zondag 30 november 2014

Zondag: bij-tank-dag



Het was op 18 november 1916 - nu bijna 100 jaar geleden - dat de Geallieerde legerleiding haar dramatische aanval aan de Somme staakte. De tol aan mensenlevens door haar foute strategie was hoog: het Verenigd Koninkrijk verloor 420.000 manschappen, Frankrijk 200.000 en Duitsland 450.000. 

Op 15 september waren er ook voor ‘t eerst tanks op dit slagveld ingezet - voor het eerst in de geschiedenis überhaupt. Maar van de 49 Britse ‘Mark I’ tanks bereikten slechts 36 de frontlijn en de meeste daarvan staakten de strijd al snel... 

Slechts een jaar later - tussen 20 november en 7 december 1917 - zou bij Cambrai de eerste écht succesvolle “tankslag” in de geschiedenis in alle hevigheid worden gestreden en zou de gevreesde ‘Hindenburglinie’ van de Duitsers worden doorbroken: een keerpunt in het voordeel van de Geallieerden..

(verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)


19 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Die oorlog heeft veel te veel mensen levens gekost.
En we hebben er niets van geleerd, elke oorlog blijft mensen levens kosten, ook nu nog.

Fijne dag vandaag en maak er een gezellig Sinterklaasfeest van vandaag.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Ga je vandaag al de Sint vieren? Veel plezier ermee.
Gister was een gezellige maar vermoeiende dag. Vandaag maar even kalm aan doen.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,
Oorlogen is zeker heel erg. Maar het is zoveel ellende op de wereld. Hopelijk komt beter tijden op de wereld. Vrede op de aarde.
Onze broer is steeds nog dezelfde. Het gaat geintje heel lang duren.
Nog bedankt Gerda!

Lutje zei

volgens mij is het nog geen 100 jaar geleden, maar niemand schrijft er wat van, dus ik denk dat ik iets verkeerd zie, en dan ga ik je ook maar een hele toffe zondag wensen.
je zondag:bij-tank-dag levert toch maar mooie foto's op

klaproos zei

oorlogen blijven levens kosten hé gerda, jammer genoeg leren we zo slecht,

een mooie zondag gewenst gerda,
met alles erin waar je hartje goesting in heeft

xxx

John zei

Goedemorgen Gerda,
Tja, wat een oorlog. Ik verbaas me er ook over hoe hij in de toenmalige media werd verslagen.
Er ging heel wat werk in zitten schat ik zo in.
De tankslag was een succes in die oorlog. Weer een mooi stukje geschiedenis van iets wat helemaal niet zo gek lang geleden was. Want wat is nu 100 jaar op de tijdlijn van de aarde.

Fijne dag vandaaag

fotorantje zei

de slag bij de somme, een dramatische plaats, de hel

gezellige zondag gewenst

willy zei

mooi stukken uit de verzameling Gerda...onvoorstelbaar, dat aantal slachtoffers..

en voor wie of voor wat ?

fijne zondag

Mirjam Kakelbont zei

Elke oorlog is vreselijk maar de eerste Wereldoorlog heeft de meeste slachtoffers gemaakt. Het is goed om dat onder de aandacht te brengen. Dankzij hen zijn wij niet ingelijfd bij Duitsland!
Fijne zondag en liefs,
Kakel

Anoniem zei

Een vreselijke tijd moeten de frontsoldaten hebben ervaren. Nu nog, honderd jaar later, spreken deze gebeurtenissen nog steeds tot de verbeelding. Gelukkig hoeven wij dat niet door te maken. Zulke oude kranten zijn altijd een uniek stuk in de verzameling. Het illustreert duidelijk de tijd waarin deze verhalen werden gedrukt.

A van de Aa zei

En als we nu bijna honderd jaar vrede hadden gekend na die oorlog, ............... dat zou pas een reden zijn voor een feestje.

Ik hoop dat de verzameling van Lefla goed bewaard blijft en bewaard zal worden. ZOu jammer zijn als dit materiaal verloren zou gaan.

Fijn weekend Gtje
OT het was geen K&J maar J&K ;;-)

Boerin zonder Naam zei

Het is haast niet te bevatten dat dit 98 jaar geleden speelde. En dat tanks de oorlog veranderden. Bij de tweede wereldoorlog was dit de atoombom. (waar men nu nog bang voor is) En als ik er zo over nadenk...... eeuwen vocht men met zwaarden en bijlen, toen kwam het kanon en het musket en nu stuurt men onbemande drowns met raketten..... bizer eigelijk.

Nog bedankt voor je reaktie op de blog bij Justin. Ik leg morgen wel aan Wico en Ellen uit van wie die komt. Ik kom er twee maak daags aan huis om Loïs (de oudste dochter) naar haar school te brengen en weer op te halen. Loïs heeft een verstandlijke en lichamelijke beperking, vandaar. En zoals het er nu op de scans uitziet is Justin door de hersenvliesontsteking motorisch links minder dan rechts en hoogstwaasdhijnlijk visueel beperkt. Dus een tweede kindje met een beperking. Gelukkig vinden Wico en Ellen kracht in 'het geloof' om deze last te dragen. Vandaar dat ik voor één keer voor hen een psalm plaatste waar zij steun in vinden.

Dominic zei

Interessant om te lezen, het moet vreselijk geweest zijn, zoveel leed!
Een fijne zondag voor jullie,
groetjes

Kay ♥ zei

Ik kom toch maar even bijtanken,
omdat ik die oude prenten enzo prachtig vind, dat jij daarbij ook nog de juiste info geeft, getuigt van jullie kennis ter zake.

ot: bedankt vr de ondersteuning, ik hoop morgen te halen, maar zware migraine gaat mij dat verhinderen vrees ik. Alle liefs ♥

Suske. zei

Niet te geloven hoeveel mensen hierbij het leven lieten.

merel zei

zelfs na bijna 100 jaar is men nog niet geleerd, steeds maar weer ergens oorlog en steeds maar weer slachtoffers

(mooie verzameling van Lefla)

Renesmurf zei

Ja, ze bleven maar bezig he, zo zinloos allemaal, maar ja. Nu is er niks meer aan te doen.

Wim zei

Het was allemaal toch zoo zinloos!

pieterbie zei

vreselijk, zo veel mensenlevens...