Het Design museum Gent toont in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam een overzicht van 200 jaar vormgeving uit België en Nederland. Ruim 500 zorgvuldig geselecteerde designobjecten, variërend van rijk bewerkt zilver, glaswerk en keramiek tot hedendaagse meubels, mode en grafisch design, zijn in chronologische volgorde, parallel aan elkaar te zien.
Van empire via neorenaissance naar art deco en recentere ontwikkelingen als eco-design en social design: de tentoonstelling onthult opvallende overeenkomsten of verrassende verschillen tussen de twee landen. Het is de eerste keer dat de ontwerppraktijken van België en Nederland op deze schaal worden vergeleken.
Van beide landen zijn de beste ontwerpers en ontwerpen uit twee eeuwen naast en tegenover elkaar te zien. Van de sierlijke Belgische art nouveau tot de strakke Nederlandse variant en van onze verfijnde ambachtelijkheid tot het meer conceptuele design bij onze noorderburen.
Van empire via neorenaissance naar art deco en recentere ontwikkelingen als eco-design en social design: de tentoonstelling onthult opvallende overeenkomsten of verrassende verschillen tussen de twee landen. Het is de eerste keer dat de ontwerppraktijken van België en Nederland op deze schaal worden vergeleken.
Van beide landen zijn de beste ontwerpers en ontwerpen uit twee eeuwen naast en tegenover elkaar te zien. Van de sierlijke Belgische art nouveau tot de strakke Nederlandse variant en van onze verfijnde ambachtelijkheid tot het meer conceptuele design bij onze noorderburen.
1815 - 1840
KONINKLIJKE OPDRACHTEN
Willem I verleent in zijn Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830) opdrachten aan kunstenaars en manufacturen in de noordelijke én zuidelijke provincies. Nieuwe en verbouwde paleizen moeten passend worden ingericht. Na de onafhankelijkheid van België doet Leopold I niet onder voor zijn Nederlandse collega.
1840 - 1870
OPKOMENDE INDUSTRIE
Glas- en keramiekfabrieken, meubelfabrieken, katoenweverijen en -drukkerijen, ijzergieterijen en blikfabrieken werken halverwege de 19e eeuw nog niet met professionele ontwerpers. Voor nieuwe creaties zoekt men vaak inspiratie in voorbeeld- en ornament-boeken. Tevens is het niet ongebruikelijk om het werk van succesvolle concurrenten te kopiëren.
1850 - 1880
HANDHAVEND AMBACHT
Veruit de meeste sier- en gebruiksvoorwerpen worden in de 19e eeuw nog steeds in kleine ambachtelijke ateliers gemaakt. De productie gaat terug op eeuwenoude tradities, de mechanisering treedt er slechts geleidelijk in. Vaklui treden in concurrentie met de fabrieken en spelen in op de veranderende vraag van de klant.
1851
LONDEN
Niet minder dan 512 Belgische en 114 Nederlandse bedrijven zenden hun producten naar de ‘Great Exhibition of the Works of Industry of all Nations’, de eerste internationale krachtmeting van de zich snel moderniserende maatschappij. Ten opzichte van de Britse en de Franse inzendingen ogen ze eerder bescheiden. Groot-Brittannië imponeert met zijn vergevorderde industriële techniek, Frankrijk met zijn traditionele gevoel voor smaak. De tentoonstelling brengt in heel Europa een discussie over eclectische vormgeving op gang.
1860 - 1890
ROEMRIJK VERLEDEN
Gedreven door romantisch nationalisme laten ontwerpers zich steeds vaker inspireren door het roemrijke verleden. Nederland kijkt bij voorkeur terug naar zijn gouden 17e eeuw. Beide landen kiezen voor de 15e-eeuwse gotiek waar het gaat om katholieke architectuur en interieurs. Voor de bourgeoisie is de ornament-rijke renaissance favoriet. Maar ook Franse rococo en classicisme vallen bijzonder in de smaak.
Natuurlijk liet ik me er zoals altijd weer gaan met het nemen van foto's hihi, klik daarvoor maar hier.
En de volgende dagen gaan we verder op verkenning doorheen deze mooie tentoonstelling...
En de volgende dagen gaan we verder op verkenning doorheen deze mooie tentoonstelling...
22 opmerkingen:
Goedemorgen Gerda,
Dit is wel kapitaal om te zien. Wat mooi allemaal. Zilver dingen is echt schitterend om te zien. Heel antiek geworden. Kristal vaasje mooi om te zien. Beelden en stoelen heel mooi. Je ziet daar van alles. Jullie zijn naar museum geweest. Er is zoveel te zien daar. Mooie foto's heb je gemaakt Gerda.
Fijne dag.
1800 enz, ik sta eigenlijk versteld, mijn pa heeft in de mijn gewerkt van 1945- 1970 en die heeft juist dezelfde koperen lamp als op je foto's
maar dat zal een bestaand model voor mijnlamp zijn
Grappig Gerda, Ik zit bij jou te lezen, komt je reactie van jou bij mij binnen. Moet ik hier alles opnieuw lezen, want na het lezen van jou reactie zit ik natuurlijk gelijk na te denken over wat jij schrijft.
Ik zou zelf nooit naar een museum gaan. Niet snel iig. Dus goed dat jij gaat en ons alles laat zien wat jij ziet. Want beslist altijd de moeite waard.
