donderdag 26 juni 2014

Stralsund


Deze 'parel van de Oostzee', in de 14de eeuw naast Lübeck de belangrijkste Hanzestad aan de Baltische zee en een echt 'openluchtmuseum' van de baksteengotiek en -renaissance is sinds 2002 volledig als UNESCO-werelderfgoed beschermd. We liepen (klik) er langs de oude haven met pakhuizen en het postmodernistisch Ozeaneum (klik), talrijke gotische en renaissance koopman- en stapelhuizen, de fraaie baksteengotische Dom, het dito stadhuis en het Heilige Geesthospice.

woensdag 25 juni 2014

Goed om weten!


A vôtre service madame et monsieur!*
Niet alleen weet onze Leflamand al die prachtige reizen waar ik op dit log over rapporteer voor ons uit zijn hoge hoed te toveren, hij kan bovendien lekker koken en vooral: hij is expert in het matrassen draaien... dàt hadden jullie niet gedacht hé! *wink, big smile*

* voor wie geen mondje Frans spreekt: tot uw dienst mevrouw en meneer.

dinsdag 24 juni 2014

Ozeanium Stralsund


Het Duitse zeemuseum Ozeaneum uit 2002 van de architecten Branimir Medić & Pero Puljiz met zijn indrukwekkende architectuur werd uitgeroepen tot 'Museum van Europa'. En daar is ook alle reden voor: reusachtige zeewateraquaria in het Ozeaneum nemen je mee op een reis door de onderwaterwereld van de noordelijke zeeën, uniek in Europa. Zelf zijn we er helaas niet binnen geweest, daar was geen tijd meer voor. Maar misschien kan ik jullie plezier doen met deze foto's (klik) van de gevels. Wie meer wil weten over het museum zelf, én een mondje Duits spreekt, klikt hier.

maandag 23 juni 2014

Rostock Hoofdkerk


In Rostock (klik) staat ook de OLV-stadskerk (klik) in baksteengotiek (klik) met een eind 13de-eeuws bronzen doopvont, 15de-eeuwse 'Schnitzaltare', prachtig 16de-eeuws textiel, naast een wel heel uniek 15de-eeuws astronomisch uurwerk, de vorstenloge uit 1750 en een orgel uit 1770.
Van orgels gesproken: trekken jullie ook alle registers open deze week? Doén hé, en er van genieten!

zondag 22 juni 2014

Zondag: bij-tank-dag


Heet van de naald na de eerste ‘tankslag’ uit de geschiedenis, die aan de Somme op 15 september 1916: (de Duitse keizer tegen graaf Zeppelin) “Zeg eens, graaf, waarom kon je niet eens iets NUTTIGS uitvinden - zoals die TANKS?” 
(karikatuur uit de Punch dd. 27 september 1916 - verzameling Guido Deseijn aka Leflamand)

zaterdag 21 juni 2014

Rostock


Rostock was ooit een belangrijke Hanzestad en één der oudste universiteiten ter wereld, gesticht in 1419). De binnenstad was zeer zwaar beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog maar toch via restauratie of reconstructie deels bewaard gebleven als bouwkundig patrimonium. Wij van de GVSALM met Lefla voorop als gids maakten er een stadswandeling (klik) langs stadsmuren en poorten, talrijke fraaie gotische en renaissance koopman- en stapelhuizen, het stadhuis en de mooie neogotische watertoren.

OT: voor alle duidelijkheid lieve webbies, ik ben helemaal geen voetbalfanaat hoor zoals sommigen onder jullie gisteren (klik) dachten, integendeel. Maar met al die heisa rond het WK kon ik het niet laten er een grapje over te maken. Fijn weekend allemaal!

vrijdag 20 juni 2014

Toet?

Ik zal ze laten (toet, toet), geloof dat maar van mij
Want ze motten maar eens (toet, toet), dat hoort er toch bij
Het hele legioen dat brult zich in het zweet
En voor ze 't weten liggen ze dan op hun (toet toet)
'k Zal ze laten (toet, toet), en trap er weer een cupje bi (...)
© Jacky Van Dam
Ziezo, deze staat klaar om voor zijn ploeg te supporteren, al is zijn sjaal niet helemaal van de juiste kleur... maar dat zien jullie wel door de vingers hé? *wink, big smile*