dinsdag 1 augustus 2017

GVSALM reis 2017: Martigny Courpierre en Monthenault

In Martigny-Courpierre & Monthenault (de 2 Saint-Martins) staan 2 unieke art-deco memoriaalkerken met de destijds populaire parabolische beton daken - ter vervanging van de in 1917-1918 tot puin herleidde romaanse kerkjes. 
Ze werden in 1928-1932 opgetrokken n.o.v. arch. Albert-Paul Müller met glasramen van de  bekende Parijse art-deco glazenier Louis Barillet, medewerker van de art-deco architect Robert Mallet-Stevens, muurschilderingen van Eugène Chapieau en keramiek van Maurice Dhomme. 
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken en maak er daarna een heel fijne week van hé! 

zondag 30 juli 2017

Zondag: bij-tank-dag


DE "VÉLO(CIPÈDE)" IS 200 JAAR OUD...

Één der meest gebruikte transportmiddelen 100 jaar geleden, tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1917 was de fiets...  De "fietsinfanterie" verplaatste zich - zoals de benaming doet vermoeden - per fiets! Al sinds de uitvinding van de fiets in 1817 experimenteerde men met dit vervoermiddel (ook) voor militair gebruik. Door de uitvinding van de binnenband in 1894 won de fiets aan populariteit. Door zijn goedkope aanschafprijs veroverde hij ook de werkende klasse. Eenheden per fiets namen bij het leger de plaats in van de dure ruiterij. Al tijdens de Boerenkrijg, maar vooral in de Eerste Wereldoorlog speelden de infanteristen per fiets een belangrijke rol als verkenner, boodschapper, en voor de medische verzorging op het slagveld. Zelfs de plooifiets is toen al  uitgevonden...

Het is baron Karl  Drais , een hout groothandelaar in het Duitse Baden,  die in 1817 met een door hem geconstrueerde houten loopfiets - de naar hem genoemde "Draisine" - vanuit Mannheim een afstand van 13 km 'afliep' in minder dan een uur... Het prototype - ook (evident) 'knokenschudder' bijgenaamd - woog toen wel nog 22 kilogram en had nog geen remmen...  In de loop van de 19de eeuw werd door verschillende uitvinders het "Fahr-rad" (letterlijk 'rij-wiel'), "véloci-pède" ('loop-beweger') of "bi-ciclette" ('twee-draaier') steeds verder verbeterd - o.a. de pedalen en het stuur door de Fransen Michaux en Lallemant in de jaren1860 - tot in 1885 de Engelsman John Starley de "Safety" ontwikkelde die de moderne fiets dicht benaderde: gelijke wielen, pedaalrotatie, kettingaandrijving op het achterwiel, kogellagers... Toen in 1885 de Schot John Dunlop de uitvinding van de rubberband commercialiseerde en door een ventiel'opblaasbaar' maakte, werd de fiets immens populair...

zaterdag 29 juli 2017

Speeltijd!

Hoera, het is speeltijd jongens en meisjes, geniet van veel waterplezier, het hele weekend lang!

donderdag 27 juli 2017

Paardenhappening Evergem 2017: acrobatie

Acrobaten op paarden zijn die bedreven menners beslist wel, kijk daarvoor maar eens naar de foto's van Lefla (klik) en die van mij (klik) die we op de Trekpaardenhappening (klik) namen...

dinsdag 25 juli 2017

GVSALM reis 2017: Caverne du Dragon

We nemen er nog maar eens even een aflevering van onze vierdaagse trip met de GVSALM (klik) tussendoor vandaag als dat goed is voor jullie.

De Caverne du Dragon (klik), een voormalige steengroeve, is een grottensysteem dat gedurende 1914-1918 wisselend door de Duitsers en de Fransen werd bezet, soms zaten ze er samen, echter dan wel in verschillende delen. Men komt er langs als je de Chemin des Dames in oostelijke richting volgt.

Deze oude steengroeve door de Duitsers Caverne du Dragon (Drachenhöle) genoemd, dateert vermoedelijk uit de 16de eeuw en was tot de 19de eeuw als zodanig in gebruik. 
Vanaf januari 1915 veranderden de Duitse troepen deze steengroeve in een echte ondergrondse kazerne met schietplaatsen en commandoposten. Maar de Caverne was nog veel meer. Voor de soldaat was het een veilige haven, een rustplaats, terwijl bovengronds het geweervuur losbarstte. In de ruimte werden slaapzalen, een eerste hulppost en een kapel ingericht. Er werd een elektriciteitsnet aangelegd en dankzij enkele waterpunten was er zelfs een minimum aan hygiëne. 

Van half september tot 2 november 1917 verbleven hier zowel Duitse als Franse troepen. Gedurende deze cohabitatie werd de scheidslijn gevormd door de muren die de Duitse bezetters gebouwd hadden om de toegang tot de Caverne te beschermen en gasaanvallen te verhinderen.

Het er bij horende museum is echt wel de moeite waard. Er is een prachtige collectie helmen, wapens en lectuur te bekijken en je gaat ondergronds om te zien hoe daar geleefd en gevochten is. 
Bij het museum is een uitkijkpunt welke precies aangeeft wat er gebeurd en zich afgespeeld heeft.
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken. En voor daarna een heel fijne week gewenst webbies!

zondag 23 juli 2017

Zondag: bij-tank-dag

Remember bij een volgend bezoek aan het pretpark BELLEWAARDE met de kids...
Hooge Crater, Sanctuary Wood, Hill 60 en Passchendaele 1917 liggen op een boogscheut...

Ieper Hoge JULI 1917 ...hopeloos ploeteren in de ondergelopen bomkraters...


Luchtfoto site Bellewaarde tijdens Eerste Wereldoorlog (boven) en vandaag (onder)


Ieper Hoge JULI 2017 ...vrolijk ploeteren in de Niagara waterval attractie...

zaterdag 22 juli 2017

Paardenhappening Evergem 2017: de kudde

De hele kudde paarden werden op de Trekpaardenhappening (klik) losgelaten. En zowel Guido maakte er foto's (klik) van als ik (klik). Het was een schitterende belevenis!
En ik hoop dat iedereen die hier nog voorbij komt een even schitterend weekend mag hebben!