NIET KLEIN TE KRIJGEN - INTEGENDEEL...
Toen graaf Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) in 1891 begon
aan het ontwerpen van zijn 'luchtschip' waarvoor hij bij het patent van 1895
voorspelde dat het een grote toekomst was weggelegd, kon hij niet weten dat
zijn idee voor een "Lenkbares
Luftfahrzeug" (bestuurbaar luchtvrachtschip) 125 jaar later nog even
actueel en veelbelovend zou zijn.
Niet enkel het 'succesvol inzetten' (als men
dit in oorlogsomstandigheden zo kan noemen) tijdens de Eerste Wereldoorlog,
maar ook de Duits-Amerikaanse successtory van de tweede generatie zeppelins
tijdens de jaren 1930 (regelmatige en wereldwijde luchtverbindingen vanaf 1932,
wel abrupt eindigend met de dramatische crash van de Hindenburg in Lakehurst USA anno 1937) en de ondertussen beroemde Goodyear luchtvloot en andere reclame "blimps" (1912 tot vandaag), vormden
de brug naar de hedendaagse toepassing voor personen- en vrachtvervoer van de Zeppelin N(eue) T(echnologie) (eerste
vlucht 2005, toen het grootste bemande luchtschip ter wereld, gefabriceerd in
Friedrichshafen - de thuishaven van de eerste zeppelins).
Recent is de reeks
aangevuld met de nieuwste revolutionaire luchtschepen Aeroscraft (fabrikant Worldwide Aeros Co, resultaat van een
25-jarige traditie in de bouw van luchtschepen van het zeppelintype, hefkracht
60 ton, verticale start & landing),
de SkyTug (fabrikant Lockheed, verticale start & landing)
en de recentste gigantische cargo Airlander
10 (2016, fabrikant Hybrid Air
Vehicles, voorlopig 's werelds grootste luchtschip, lijkt op de SkyTug, kostprijs 50 miljoen dollar,
snelheid 100 km per uur, hefkracht 100 ton, verticale start & landing op Hoovercraft luchtkussens)... en andere
zijn op komst!
19 opmerkingen:
Heel interassant om te lezen van jou verhaal over de zeppelin. Het was toen. Van de week zag ik nieuwe zeppelin op de tv. Groot ding zeg. Het zijn uitproberen. Heeft wel gelukt om te vliegen. Matig ding om te zien. IK zei tegen Ferry kijk eens er is weer nieuwe gemaakt. Heel apart. De onderste foto was het zo ding. Het ziet wel anders uit aan de onderkant. Mooie foto's.
Goede morgen Gerda, geen tank ditmaal maar een luchtschip. Ik weet niet of ik er veel vertrouwen in heb om met zoiets op te stijgen, maar er zal vast een hoop aan de technologie gewijzigd zijn, sinds de Hindenburg.
Ik wens je een fijne zondag toe.
Whow.... om daarin te mogen varen, dat lijkt me wel wat...!
Fijne zondag meis.
Ik slaap heel slecht Gerda. Vandaar dat ik de eerste reageert. Dan kom ik te vroeg bed eruit. Ik krijg altijd hoofdpijn van langer slapen.
Fijne dag.
dat is al iets anders dan die gewone luchtbalonnen, als ik daar eens in kon gaan vliegen :o)
ێn @->- voor jou.
Ik wist niet dat dit nog actief werd, dat er nog luchtschepen gemaakt werden.
Interessant!
Indrukwekkend zijn die zeppelins. Ik herinner me niet er ooit ene in het echt gezien te hebben.
Ik dacht vroeger dat je niet binnen in een zeppelin kon zijn en vliegen dat ze gewoon met gas omhoog werden gehouden. Het blijft apart he zo'n zeppelin. De meeste innovatieve voer en werktuigen zijn gemaakt tijdens de oorlog.
En die laatste zag ik op tv voorbij schuiven met de mededeling dat die echt overal kan landen, hahahaha geweldig toch!
X
Kortom een ontwerp dat niet kapot te krijgen is!
De zeppelin in welke uitvoering is toch een idee geweest die zich toch bewezen heeft.
Gtje, fijne zondag nog.... *Big winkie*
Sterk Gerda en die snelheid voor zo'n groot ding enig Grt
ze bestaan dus nog altijd ... doet me altijd aan de oorlogsjaren denken, de eerste
ik herinner me slechts deze die voor reclame doeleinden gebruikt Gerda
maar in 1914-18 was ik er nog niet bij :-)
of de huidige ontwerpen een succes worden, durf ik te betwijfelen
prettige zodagavond
Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne maandag toe een goed begin van de week.
Goede morgen Gerda,ik kom even kijken of je goed geland bent?
het zijn bijzondere kaarten,voor je lief zijn verzameling!
In de luchtvaart is veel veranderd,mooi dat je hier kunt kijken hoe het was.
Wens je een mooie week!
groetjes
Christiene.
Alles wat vliegt kan of zal neerstorten, zo werkt dat. het is dan niet fijn als zo'n zeppelin precies boven jou huis hangt terwijl je net een boterham zit te kauwen. Heel hachelijk!
wat een immens gevaarte, gerda!
dankjewel voor deze interessante uitleg en vooral om ons deze unieke prentkaart van leflamand te tonen!
ik voel me weer vereerd! :-))
Mensen zijn erg creatief in het bedenken van manieren om anderen pijn te doen, dat heeft de geschiedenis ons wel geleerd, lieve Gerda. Gelukkig zijn steeds meer mensen ervan overtuigd dat je anderen ook leuke dingen kunt 'aandoen', zoals geliefden en cadeautjes overbrengen naar verre oorden!
Een reactie posten