dinsdag 27 september 2016

Oostende Oost oever

Tegenover het toeristisch Oostende, aan de overkant van de havengeul, ligt een verborgen schat. Met nochtans opvallende bouwwerken als de vuurtoren "Lange Nelle", het Fort Napoleon, de vismijn en het oosterstaketsel waren de interessante duinterreinen in de buurt grotendeels ongekend.

De Oosteroever is het stadsgedeelte tussen de havenmond, de Spuikom en een duinengordel en omvat havengebied, duinlandschap en veel mooie vergezichten.

Hier kan je onder andere de vuurtoren, in de volksmond gekend als "Lange Nelle" bewonderen, de vierde vuurtoren in de geschiedenis van Oostende en de derde op die locatie. Hij is 65 meter hoog, telt 324 treden en leidt sinds 1949 de vissers veilig de haven binnen. 

Of nog de Halve Maan die zijn naam dankt aan zijn vorm van een halve cirkel. 
De militaire constructies van de Halve Maan zijn de enige nog bewaarde Flaksite in België. De voormalige militaire site omvat een commandobunker, drie zware Flakbunkers (luchtafweergeschut), een flankeringskazemat en verscheidene andere bouwwerken.  
De batterijen Hundius en De Halve Maan zijn unieke en goed bewaarde onderdelen van de Duitse kustverdediging Atlantikwall, uit 1942-1944.

Er is daar natuurlijk nog veel meer te zien... Het gezamenlijk album van Lefla en mij kan je hier (klik) bekijken. Fijne nieuwe week allemaal!

24 opmerkingen:

John zei

Goedemorgen Gerda,
Daar zitten werkelijk ene paar prachtige foto's tussen. Ik verzamel vuurtorens. Nou ja, ik heb een kleine collectie laat ik het zo zeggen.
Ik ben sowieso gek op alles wat met de zee en water te maken heeft.
Dus genoten van je foto's
Ik wens je een fijne week.

Marjolijn. zei

De vuurtoren is goed onderhouden zo te zien.
Mooi...!!
Je kon er ook nog een mooi blommeke vinden.
Fijn dagje meis.

Marlou zei

Goedemorgen lieve Gerda....

zo heeft Oostende z'n schatten verstopt voor het grote gewoel..
En de grootste schat ben jij natuurlijk!
Ben je al aan je camera aan het wennen?

Dag Teunisbloemke!
Heb het goed vandaag...

Groetjes van Marlou

.

klaproos zei

ohhhhh Gerda,

heb je een nieuwe camera?? wat leuk, en heb je daarmee deze prentjes geschoten, dan zit het al helemaal goed zie ik wel :-)

dikke knuffel en een zonnige dag vandaag voor ons allemaal,
warm je er aan

xxx

Terrebel zei

Wat een magnifieke vondst, lieve Gerda! Ik hou van jouw oog voor schoonheid...

Haba zei

Goede middag Gerda. Mooi die foto's zo zie je dat eigenlijk alles mooi kan zijn. Ik heb dat doorkijkje met jou en die prachtige wolkenlucht als nummer 1 staan.
Nog een fijne dag verder.

willy zei

die slipway heeft het al lang begeven begeven Gerda..

maar is als monument beschermd

geen ongevaarlijke toestand daar

prettige dag

Lies zei

Je vond heel fotogenieke hoekjes, Gerda !
Lie(f)s.

