zondag 16 november 2014

Zondag: bij-tank-dag


De Eerste Slag om Ieper” (19 oktober - 22 november 2014) loopt op zijn einde - maar de oorlog moet nog te beginnen...


De arrogantie van de legerleiding: terwijl talrijke soldaten sneuvelen en het oude Ieper brandt, is een sigaartje op zijn plaats...


Uittreksel uit de inleiding tot de website “IN FLANDERS’ FIELDS’' van het gelijknamig museum te Ieper (klik) - een NIET TE MISSEN museum: 
“Strategisch gezien zijn de IJzerslag en de Eerste Slag bij Ieper de belangrijkste van alle gevechten op het Belgische grondgebied. In dit laatste hoofdstuk in de bewegingsoorlog op het Westelijke front worden de contouren getekend voor de rest van de strijd. De succesvolle verdediging van de Belgische, Franse en Britse legers stopt de Duitse opmars voorgoed. Het betekent ook dat het koninkrijk België blijft beschikken over een klein stukje onbezet grondgebied - te klein om er alle openbare functies in onder te brengen, maar voldoende groot om door te gaan en internationaal mee te tellen. Het betekent ook dat achter de onder water gezette IJzervlakte het Belgische leger zich zal kunnen reorganiseren en herstellen om te blijven meedoen in de verdediging. De verliezen lopen hoog op zowel bij de Duitse aanvaller als bij de geallieerde verdedigers. Aan geallieerde kant tellen we het grootste aantal slachtoffers niet bij de Belgen of bij de Britten, maar wel bij de Fransen - een feit dat inmiddels volledig vergeten is in de geschiedschrijving”... 
Het koste Ieper ook haar historisch verleden... 

23 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Ja, zo gaan zitten op een slagveld is wel erg arrogant.
Maar toch hebben jullie deze mooie plaat in de verzameling en hij mag er zijn.
Net als het volgende plaatje van de stad vol vuur.
Zonder af te willen doen dat het een vreselijke gebeurtenis was.

Fijne zondag vandaag meis, geniet volop.

Suske. zei

De legerleiding bestond meestal uit mensen afkomstig uit de adel en daardoor alleen al was er weinig communicatie tussen top en soldaten.
Daardoor zal veel misgelopen zijn op het slagveld.

Lutje zei

interessant....
veel beter als vroeger de geschiedenis die we kregen, ze zijn toen meer als de helft vergeten te vertellen precies

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer twee mooie foto's van nare zaken, uit de verzameling.

Met mij gaat het al een stuk beter, de holteontsteking is over, ik ben af en toe nog wat snotterig in de ochtend, maar verder gaat het weer goed. Gister ben ik zelfs even naar de stad geweest, ik had wat nodig dat ze hier op het dorp niet verkopen.
Lief dat je er iedere keer naar informeert. Ik ga er van uit dat ik komende week weer helemaal in orde zal zijn.

Anoniem zei

goedemorgen Gerda,
wat een prachtig gedicht van Jeroen Swaan heb je bij mijn foto van de schakers geplaatst.
ik wens je nog een prettige, droge zondag.
groetjes, Hilde

klaproos zei

goeiemorgen gerda,
wat een vreselijk gezicht eigenlijk hé.
maar ja, het zal nu niet anders zijn alleen zitten hooggeplaatsten op veilige plekke..

ik wens jou een heerlijk sigaartje samen met guido,
een handgerolde Cubaanse,:-)
xxx

Chantal zei

Hooggeplaatst zijn is vaak het veiligst, maar wel oneerlijk

pieterbie zei

wat een slag moet dat niet geweest zijn.
Griezelig!

John zei

Goedemorgen Gerda,
En weer krijg je het voor elkaar mij een stukje geschiedenis bij te brengen. Dat over de Fransen. Ik wist het niet. Dit stukje belangrijke informatie heb ik op school niet gekregen.
Samen met de illustraties van vandaag weer een super mooi blogje geworden.
Een echt bijtank blogje. Alhoewel ik geen sigaren rook vind ik de prent van de arrogante legerleider geweldig. Alles zeggend over de mensen toen.

Ik wens je een fijne zondag,

Boerin zonder Naam zei

Historisch feiten ophalen? Terug naar de schoolbanken of de de blog van Gerda bezoeken.... Ik kies voor het laatste!

