verder met de reportages over onze studiereis met de GVSALM (klik) onder de deskundige leiding van onze Leflamand (klik).

Neem voor de schitterende 13de-eeuwse gotische kathedraal van Lichfield, bijgenaamd 'The Red One' aka 'The Lady of the Vale', uw verrekijker mee want dit unieke gebouw, het enige met drie torenspitsen in de UK, bezit één der zeldzaamste collecties middeleeuwse en renaissance glas-in-lood ramen o.a.  in de Lady Chapel (koor): 400 16de-eeuwse panelen  afkomstig uit de Belgische abdij van Herckenrode (gesloopt 1802). Sinds 2015 is het  volledig gerestaureerd en voor het eerst na 200 jaar opnieuw te bewonderen - zie ook de 8de-eeuwse Anglo-Saksische 'Lichfield Angel' (Chapter House) en eventueel de beroemde Keltische 'Lichfield Gospels' (kapittelbibliotheek gesloten tot eind 2018 voor restauratiewerken).

Op de terugweg wandelden we via de tuin langs de stadswoning en het museum van Dr. Erasmus Darwin (1731-1802, grootvader van Charles Darwin en wetenschapper-promotor van de Lunar Society met vrienden zoals Wedgewood, Boulton, Watt of Benjamin Franklin, die al een bruikbare evolutieleer opstelde,  70 jaar vóór zijn kleinzoon dat deed.

De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken.

23 opmerkingen:

torfs gilbert zei

Goede morgen Gerda

echt wat zijn dat prachtige ramen, eigenlijk alles is prachtig,en dat natuurlijk door en goede fotograaf natuurlijk, alleen bleef het druil weer je achter volgen. maar toch ook nu is alles weer gelukt

nog en fijne dag verder

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Het is een blogwijde trend. Ik zie ook minder mensen voorbij komen. Maar je blogt toch voor jezelf en niet voor bergen bezoekers?
Ik zou gewoon doorgaan met wat je doet want dat heeft je interesse.
De foto's van vandaag zijn ook weer puik. Toen konden ze nog bouwen. Wat dat allemaal heeft doorstaan. En nu waait het een keer, en daken vliegen in het rond.
Fijne dag vandaag!

pieterbie zei

Ben het eens met wat wijze John zegt: je blogt vooral voor jezelf.
Bloggen is aan het uitsterven omwille van nieuwe trens zoals pinterest enz...
Zelfs Facebook is de terugweg gestart.
Het is wat het is.

Deze prachtige plek die je met ons deelt is echt wel de moeite waard.
Ik geniet met volle teugen van de kunst, architectuur en omgeving.

Dus ajb: geen bloemetjes en bijtjes. Knappe jonge dames mogen :-)

Walter zei

Gewoon blijven doen waar je achter staat Gerda...wellicht komt daar juist eens een nieuw publiek op af.Je maakt er een geweldig mooi blog van.
Mijn complimenten!@@@

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Wat heb je mooie foto's gemaakt. Loodramen vind ik prachtig om te zien. Deze museum is heel erg mooi in Engeland. Engeland zijn wij daar nooit geweest. Het was voor jullie moeite waard om toe te gaan in Engeland. Is Guido weer beter geworden? Het was mooie wandeling geweest via tuin de stadswoning. Zeker mooi daar.Fijne dag gewenst.

Yova zei

Oja ik merken ook dat mensen ook stoppen door de stomme regels.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Prachtige kathedraal en die ramen wat een geweldig mooi werk is dat. Ik was als kind in de kerk ook altijd naar de ramen aan het kijken in onze kerk waren er twee gebrandschilderde ramen, die vond ik veel interessanter dan wat er vanaf de preekstoel werd verkondigd. Zeker met mooi zonnig weer, als de zon op de ramen scheen en er af en toe een wolk langskwam, dan genoot ik van het spel van licht, kleur en schaduw. Ik denk dat ik in die kerk van de foto's een tijdje in de bank was gaan zitten om die kleurige taferelen daar eens goed te zien. Want dat moet gewoon overweldigend zijn.
Voor vandaag een fijne donderdag gewenst, en blijf aub doorgaan met bloggen.

Yova zei

Gewoon door bloggen Gerda...Hopelijk kom je wel uit. Het is mooi weer.

Lutje zei

ik zie hier veel wat ik niet ken, en dat vindt ik fijn
ik ben wel meer het type van bloemtjes en bijtjes,
maar ik sta open voor alles,
dus voor mij mag je gerust voortdoen
Een @->- voor jou.

klaproos zei

mwooooh wat een pareltjes Gerda,
dit is een serie om driedubbel en dwars van te genieten

duimpje voor je fotografie, dat is "altijd" om van te smullen,
laat maar komen Gerdake lief, ik blijf er voor op :-)

Anoniem zei

Goedemorgen Gerda, Even in de koffiepauze op mijn werk je blogjes gelezen en ook de foto's ingezien. Ik zit voor mijn werk geheel de dag op het internet en in avond na werktijd geniet ik van een boek maar af en toe lees ik ook de blogs van vrienden en vriendin Tine. Reageer wel niet altijd maar ben wel aanwezig als de tijd ervoor is. Op mijn website heb ik dus ook even een pauze. Maar er is daar volop wat te lezen en Tine heeft weer mooie column geschreven op onze gezamenlijke website -De mens en de Natuur - met een prachtige film en mooie foto's.Ook daar was er even een pauze. Schrijven is voor ons een hobby en het is ook voor ons beiden een passie maar er moet wel tijd voor zijn.

In elk geval vond ik het weer heel interessant wat je schreef. Nu snel aan het werk want heb sinds jaar weer een (tijdelijke)baan en wil deze niet verliezen door te laat te komen. Groetjes van Catherine

P.s Op Link van Leflamand kon ik nergens inkomen. Heb ook geen facebook .

