zondag 6 augustus 2017

Zondag: bij-tank-dag

Veertien dagen geleden kregen we een beeld van de Slag bij Bellewaerde (24 mei 1915). Vandaag 100 jaar geleden, op 6 augustus 1917, was de beruchte Derde Slag om Ieper (de ‘Slag om Passchendaele’ 31 juli 1917-10 november 1917) in volle gang. Door de aanhoudende regen sinds eind juli 1917 (niet enkel het weer was toen véél slechter dan nu - dus we moeten niet klagen...) hadden de Geallieerden (Britse en Franse leger) alle hoop op succes al van de eerste dag opgegeven... Omdat het moreel van de Fransen door het mislukte voorjaarsoffensief van generaal Nivelle, bijgenaamd “le buveur de sang”, was gebroken waren zij niet in staat de Britten effectief te ondersteunen (door zijn gebrek aan strategisch inzicht zou Nivelle trouwens eind 1917 uit zijn functie ontheven worden...). 


De Britten kregen nochtans voor het eerst de steun van het grootste aantal (216!) van hun tanks van het Mark IV type tot dan toe. Maar door de doorweekte ondergrond kwamen de meeste vast te zitten in de ondergelopen kraters veroorzaakt door de verhoogde zware artilleriebeschieting van de Duitsers, die op één of andere manier van de Geallieerde plannen kennis hadden gekregen... Daartegenover stond dat de zware Britse bombardementen uit méér dan 3000 kanonnen de stevig gebouwde Duitse kazematten nauwelijks schade zou toebrengen... Een aantal tanks werd door de Duitsers buit gemaakt. Zij werden nadien achter het front rijklaar hersteld en als “Beutepanzer” tégen de Geallieerden ingezet.  De Geallieerde  verdediging stortte in elkaar. Slechts in september 1917 zou de grond voldoende opdrogen en kon het offensief worden hervat. 
Die tragische augustusmaand zouden de Geallieerden ca. 75.000 verliezen -doden en gewonden- tellen, en de Duitsers ca. 50.000...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

zaterdag 5 augustus 2017

Paardenhappening 2017 Evergem: wedstrijd


We zijn ondertussen aanbeland bij het laatste logje over de Trekpaardenhappening (klik) met een onderdeel dat zeker ook het bekijken waard was, getuige de foto's (klik) die ik er van nam. Daar werd ook de Belgische kampioen voorgeteld, wat een machtig mooi dier was het!
En hiermee hebben jullie onze alle reportage van deze happening gehad, het wordt weer afwachten tot volgend jaar... Maar voor vandaag een heel fijn weekend allemaal!

donderdag 3 augustus 2017

Paardenhappening 2017 Evergem: rodeo

De jaarlijkse rodeo mocht op de Trekpaardenhappening (klik) natuurlijk ook niet ontbreken en mijn Lefla's foto's (klik) en die van mij (klik) spreken wellicht boekdelen...

dinsdag 1 augustus 2017

GVSALM reis 2017: Martigny Courpierre en Monthenault

In Martigny-Courpierre & Monthenault (de 2 Saint-Martins) staan 2 unieke art-deco memoriaalkerken met de destijds populaire parabolische beton daken - ter vervanging van de in 1917-1918 tot puin herleidde romaanse kerkjes. 
Ze werden in 1928-1932 opgetrokken n.o.v. arch. Albert-Paul Müller met glasramen van de  bekende Parijse art-deco glazenier Louis Barillet, medewerker van de art-deco architect Robert Mallet-Stevens, muurschilderingen van Eugène Chapieau en keramiek van Maurice Dhomme. 
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken en maak er daarna een heel fijne week van hé! 

zondag 30 juli 2017

Zondag: bij-tank-dag


DE "VÉLO(CIPÈDE)" IS 200 JAAR OUD...

Één der meest gebruikte transportmiddelen 100 jaar geleden, tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1917 was de fiets...  De "fietsinfanterie" verplaatste zich - zoals de benaming doet vermoeden - per fiets! Al sinds de uitvinding van de fiets in 1817 experimenteerde men met dit vervoermiddel (ook) voor militair gebruik. Door de uitvinding van de binnenband in 1894 won de fiets aan populariteit. Door zijn goedkope aanschafprijs veroverde hij ook de werkende klasse. Eenheden per fiets namen bij het leger de plaats in van de dure ruiterij. Al tijdens de Boerenkrijg, maar vooral in de Eerste Wereldoorlog speelden de infanteristen per fiets een belangrijke rol als verkenner, boodschapper, en voor de medische verzorging op het slagveld. Zelfs de plooifiets is toen al  uitgevonden...

Het is baron Karl  Drais , een hout groothandelaar in het Duitse Baden,  die in 1817 met een door hem geconstrueerde houten loopfiets - de naar hem genoemde "Draisine" - vanuit Mannheim een afstand van 13 km 'afliep' in minder dan een uur... Het prototype - ook (evident) 'knokenschudder' bijgenaamd - woog toen wel nog 22 kilogram en had nog geen remmen...  In de loop van de 19de eeuw werd door verschillende uitvinders het "Fahr-rad" (letterlijk 'rij-wiel'), "véloci-pède" ('loop-beweger') of "bi-ciclette" ('twee-draaier') steeds verder verbeterd - o.a. de pedalen en het stuur door de Fransen Michaux en Lallemant in de jaren1860 - tot in 1885 de Engelsman John Starley de "Safety" ontwikkelde die de moderne fiets dicht benaderde: gelijke wielen, pedaalrotatie, kettingaandrijving op het achterwiel, kogellagers... Toen in 1885 de Schot John Dunlop de uitvinding van de rubberband commercialiseerde en door een ventiel'opblaasbaar' maakte, werd de fiets immens populair...

zaterdag 29 juli 2017

Speeltijd!

Hoera, het is speeltijd jongens en meisjes, geniet van veel waterplezier, het hele weekend lang!

donderdag 27 juli 2017

Paardenhappening Evergem 2017: acrobatie

Acrobaten op paarden zijn die bedreven menners beslist wel, kijk daarvoor maar eens naar de foto's van Lefla (klik) en die van mij (klik) die we op de Trekpaardenhappening (klik) namen...