Mirjam Kakelbont zei

Heel bijzonder: vier vuurtorens om de schippers veilig de haven in te leiden. En allemaal anders en alle bemind. Dat is het mooie van vuurtorens. Ik denk dat ieder mens er een zwak voor heeft. Ze trekken in elk geval overal de aandacht!
Weer genoten van je foto's Gerda. Zoals altijd!
Lieve groet

Anoniem zei

Foto's om van te genieten. Oostende is buiten het toeristisch seizoen duidelijk ook de moeite om te bezoeken.
Fijne avond Gerda.

es zei

Ik ben dol op havens, vooral wanneer het er stil is, kan het een enigszins louche sfeer geven. Met name in mijn jeugd struinde ik volgaarne door dergelijke gebieden rondom Mokum.
Wederom een mooie verzameling foto's, Gerda!

curieuzeneuzemosterdpot zei

't is duidelijk dat we hier met kenners op stap zijn, en niet zomaar toeristen die wat voor hun lens krijgen! ;-))
jullie oog voor detail en bijzonderheden is fascinerend en maakt van dit album een waar pareltje, gerda!
ik zit hier te genieten van elke pixel! ;-))

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne woensdag toe.

Lutje zei

dit is echt een uitstapje voor jou en je ventje
het is allemaal zo oud, en mooi en jullie staan daar allebei zo goed te fotograferen :o)
ێn @->- voor jou

Marlou zei

Bonjour!
Ik kom later nog een keertje koekeloeren...
Nu naar koor.
Dagdag!

Morgaine zei

Wauw, prachtige foto's weer lieve Gerda heerlijk even zitten genieten terwijl ik net wakker ben en zo aan de slag ga in huis en ga inpakken, als je mij even mist de komende dagen, dan is dat omdat ik aan het reizen ben en in gezelschap van mijn ouders etc. Quality time is dan ook even belangrijk natuurlijk ;-)

En foto zes en de vuurtorens, werkelijk waar, prachtig!

X

pieterbie zei

jullie hebben heel mooie foto's gemaakt van een site die mij nauw aan het hart ligt.
Ik kwam er vroeger vaak om foto's te maken, nu iets minder.
Ik vind het nog steeds spijtig dat de constructie om schepen op het droge te trekken voor herstellingen niet meer in gebruik is.
Een ongeluk enkele jaren terug bracht een einde aan de bruikbaarheid er van, gezien de historische waarde en vooral de oudbolligheid van dit belangrijk stuk industrieel historisch erfgoed lijkt een herstelling er van in eer en gebruik uitgesloten.
En zo kwam er een einde aan de lange traditie op daar boten op het droge te zien liggen.
Knap werk, hoor!

Ferry - Jacqueline zei

Hallo Gerda,

Wat heb je mooie foto's gemaakt. Ik vind vuurtoren heel mooi om te zien. Deze vuurtoren is best wel erg oud. Het blijft mooi Gerda. Haven foto's is echt genieten om te zien. Heel interessant om te lezen hoe en wat Gerda.
Fijne dag.

christiene zei

Elk uitstapje Gerda,dat jullie maken is een klein feestje
en wat je over houd zijn mooie foto,s,en tekst dat je weet waar het over gaat.
liefs groetjes
Christiene.

FRANK103 zei

Die haven en lelijke betonnen bunkers vind ik minder fraai om te zien, dat ziet er, vind ik, heel vervallen uit. Die kerk voor die donkere lucht vind ik wel heel goed geslaagd!

merel zei

je hebt er een mooie reeks van gemaakt.
In vind het boeiend dingen die vervallen zijn .. ze kunnen nog mooi in
beeld gebracht worden. Hebben een heel leven en verhaal achter hun

Haba zei

Goede morgen Gerda, een heel fijne donderdag gewenst. Nu zou het vandaag echt herfst gaan worden, net nu ik met een kennis een wandelroute door een natuurgebied zou gaan lopen. Nou ja dan maar een regenjas aan.

Ferry - Jacqueline zei

Het word vandaag helaas herfst. Ik blijf lekker binnen. Ik ben zo verkouden. Fijne dag gewenst.
Ik kom later weer kijken of nieuwe blogje hebt.

A van de Aa zei

Dacht ik toch even dat je de Brandaris aan het fotograferen was.... LOL *Very big Smile*
Maar het bleek het Nellie te zijn al dan niet lang *Smile*
Zal wel zijn dat je in Oostende was *very big smile*