In de vierde en laatste hal van Train World vindt naast het regulier treinverkeer ook het uitzonderlijk en privétransport een plaats. Blikvangers zijn de trein van Hercule Poirot (de ‘Orient Express’), de koninklijke rijtuigen van Leopold I en Leopold III, en de eerste luxueuze TEE hogesnelheidstrein uit de jaren vijftig. Op ons collectief geheugen doet ook een authentiek ingerichte posttrein beroep, iets wat onze Pieterbie (klik) beslist zal interesseren hihi.
En dat kan je allemaal hier (klik) bekijken...
16 opmerkingen:
zo ken ik een trein natuurlijk niet, maar als ik dat zie, het is nogal verandert tov nu
Het ziet van binnen heel mooi uit. Post trein is heel apart om te zien hoe van binnen eruit ziet. Ziet allemaal deftig uit. Heel apart dat je van binnen zien te krijgt. Mooie foto's!!
Wat was er een verschil in de luxe van de comfortabele zetels en de houten bankjes, of zijn dat treinen uit verschillende tijden. Ik ken de houten bankjes wel uit de derde klasse van vroeger. Meestal moesten dienstplichtige militairen in uniform, daar plaatsnemen (ze hadden wel gratis vervoer toen) Maar die luxe zetels, nee dat heb ik niet meer meegemaakt. Nu reis ik eigenlijk zelden meer met de trein, ze zijn vol, nauwelijks een zitplaats te vinden, vaak vuil en ook nog duur.
Alleen wanneer ik naar Amsterdam ga, neem ik de trein, dan stap ik bij een beginstation in, en heb dan wel een zitplaats gelukkig.
Het postdeel is ook leuk, bestaat waarschijnlijk ook niet meer in die vorm tenminste.
Je hebt me weer een mooi inkijkje gegeven bij de geschiedenis van de spoorwegen.
wat leuk om te zien hé gerda, de oude tijden komen tot leven:-)
leuk,
heb het fijn vandaag hé.
xxx
Ik krijg de indruk dat de rijkere treinreiziger heel veel luxe had ten opzicht van de doorsnee reiziger.
Goedemorgen Gerda!
Wat lijkt me dat heerlijk om eens lekker luxe te reizen.
Een beetje Oriënt-express-achtig.
Lekker luxe restaurant aan boord en een heuse slaapkamer.
Leuk om dat allemaal te zien.
Lijkt me al met al een heel erg leuk museum.
Dank je voor de fijne foto's!
liefs van Marlou
.
wat een luxe in die ene trein Gerda..
zoiets bestaat niet meer....
en de post en het openbaar vervoer waren toen onafscheidelijk verbonden...
mooi om zien
groeten
Toch sjiek hé, Gerda... !
Gelukkig kwam de post zo ook tot bij ons...
Lie(f)s.
Zo'n luxe manier van reizen, wie wil dat niet.... daar kan ik enkel maar van dromen.......
Staat op ons verlanglijstje om nog een keer met de Orient express te reizen, ben bang dat dat op het lijstje zal staan, nog een hele lange tijd.
Gtje, ik ga verder met dromen......... *winkie*
Wat had men indertijd nog een aandacht voor de klanten, lieve Gerda! Als ik zie hoe onze Nederlandse Spoorwegen nu met passagiers omgaan...:-( Lijkt mij persoonlijk een feest om te mogen werken in zo'n rijdende postkamer!
De meeste van die treinen waren niet bedoeld voor het gros van de mensen maar is wel super om eens te kunnen bekijken. Die posttrein daar is het nu rustig maar zal wel vaak hectisch geweest zijn.
Mooie foto, wat een sorteer werk op die eerste foto. Het zal wel druk geweest zijn. :)
Er fraai, die TEE en die postwagon.
Alles wat met post te maken heeft vind ik plezant, vooral het postvervoer per trein, dat in Nederland niet meer plaatsvindt. Heel lux per TEE maar in die tijd geen geld voor. In Holland ga ik deze log op mijn gemak bekijken. Koffers zijn gepakt met veel kadootjes en op tijd naar bed want de machine vertrek al om 10.40 uur.
Met spoorse groeten Mara en Albert
Alleen maar veel luxe voor de grote beurs vroeger hé...!
Mooie dag vandaag en op naar een fijn weekend.
De posttrein, wat jammer dat ze daar mee gestopt zijn in mijn beginjaren bij het bedrijf. Vroeger was een postsorteercentrum in het station gevestigd of was er een spoort dat tot aan of in het sorteercentrum liep.
Mijn oudste broer zaliger is jaren lang met de posttrein uit Oostende naar Duitsland gespoord in de nacht in de tijd toen Oostende nog de belangrijkste verbinding met de UK was via de ferries. Ook al weer iets van het verleden. Ik heb nog een zomer als jobstudent in het sorteercentrum gewerkt, zal 79 of 80 geweest zijn. De posttrein werd dan al niet meer gebruik om effectief stukken te verwerken, maar gewoon als transportmiddel. Heb die nog elke dag gelost en dan weer geladen.
Bedankt hiervoor, Gerda!
Een reactie posten