De geslaagde inzet van de Franse Renault FT-17 tijdens de laatste jaren van de Eerste Wereldoorlog als meest succesvolle tanktype ooit met een top-'design', noodzaakte dit constructiebedrijf verder op de ingeslagen weg te ontwerpen en te verbeteren. Hun 'char D1'-serie kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld, werd slechts tussen 1926 en 1936 geconcretiseerd en in productie genomen. Enkele typische FT kenmerken van het generaal Jean-Baptiste Estienne's ontwerp (ronde 'Schneider' geschuttoren, het 'staartstuk') bleven behouden (voor de herkenbaarheid?). De uit de Eerste Wereldoorlog zo opvallende schuin oplopende rupskettingen sneuvelden echter. De eerste D1-tanks van Louis Renault werden in het Interbellum voor militaire oefeningen gebruikt in de Franse militaire kampen en de kolonies, en weergegeven op ontelbare foto-postkaarten.
De ophanging van de ‘D1’ was verbeterd door een nieuwe type verticale vering, en voorzien van brede continue hardrubberen riemen (in plaats van ineen hakende stalen kettingen) uitgevonden door Adolphe Kégresse (1879-1943, Frans militair ingenieur, tewerkgesteld in de Tsaristische garage 1905-1917). Deze werden ook toegepast bij de 'halftrack'-aandrijving van Renault's concurrent Citroen, waar Kégresse na zijn terugkeer uit Rusland tussen 1919 en 1935 de Citroen expeditie-voertuigen mee uitrustte. De Renault 'D1' - tanks bleven ingezet tot in de Tweede Wereldoorlog.
In tegenstelling met de vele memorabilia die er met miniatuur-afbeeldingen van de Renault FT-17 versies zijn vervaardigd (inktstellen, presse-papiers, klokken, boeksteunen) in messing, zamac of aluminium, zijn er van de Renault D1 slecht enkele art-deco inktstellen e.d. op de markt gekomen en daardoor zeldzaam. Deze vonden hun vormgeving in de geometische art deco 'streamline' of 'packet-boat ' stijl der jaren 1930 zoals beide foto's laten zien...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)
13 opmerkingen:
Zonder een expert te zijn herken ik wel die packet-boat stijl, mijn grootouders hadden een uitgebreide verzameling stukken in die stijl.
Interessante bijtank bijdrage terug, waarvoor dank!
wel zeer begeert denk ik bij verzamelaars
toch weer en duidelijke uitleg nog en fine zondag
Goedemorgen Gerda,
Zeldzaam, maar jullie hebben er een dus. Dat mag toch wel een goed gevoel geven, en dan hier, prijkend op het log. Het ziet er groots uit, maar het zal wellicht wel meevallen.
Een mooi stukje geschiedenis weer er bij en de bijtankdag is compleet.
Fijne dag.
Altijd leuk om een zeldzaam exemplaar in je verzameling te hebben.
De info hierover is ook interessant.
Fijne zondag nog.
prachtige stukken van de verzameling
en met een interessante uitleg
fijne zondag
Goeie morgen wat zijn dit prachtige foto's weer
Wens je een fijne dag verder
Net terug van de wedstrijd in Antwerpen, wens ik je een fijne zondag... *Wink*
Goed gespeurd en gevonden voor de grote collectie...!!
Fijne avond.
Een bijzonder stuk uit de collectie, lieve Gerda! Zo zie je: er valt altijd wel weer wat te leren. Als de mensheid nu eens zou leren dat vrede fijner is dan oorlog...
speciaal zijn jullie verzameling stukken wel, ik heb er nog nooit zo gezien, en hier wordt ik er iedere week op getrakteerd
Een @->- voor jou.
Goede morgen Gerda, ik was gister uithuizig dus ik heb elders bijgetankt. :) Het lijkt me dat de verzameling binnenkort een heel museum beslaat, weer een apart ding die inktpot, ik denk dat je wel al een speciale kamer vol zult hebben.
Voor vandaag een fijne maandag gewenst.
Wat een geluk dat U er een uitleg bij doet Heb zoiets nooit gezien Grts
Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne dinsdag toe.
Een reactie posten