vrijdag 16 oktober 2015

ARTS et METIERS TELE COMMUNICATIE TEKST


Telecommunicatie (samenstelling uit het Griekse tèle=ver en het Latijnse communicare= mededelen) is het overbrengen van informatie van de ene plek naar een andere zonder dat iets of iemand zich fysiek daar naartoe verplaatst.
Moderne vormen van telecommunicatie zijn: (mobiele) telefoon, radio, televisie en internet. Een oudere vorm is telegrafie. Experimenten om te communiceren op afstand zijn zeer oud (vuur, rooksignalen, heliograaf, de optisch-mechanische telegrafie ontwikkeld door Claude Chappe in Frankrijk vanaf 1793 enz.).

De overdracht van informatie vindt via elektromagnetische weg plaats, bijvoorbeeld in kabels (elektrische signalen), glasvezel (licht) of met radiogolven door 'de ether'. Door koppeling met randapparatuur, multiplexers en schakelapparatuur (bijvoorbeeld een telefooncentrale of een IP-router of een ATM-switch) ontstaan telecommunicatienetwerken waarop grote aantallen gebruikers kunnen worden aangesloten.

Belangrijke personen op dit gebied zijn:
Antonio Meucci, uitvinder telefoon
Alexander Graham Bell, als eerste patent aangevraagd op de telefoon
Edwin Armstrong, uitvinder Frequentiemodulatie en superheterodyne radio-ontvanger
Claude Chappe, grondlegger van het Franse netwerk van optische telegrafen
Émile Baudot, uitvinder van de Baudotcode
Richard Hamming, uitvinder foutcorrigerende code
Guglielmo Marconi, uitvinder radiotelegrafie
Harry Nyquist, groot bijdrager aan de ontwikkeling van de informatietheorie
Claude Shannon, grondlegger informatietheorie.
(bron: Wikipedia)

En hier kan je enkele foto's bekijken van toestellen waarmee dit vroeger allemaal werd gedaan...

17 opmerkingen:

Ferry - Jacqueline zei

Prachtig foto's om te kijken hoe vroeger was. Instrumenten is interessant om te kijken. Inderdaad gebruiken vaak in Latijns. Dat wij niet begrijpen. Tegenwoordig gebruiken nog steeds in sommige Latijns in woorden. Telefooncellen zie je allang niet meer op de straat. Tegenwoordig hebben nu zeker moderne tijd. Ik vind je foto's mooi om te kijken toen was.
Fijn weekend Gerda.

Marjolijn. zei

Mooi dat die knappe koppen al die mooie apparaten ontwikkelt hebben om ons te brengen waar we nu zijn.
Jij hebt alles weer goed vastgelegd.

Op naar een mooi weekend...!

Ferry - Jacqueline zei

Het klopt onze broer heeft 38 jaar gewerkt als drukkerij. Toen ging het failliet. Ik heb vroeger bij hem op de werk gezien. Machtig dingen om te zien.Vandaar dus Gerda. Toen kreeg acht maanden later rot ziekte ontdekt. Dus k-n--r. Het doet zo pijn. Dat moet hij meemaken.

John zei

Ik heb op een blauwe maandag nog in de telecom gewerkt bij KPN. Dat was aan het begin van mijn werk carrière. Twee jaar. Als je ziet waarmee deze techniek is begonnen en waar het nu staat. Twee totaal verschillende werelden eigenlijk.
Jij hebt hier een paar geweldige foto's neergezet waar je wat van deze oude technologische ouderwetse hoogstandjes laat zien.
Ik wens je een mooie dag.

Sanne zei

Heel mooie foto. :)
Altijd leuk om de dingen van vroeger te zien.

Lies zei

Zelf heb ik nog berichten verzonden via een oude fax, Gerda ! 't Maakte heel veel lawaai, en 't was omslachtig.
Lie(f)s.
@Modemproblemen opgelost. Even naar de Proximuswinkel, en van op afstand werd het in orde gebracht (zonder kosten !). Een lieve mevrouw belde mij een uurtje later op om te vragen op alles intussen opgelost was. Tof hé !

Merel zei

Mooie verzameling
Ik vind foto 10 een heel ingewikkeld toestel maar dan kom ik, bij 14 en 15 en dat lijkt me bijna nog ingewikkelder

Renesmurf zei

Mooi hoor, die techniek! Allemaal voorgangers van nu.

Mieke zei

Gerda, ik vraag mij eigenlijk af hoe groot dat museum wel is, jij laat ons hier nu al een hele tijd prachtige foto's zien en wat er staat is toch niet minnetjes. Leuk om dat allemaal weer te zien. Lies vergeet dan nog de telex te vermelden die we ook hadden op het werk. Ook nog iets van toen de dieren nog spraken.

Suske. zei

Een heel educatieve blog is dit hier geworden.
Jammer dat hier geen diploma's te behalen zijn.
Fijne avond Gerda.

Morgaine zei

haha bij foto 5 moest ik even lachen, volgens mij is dat de telegrafeermachine die ook in de Sissi film deel 2, Der Junge Kaiserin is gebruikt als ze naar huis vlucht ... om dan naar het paleis te telegraferen onderweg.

Geweldig!

X

FRANK103 zei

Oude techniek die nu vervangen is door computers , de vooruitgang!

curieuzeneuzemosterdpot zei

schitterende beelden heb jij gemaakt van de voorlopers van de toestellen waar wij tegenwoordig op liggen te tokkelen, gerda! ;-))

fijn weekend,

Albert y Mara fotoblog zei

Waar zouden we anno 2015 zijn zonder de smartphone? Onvoorstelbaar wat er de laatste 100 jaar allemaal veranderd is t.a.v. telecommunicatie. Jouw fotoreportage spreekt boekdelen. Foto 9 en 18 zijn vandaag onze favoriet. Typemachine en telmachine. OT: Dit zal jij vast leuk vinden, zondag een uitgebreide fotoreportage over de stad Málaga, maar eerst op zaterdag tijdens de koffie meezwijmelen. Fijn weekend.

Lutje zei

heel mooie foto's, dit museum is zijn naam waardig met al deze antiquiteiten

pieterbie zei

wat een prachtig rariteitenkabinet breng je ons hier!
En dan nog creatief gefotografeerd op de koop toe.
Dat ontgaat misschien de gemiddelde bezoeker aan je albums, maar ik zie wel dat je je uiterste best gedaan hebt om ons de stukken zo aantrekkelijk mogelijk te brengen.
Bedankt daarvoor!
Daarom kan ik ook moeiteloos alle foto's in je album rustig bekijken en er ook daadwerkelijk van genieten.

Natasja zei

ik weet nou niet of mijn reactie geplaatst is... hij deed een beetje vreemd.. maar goed gewoon opnieuw.. Mooi om te zien hoe de communicatiemiddelen tot stand kwam, van heel groot naar heel klein. Nu hebben we GSM/ Mobieletelefoons, die begonnen groot toen klein en nu weer groot, het zijn computers geworden.

Ik heb in 1997 gewerkt bij vodafone (toen nog libertel) het begin van de mobiele telefonie. Kan ik ook nog weleens wat over schrijven, het was een hilarische tijd...

Ik vind wel, we hebben steeds meer communicatiemiddelen, maar we begrijpen elkaar steeds minder, te veel communicatie leidt tot communicatiedoofheid misschien..
Maar je foto's zijn weer prachtig...
als ik nu dubbel heb gereageerd... sorry of niet.. het zal zo moeten zijn ;-)