Fijne dinsdag hè :)
Wat een prachtige dingen zijn er toch gemaakt. Mijn vriend houdt heel veel van kunst, en voorwerpen. Zo houdt hij bijvoorbeeld van Alessi, en ik ik hou er dan weer niet van ;-) waarom niet? omdat ik het nergens op vind slaan om van bijv. een suikerpot een poppetje te maken, niet eens praktisch ook. ;-) Toch staat ie bij ons in de kast, het is geven en nemen in het leven. De prachtige voorwerpen die je laat zien zijn heel erg mooi, chique, daar hou ik dan wel van. Wij gaan ook wel eens naar musea, niet zo vaak als jullie dat doen. In duitsland bijv. zijn we eens bij Burg Elz geweest, in die burcht zit ook een museum, echt prachtig, ik denk dat jullie het ook heel mooi zouden vinden. Al die voorwerpen, en de burcht is ook nog geheel intact. Maar misschien zijn jullie er al wel eens geweest.
OT, je reactie ontroerde me heel erg. Soms voel je je zo alleen staan en wat jij zegt, "iedereen heeft het over liefde". Maar mensen met een andere kijk of mening sluiten ze gelijk uit. Het maakt me erg verdrietig, maar ja wie zonder zonde is... enfin je kent het spreekwoord. Dankzij jouw reactie voel ik me niet zo alleen staan. Een hele fijne liefdevolle dag.
Verdorie! Ook alweer zo interessant! Lijkt mij ook leuker om daar rond te lopen dan in de IKEA, lieve Gerda.
ha die Gerda!
Die fotoos zijn zo mooi: ze kunnen zo in de catalogus!!
En de voorwerpen mogen er ook zijn.
Terwijl ik er naar keek dacht ik: dit is allemaal door mensen ontworpen en gemaakt.
Daar is geen machine aan te pas gekomen...
Dat ontroerde me...
Ik heb nu wel een goed idee voor mijn eerste vrij reizen dag: Naar het Boymans!
Dagdag...
Groetjes van Marlou
.
prachtig Gerda, ik zie dingen voorbijkomen waarvan ik denk wowwww, waar zou dat voor zijn, j e foto's mogen zo in een catalogus, zo mooi zijn ze,
fantastisch wat mensen handen kunnen maken hé, er is nu een programma op tv, waarvan mensen van afval dingen maken, geweldig om te zien wat daar uit komt soms :-) vaak ook niet hoor:-)
als ik niet bij je kom kijken... wil dat niet zeggen dat de liefde er niet zit hé,... 't is maar dat je dat weet <3
ik ga er regelmatig eens langs Gerda..
maar deze tentoonstelling heb ik nog niet gezien..
knappe foto's die je daar niet altijd in ideale omstandigheden kunt maken..
prettige dag
ps: dat enigmatisch ding maakt deel uit van een gebouw, maar ik wil er de spanning toch wat inhouden
Goede middag Gerda, ik ben weer terug thuis (mijn blog schijnt er weer uit te liggen grrrrr) Mooi om te bekijken, die foto's van je. De stoelen lijken me geen van allen nu echt lekker te zitten. Dat zilver is prachtig, zolang je het niet hoeft te poetsen, maar daar zal het personeel wel weer voor opgedraaid zijn.
Toch weer een interessante blik op de historie van onze landen.
Het is niet mijn smaak. Ook al is het echt zilver en vreselijk kostbaar, ik vind het kitsch. Wat ik wel heel knap vind is dat mensen zó lang geleden met veel minder goede hulpmiddelen, dit hebben kunnen maken. Chapeau!
Lieve groet
Mooi hoor.
Prachtig wel.
Fijne week.
Als je dit allemaal ziet, dan vindt ik het weer jammer dat Gent niet naast de deur is....
En de smaak van de zuiderburen is meer passende bij mij smaak *Winkie*
Maar door de jaren heen zijn we wel achteruitgegaan met ons IKEA assortiment...... Gtje *Winkie*
Zoiets maken ze tegenwoordig niet meer. Waarschijnlijk te duur zowel voor het maken als het kopen. Alles is onderdeel van de wegwerpmaatschappij geworden.
Daar staan knappe stukken tussen
Zo een mijnwerkerslamp heb ik ook mijn grootvader was vroeger mijnwerker
Wow mooie foto. Ik ga eigenlijk zelf nooit naar museums. Ik leer wel graag bij over het verleden en historische dingen. :)
Mooie spullen Gerda, maar ik mag er niet aan denken dat ik ze zou moeten poetsen. heb vroeger als kind veel moeten helpen met oma en mama om het zilverwerk te doen blinken. Jakkes vind ik totaal niet leuk, maar jouw foto's daarentegen wel.
'k Heb, echt waar, Gerda, deze keer niet de hele tekst gelezen... Wel genoten van al het 'rijke' op de plaatjes !
Lie(f)s.
Weer veel dingen voor bij zien komen,en een bezoekje bij jou Gerda,
met je mooie foto,s kunnen we mee genieten.
Groetjes Christiene.
Ook wij vinden die mijnwerkerslamp mooi en nostalgisch. Prachtige reportage.
wat een uiteenlopende schatten toon je ons, gerda!
hihi .. zo'n mijnwerkerslamp hebben wij ook! exact dezelfde! ;-))
fjew, wat een prachtige objecten worden daar niet allemaal getoond.
vergis ik mij, of heb je in het verleden ook al niet iets gepost over dit museum?
Duidelijk de moeite waard om eens te gaan bezoeken.
Goede morgen Gerda, vandaag weer op gaan passen, dus ik wacht je nieuwe log niet af, maar wens je hier een fijne woensdag toe.
Een reactie posten