Suske. zei

Gewoon doorgaan met wat je hier momenteel bezig bent Gerda.
Zoals gezegd ende geschreven : vroeg of laat komen nieuwe lezers langs.
Vandaag opnieuw een interessant ende leerrijk blogje.

Lies zei

Volhouden, Gerda.
Elke blogger heeft wel eens een dipje..., ook wat kijkcijfers betreft...
Lie(f)s.

willy zei

mijn aandacht heb je in elk geval Gerda.

.maar FB s niet mij ding

fijne avond


willyduvel zei

Voor ieder is wel eens iets He Gerda blijven doen toch Grts

A van de Aa zei

Helaas lukt het niet meer om regelmatig langs te komen.... maar ik waai soms zo nu en dan toch voorbij, al dan niet reagerend.....
Maar de vooruitzichten zijn dat ook ik steeds miner tijd zal hebben om alle blogs langs te komen.... helaas..... Keuzes moet men soms maken.
Wens je in elk geval weer een fijn weekend.

Marjolijn. zei

Mooie plaatjes, zeker die van de glas in lood ramen...!
Ja, nu is het even zomer in de lente, het geeft een vroeg vakantie gevoel en dus minder achter de pc.

Op naar een warm weekend meis, geniet er volop van.

Lutje zei

wat een mooi glas is er in die kerk
en het weer is er engels, dat is spijtig...
mooie foto's
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne vrijdag gewenst.

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda. Wat een mooie uitstap / reis hebben jullie weer gemaakt. En de glas in loodramen hebben mij weer diep geraakt. Ik hou hier wel van maar het verhaal erom heen is ook leerzaam voor mij want soms heb ik van geschiedenis zoals een spreekwoord hier in N.L zegt heb ik er totaal geen kaas van gegeten. Op school was ik er vroeger ook geen ster hierin maar met jullie nieuwtjes heb ik het best naar mijn zin. En door al je mooie logjes van Leflamand kom ik ook steeds meer van het verleden en de geschiedenis ook weer te weten. En bloggen doe ik voor de hobby en aan de statistieken zie ik soms enige teruggang maar dat kan mij niet deren. Ik schrijf en deel omdat ik het leuk vindt al is het nu wel zo dat de nieuwe regeling van privacy wellicht wat lezers zal gaan weren. Wie volhoudt zal ook dit wel weer overwinnen. Dat zijn dus ook mijn woorden voor jou want ik weet dat jij ook van bloggen en het schrijven houd. Lieve groetjes weer van hier. Ik wens jullie een heel mooi weekend en daarbij ook veel blogger plezier. Groetjes, Tine🐿️

Terrebel zei

'En het Woord is Vlees geworden'. Prachtfoto van dat orgel, lieve Gerda.
Ga alsjeblieft door met het uniek-zijn van jouw weblog. Zo zijn er niet veel van! Het aantal bezoekers van blogs wisselt. Dat is heel natuurlijk. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Morgaine zei

Eerst even lieve Gerda, jij bent iemand die pas op bezoek komt bij anderen volgens mij, als zij hier bij jou hebben gereageerd, tenminste, dat is mijn ervaring, wanneer ik jou voorbij zie komen bij mij.

Ik, heb toevallig een blog geschreven vandaag, waarin ik vertel dat als ik een blog neerzet, dan ook graag de tijd neem om bij mijn vaste lijst langs te gaan, en dat ik die nu iets meer loslaat omdat de trouwe bezoekers toch komen en weten, dus ook bij jou, dat ik ergens voorbij kom en probeer alles te lezen en bekijken, daar zit veel tijd in. En zoals ook jij zo nu en dan er even niet bent, is het hier nu ook even meer buiten en toch zet ik nu een blog neer om later iedereen op te zoeken.

Maar, voorheen, ongeacht of iemand terug komt, lees ik gewoon wat ik fijn vind, en daar hoor jij ook bij, het is ook een kwestie van zelf vooruit gaan om mensen ook naar je toe te halen.

De trend die ik vooral zie is dus, wat jij ook doet, als iemand niet reageert, kom jij daar ook niet, anderen doen hetzelfde eventueel. Ik zeg, gewoon je favoriete lijst afgaan en ze komen vanzelf weer terug, wedden? Want dat zie ik ook, als ik weer even tijd heb en iedereen de aandacht heb gegeven? Dan zijn er ineens meer reacties, nu zou ik hetzelfde kunnen doen als vele anderen en zoals jij het doet, alleen hen lezen die gereageerd hebben, maar dan komt er ook op den duur iemand niet meer terug omdat ze misschien denken, ja, lekker dan! Hij of zij komt alleen als... het is des te leuker om mensen te vinden omdat ze echt van mijn blog houden ook al ben ik er even niet.

Wat betreft deze geschiedenis en de foto's, WAUW!!!!! Met open mond gekeken, en ik zeg, blijven doen! het is jouw passie, en ik persoonlijk geniet er erg van!

X

Albert y Mara fotoblog zei

Tja Gerda wat moeten we hier nu op zeggen:
"Op mijn blog probeer ik zoveel mogelijk facetten van de architectuur, geschiedenis of de industriële cultuur te belichten, toch gaat het aantal geïnteresseerden gestaag achteruit. Misschien moet ik toch tot het plaatsen van foto's over bijtjes en bloemetjes overgaan om de aandacht te trekken?"

Wij denken dat alleen nog maar de diehards blijven bloggen en die blijven bij JOU langs komen.
En ....... die worden steeds minder *WINK, BIG SMILE*
Gelukkig kunnen wij je blijven volgen via facebook.
Daar is een link naar je foto's toch zo geplaatst?
Of niet soms?
Spaanse groeten van ons.