dinsdag 15 november 2016

Kortrijk Buda

Nog maar eens Kortrijk vandaag, hopelijk zijn jullie er nog...
Tussen de armen van de Leie vind je het Buda-eiland, een eiland voor de artistieke bezoeker van de stad. In de Kortrijkse uitgaansbuurt vind je de Budatoren, een platform waar artiesten uit alle hoeken van het spectrum hun ding mogen doen en in de Budascoop kan je genieten van de betere niet-commerciële films. BUBOX is een ruimte voor hedendaagse beeldende kunst waarbij resoluut gekozen wordt voor kunstenaars die op een eigenzinnige en artistieke manier met de ruimte en haar omgeving willen omgaan. Jaarlijks wordt een uitdagend programma met een vijftal projecten voorgesteld. Buda Beach nodigt jong jong en oud uit tot relaxen in het mooie kader van de Leie. In de zomer wordt dit park omgetoverd tot een strand met ligweide. De Budafabriek is een imposante plek waar ontwerpers, ondernemers, kunstenaars, studenten en actieve burgers samen werken. Het oude gebouw werd onder handen genomen door het architectenbureau van Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen. Langs de straatkant werd een vijfhoekig volume bijgebouwd om het gebouw een meer sprekende façade te geven. In de fabriek van 3.000 m3 is plaats voor tentoonstellingen, workshops en ateliers. Er is een prototypelab met 3D-printers, lasercutters en tal van andere machines voor creatieve makers.
Zie voor meer informatie hier en voor de foto's die wij er namen hier.
En maak er daarna een heel mooie dag en dito week van lieve webbies!

20 opmerkingen:

Marlou zei

Goedemorgen Gerda,

ja... ik ben er nog!
En gelukkig maar, anders had ik nooit van de multi-culti-buda gehoord.
Wat een tof gebouw!
Als ik in de buurt zou wonen zou ik er elke dag wel even langs gaan...
Nou ja... welke dag is misschien wat veel, maar toch zeker elke week.

Ik heb een Cinefiel-pas voor de betere bioscopen en de betere films.
Zou die daar ook geldig zijn?

Dagdag!
Dank je wel voor de mooie foto's... Inspirerend...

Dikke knuffel van Marlou

.

Anoniem zei

Ik ben er ook nog hoor.
mooie fotoreportage heb je hier weer gemaakt.
Kortrijk is niet verweg van mij en ik kom er regelmatig. Toch vind ik het interessant om lezen en zien wat jij zoal opmerkt.
Groetjes.

Haba zei

Goede middag Gerda, weer een mooie fotoserie over Kortrijk. Dat de naam Buda uit Hongarijw stamt had ik niet verzonnen. Ik weet wel dat Buda en Pest in oorsprong twee verschillende steden waren ieder aan een kant van de rivier. Maar ik had dat niet met Kortrijk in verband gebracht. Weer wat bijgeleerd.
Nog een fijne voortzetting van de dag gewenst.

Ferry - Jacqueline zei

Goedemiddag alweer,
De tijd gaat zo hard. TE druk gehad. Prachtig foto's heb je gemaakt van deze gebouwen. Het is heel apart om te zien. Kortrijk heb ik nooit geweten. Ik heb je ander linkje gelezen hoe en wat. Heel interessant om te weten Gerda.
Ik wens jou fijne dag.

willyduvel zei

??

willyduvel zei

We leren hier elke keer weer iets bij !! Grts

willy zei

de broeltorens stelen hier wel de show Gerda

je hebt ze dan ook mooi in beeld gebracht

prettige dag

Lies zei

't Is daar 'Gezell(e)'(ig), Gerda !
Lie(f)s.

Merel zei

Mooie foto's en toen ook nog blauwe lucht niet zoals nu somber grijs
Ook oog voor detail foto 5 bv vind ik heel bijzonder

Lieve regengroetjes

A van de Aa zei

Ik had eigenlijk uit een van die torens een zwaaiend Gtje verwacht, die iedereen verwelkomde *very big Winkie*
Maar ja wie had dan alle foto's moeten maken. En kunstenaars oud en jong, dus waar wacht jij dan nog op, nog net op tijd om mee te doen met die jonge *very big smile*
Gtje fijne avond nog en tot ... ?!

klaproos zei

mooie serie weer Gerda,
tuurlijk zijn we er nog :-)
we gaan nergens heen, we blijven in je kielzog hangen,
een prachtig gebouw, en morgen gaan we naar binnen denk ik hé :-)

dank voor je mooie foto's
xxx

pieterbie zei

bijgeleerd: wist niet dat dit een eiland was en wist ook niet wat er te beleven viel.
ik was zaterdag wel in Kortrijk, maar het was terug een culinair bezoek.
Heel mooie beelden!

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een heerlijke woensdag toe.

Marjolijn. zei

Mooie toren onder de blauwe lucht....!!

Lutje zei

ik heb er nog nooit over gehoord
het is wel fijn wandelen daar
nu nog naar binnen ;-)
Eén @->- voor jou

FRANK103 zei

Schitterende torens en oude gebouwen Gerda! Alleen die budascoop vind ik lelijk, maar volgens mij zit dat voor mij vooral in de lelijke kleur stenen en de zwarte vervuiling, dat vind ik echt geen fraai gezicht.

Mirjam Kakelbont zei

Ja hoor, ik ben er nog (-: Voor alles is een tijd, Gerda...
Apart gebouw met die spiegelende ramen of de spiegels op steen. Dat kan ik niet goed zien. Meestal ben ik niet zo'n fan van nieuwe of "kunstige" gebouwen maar dit is een uitzondering
Ik heb mijn hart opgehaald aan de prachtige torens!
Lieve groet.

christiene zei

Weer even door je foto serie gewandeld.........
en Gerda, die zijn altijd mooi, je brengt mij op plaatsen
waar ik nog nooit geweest ben,het mee kijken meer dan waard.
groetjes Christiene.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne donderdag gewenst.

Anoniem zei

Dag Gerda, ik ben er ook nog. Wat ee, verandering heeft Kortrijk ondergaan door de jaren. Mooie foto's.