Kay ♥ zei

Bevelen kwamen van de hoge leiding
de soldaat onderging de miserie en het menselijk leed. Niet allen zijn gedecoreerd om hun daden, maar lafheid verdient eigenlijk geen medaille. Wij leerden alleen van de mens en zijn stil verdriet, van ouders die huilden om hun kinderen enz ... dàt mag niet vergeten worden.
Wij hadden al eens gezegd om het vernieuwde museum te gaan bezoeken, en tevens de Bekende Bunker ook. Mooie prenten desalniettemin. Liefs op zondag ♥

Anoniem zei

Zou hij daar lang op zijn stoeltje gezeten hebben met zijn dikke sigaar? Het zijn prachtige prenten, mooie herinneringen. Een fijne zondag Gerda!

fotorantje zei

amai Ieper in brand, de mensen die dat toen allemaal zagen gebeuren moeten in shock geweest zijn
het vernieuwde flanders field museum moet ik nog altijd eens bezoeken


OT: jij kan het Gerda, ik probeer het te kunnen haha

Joris zei

Hallo,
Tja op dat vlak is er nog maar weinig veranderd. Dat de legerleiding toen, maar ook nu nog, haar arrogantie niet kan verbergen is duidelijk. Ook tijdens onze militaire tijd, konden we ervaren hoe sommige officieren naast hun schoenen liepen, echter amper in staat om een stafkaart degelijk te lezen, laat staan te interpreteren. Dat het gewone soldatenvolk altijd de inboedel uit de brand mag slepen is nooit anders geweest. De legerleiding vertoeft meestal veilig en wel ver achter de linies.

A van de Aa zei

Het is lijden onder de leiding die niet zelf lijdt.
Toen, nu, .............

Fijne zondag.

Mirjam Kakelbont zei

Hej hej Gerda,
Lezen over oorlog geeft me altijd koude rillingen. Het lef dat anderen over jouw land en akkers banjeren alsof het niks is. Bij het bombardement op Rotterdam zijn veel familieleden van mijn vader omgekomen. Altijd als daar iets over op tv komt, een oorlogsdocumentaire, word ik weer hels. Terwijl ik het niet eens van dichtbij heb meegemaakt...
Elk mens telt mee! Of het nou een officier is of een bijzondere gewone soldaat!
Liefs Kakel
http://kakelbont.freeweb.nl

willy zei

twee interessante prenten Gerda...

die het zinloze van de oorlog illustreren..

fijne zondag gewenst

thatfullmoonguy zei

Ook nu weer feiten die ook ik niet wist. Nu ben ik nederlands, maar toch! Goed dat je dit belicht Gerda. We weten natuurlijk niet zeker wat er achter die sigaar zit... misschien was dit ook bedoeld als uitdaging van de tegenpartij, iets spottends.

Dankjewel, ook! Is wel leuk, een beetje enigmatisch zijn :) Ach, misschien is het volgende gedicht wel weer heel eenvoudig en direkt, alles is mogelijk. Ik weet het ook nooit hoor, altijd spannend wat er uit de pen vloeit...

Liefs en een goed begin van de nieuwe week!

Renesmurf zei

Er is een hele hoop gebeurt, en er zal ook nog een hele hoop gebeuren. En zoveel is zo zinloos.

Merel zei

Dat moetdaar verschrikkelijk zijn geweest

Unknown zei

Ik word telkens stil van deze verhalen en al zeker als je jou bedenkt dat deze taferelen nog altijd voorkomen..

Albert y Mara fotoblog zei

De arrogantie van de legerleiding, zie je anno 2014 terug in de arrogantie van de bestuurders van een grote onderneming. Die hebben vaak ook oogkleppen op t.o.v. hun "soldaten", lees werknemers.
De eerste slag bij Ieper, wel mooi hoe de ervaren Britse en Franse actieve eenheden de onervaren Duitse reservisten (de vijand) de dood in joegen. Aan Franse zijde ook veel doden begrijpen wij nu. Gelukkig is Ieper weer herbouwd en kan je elke dag om 18.00 uur de lastpost horen blazen door ..... de brandweermannen van Ieper.

Wim zei

Inderdaad dat getuigt van een ver gaande arrogantie!! "Optimist tot in de kist".