De Tsjechische Skoda autofabriek in Pilsen (Bohemen) - tot de jaren 1950 in West Europa minder bekend - is altijd al sterk geweest in design: zie hier hun 1923 (!) versie van een auto-mitrailleuze ofte lichte tank met een gestroomlijnde vormgeving tevens bedoeld om kogels te doen afketsen - form follows function! En dit op een ogenblik dat vele auto’s nog 'streamline' misten...
Autofabrikant Skoda ontstond in 1895-1898 uit het fietsen- en motorfietsenbedrijf van Laurin & Klement. In 1901-1905 ging hun eerste automodel Voiturette (vergelijkbaar met de Ford T) in productie. Vanaf 1912 was L&K de belangrijkste autofirma van het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije. In races en rally’s haalden hun legendarische auto’s grote successen. Vanaf 1914 werd ook hun bedrijf ingezet voor de levering van legermateriaal, waaronder hun fameuze auto-mitrailleuze (tiens - dit rijmt...). Na 1925 volgde de fusie van L&K met de machinefabrikant Skoda. Tussen dit jaar en 1945 rolden bij Skoda zeer moderne personenauto’s van de band. Skoda is nog steeds een succesrijk merk.
20 opmerkingen:
mooie tankjes Gerda.
en dat van skoda wist ik niet.
fijne zondag nog !
Het merk Skoda ken ik wel, maar wist niet dat ze in het begin zulke tanks bouwden.
Fijne rust zondag meis, lekker bij tanken hé...!!
dit is interessant, want ik ken wel de skoda maar niet de geschiedenis, zo leer ik elke dag bij
Goede morgen Gerda, ik ga vandaag lekker bijtanken, maar niet met oorlogsmateriaal .
Een fijne zondag gewenst.
Goedemorgen Gerda,
Skoda is een redelijk bekend merk in het Oostblok. Hier zijn mensen langere tijd huiverig geweest om een Skoda te kopen. Toch oer degelijk dit merk. Ik ha geen idee dat ze ook dit soort militaire voertuigen hadden ontwikkeld.
Een leuke les op de zondag dus :)
Heb het goed vandaag Gerda
Correctie, en ik mag dat als Skoda-kenner en schrijver van een boek over het merk doen, de wapenfabriek van Skoda kwam voort uit de staalfabriek en was inderdaad afkomstig uit Pilzen. Men maakte heel lang kanonnen, tanks en vrachtwagens voor heel wat militaire gebruikers. Voor de rijke elite wilde men ook personenauto's aanbieden en daartoe koos men voor een licentie van Hispano-Suiza. Indertijd een van de grote merken in Europa. Laurin en Klement werkten als fietsenmakers en startten hun eigen bedrijf in 1895. Toen jaar later zette men de eerste eigen auto op de wielen, de 01A. L en K werden idd erg beroemd met hun modellen en wonnen zowel elke race waaraan ze deel namen. In 1925 werd men overgenomen door het staalbedrijf Skoda dat daarmee een groot stuk expertise in handen kreeg. De vooroorlogse Skoda's waren uitermate populair en niet voor niks heette hun meest verkochte model dan ook de Popular. Tijdens de Nazi-bezetting bouwde Skoda onder dwang wederom tanks en pantserwagens. Daaronder ook de befaamde Tiger en Panthertanks die ongekend goed en sterk waren, maar het tij voor de nazi's niet meer konden keren. Skoda kon na de bevrijding al snel weer auto's bouwen. De Popular werd de 1100, de 1200 volgde en de 440. In onze streken was het een top 5 merk. Toen in 1989 het communisme omviel was de kas bij de autobouwer leeg. Er moest een partner komen met veel kapitaal die o.a. de Favorit, op dat moment het enige model, en de toekomst met elkaar kon verenigen. In 1991 werd dat VW, de rest is intussen geschiedenis. Skoda Pilzen, bouwde intussen haar trams, treinen, trucks, fabriceerde de enorme metalen constructies die o.a. de Scheldekeringen stormvrij hielpen maken etc. Veel divisies van Skoda werden later ook verkocht aan westerse bedrijven. O.a. Siemens werd een grote investeerder, maar dat had allemaal niets van doen met de auto-divisie, die al sinds 1993 als Skoda Auto A.S. door het leven gaat. Natuurlijk is die geschiedenis nog breder, maar dan had ik nog meer ruimte nodig. Wel leuk om die plaatjes van die tanks te zien.....dank daarvoor.....
ik leer hier wat bij Gerda...
een heel interessant logje..
prettige zondag
Ze zijn ook van alle markten thuis he. Ik ben niet zo merkvast en hou al helemaal niet van oorlogsgeweld. Maar evengoed, even bijtanken is wel eens nodig he.
Interessant en met de aanvullingen van Leo ook nog volledige informatie, lieve Gerda!
Maar omdat ik wel eens in Tsjechië op vakantie ben geweest weet ik toevallig dat Skoda (met zo'n gek dakje op de S) Tsjechisch is voor 'jammer'. Misschien dat ooit de fabriek opstartte en iemand vlak voordat de eerste klant binnenkwam uitriep: 'O nee, we hebben nog geen naam voor ons merk!' Waarop zijn collega (in het Tsjechisch natuurlijk) opmerkte: 'Jammer.' En zo werd Skoda de bekende merknaam die het nu nog is...
mooie die eerste twee modellen
leuk om alle wetensaardigehden te lezen gerda,
dat van terrebel erbij maakt het compleet:-)
hoop dat jij een heel fijne zondag hebt gehad.
xxx
Dat is niet NIX deze (camouflage) skoda uit '67.
Kan me herinneren dat mijn zus in de jaren zestig met een skoda rondscheurde.
Volgens mij was de auto niet van blik maar een soort plastic of ben ik nou helemaal in de war...
hier is het een heel speciale zondag, nu even wat uitrusten het zijn drukke maar wondermooie dagen
Nu behoort het tot de groep van Audi al enkele jaren maar ze maken nog goede auto's!
Leuk Gerda je gooit het elke zondag weer over een andere boeg, daardoor blijft het elke keer weer interessant.
met een linkje
Hallo,
Tegenwoordig kent iedereen Skoda, al was het maar van de moderne Fabia. Maar wat vroeger betreft, moeten we ook eerlijk bekennen, dat wat we hier lezen nieuw is. Zelfs met een aanvulling van een echte kenner, is je bij-tank-bijdrage alweer een volwaardige afsluiter van de week. Mooie foto's trouwens, welke we nooit eerder hebben gezien.
Weer een leuke bij-tank-log met veel informatie van jou èn van de vele reacties die je mocht ontvangen. Maandag in de loop van de dag een nieuwe log van ons.
De nieuwe ŠKODA Yeti ziet ge hier na de Fiat Panda redelijk veel rijden als huurauto :-)
Amai, dat had ik nu niet kunnen denken, dat Skoda ook militaire voertuigen geproduceerd heeft.
Je ziet maar: een mens weet nooit alles.
Een reactie posten