zaterdag 12 september 2015

HANDELS- EN HOUTDOK


Moeilijk te geloven dat in de verwaarloosde omgeving van Gents' oudste haven (het Handelsdok gegraven in 1830 onder het Hollands Bewind van Willem I, en het Houtdok - what's in a name) vanaf 2016 een nieuw stadsdeel met alle mogelijke voorzieningen zal verrijzen met ca. 1500 woningen en véél groen. Enkele oude pakhuizen en fabrieken maakten en maken er al het onderwerp uit van reconversie tot burelen en lofts, maar een globale aanpak drong zich op.
In respect met het havenverleden zal divers nog te herwaarderen industrieel erfgoed worden aangepakt. Ook de kaaimuren van het voormalige havendok zullen, waar nog aanwezig, in hun oorspronkelijke staat worden gerestaureerd, en elders aangepast in functie van de geplande bewoning tot aanlegsteigers en ruimte voor woonboten. Het hele project zal zo een hedendaags "Hollands" karakter krijgen - geëquipeerd voor een bij ons nog relatief onbekend watertoerisme.
Vooral het oude Houtdok wordt het centrum van een exclusief huisvestingsproject met hoogstaande moderne architectuur rond in hun oorspronkelijke staat herstelde kaaimuren.
Een wedstrijd gecoördineerd door het Gents Stadsontwikkelingbedrijf leverde drie laureaten op, teams van projectontwikkelaars in samenwerking met bekende architectenbureaus, waaruit in de toekomst zal worden gekozen om deelprojecten te realiseren en zodoende voldoende diversiteit te verzekeren. Een reportage ervan kan je hier bekijken. En voor daarna: fijn weekend allemaal!
(tekst Guido Deseijn aka Leflamand)

15 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Mensen wonen graag bij en aan water, dus dit grote project zal vast goed komen en mensen blij maken die daar kunnen gaan wonen.
Goed dat er ook oude herkenningspunten bewaard blijven.

Fijn weekend meis.

John zei

Dat is een gebied waar ik mijn ogen wel de kost zou geven Gerda. Mooi hoor. Havens hebben op mij een enorme aantrekkingskracht. Daarom rijd ik er ook zo graag doorheen als ik naar Middelburg of Vlissingen ga. Geen haast, en altijd wat moois te zien.
Fijn w-end

Morgaine zei

Ik zit mij af te vragen nu, wie het zal opvallen dat prachtige bekende kunstwerk op de laatste foto, hahaha

En van die woonboten, ja ruimte genoeg daar, alleen realiseerde ik mij niet dat dit typisch Nederlands is? whoooooohahahaha En ik maar denken dat het heel normaal is om op een woonboot te wonen, wat natuurlijk geen toerisme is ;-)

Op het dorp van mijn opa en oma lagen altijd al woonboten ook, ik wist niet beter, laat staan in Amsterdam zelf en kwam dus zelf met regelmaat op de woonboten op het dorp, omdat er zowel familie in kon wonen, als mijn vriendjes van daar bij opa en oma, met hele grote voortuinen in hun geval, en de achtertuin, ja dat is Zijkanaal-F lol... in de winter als het goed vroor, hadden ze direct de schaatsbaan bij de hand, oh, die goeie ouwe tijd :D

X

Wim zei

En hoe de Vlaming een Hollands karakter krijgt aangemeten...

FRANK103 zei

In Amsterdam hebben ze de oude havengebieden ook omgezet in huisvesting en uitgaansgelegenheid. Daar zullen ze uit Gent vast naar gekeken hebben!

OT: is ergens op jouw blog iets te vinden over Zaandam?

Renesmurf zei

Ja, de tand des tijds doet zijn werk, en dan ineens komt het besef en redt men wat er te redden valt!

A van de Aa zei

Ben benieuwd hoe het daar uit komt te zien.
En als je aan dat waterrecreatie mee wilt doe Gtje *Winkie*, vergeet die rode kano van onlangs, en ga voor een roeibootje met buitenboordmotor.
Mocht voortijdig de benzine op zijn, of de batterij leeg, dan kan je altijd nog Lefla naar huis roeien *Big smile & Big winkie*
Fijne zaterdag :-D

willy zei

plannen zijn één ding, de verwezenlijking ervan zal nog niet voor morgen zijn..

een interessante reeks Gerda

Haba zei

Goede middag Gerda, daar ben ik dan om je nieuwe log te bewonderen. Ik ben als kind opgegroeid aan de noordkant van het kanaal in Terneuzen dus en daar stonden destijds ook van die huisjes als op foto 22 . Nu bestaat dat allemaal niet meer en is de wijk daar met de grond gelijk gemaakt om er moderne woningen en flats neer te zetten, evenals een stadhuis en een bibliotheek, kortom aan die zijde van het kanaal niet zoveel bijzonders.
Maar het is al een tijd geleden dat ik daar was, sinds mijn ouders in '92 en '94 zijn overleden, heb ik er ook niet zoveel meer te zoeken.
Jouw reportage was weer het bekijken meer dan waard.
Nog een fijne avond toegewenst.

Natasja zei

op zich jammer dat al die geschiedenis gesloopt wordt en dan van die 13 in dozijn woningen gemaakt worden? Ik ben benieuwd wat het gaat worden. tegen die tijd een voor en Na??

Merel zei

Oud dat moet wijken voor nieuw ergens toch wel jammer dat zo veel hierdoor verloren gaat ...,moderne architectuur tussen de kademuren ik ben benieuwd

Lies zei

Dat wordt heel mooi, Gerda ! Heel speciaal ! Misschien krijgen we wel, via jou, fotootjes te zien van hoe het verrijst... ?!
Lie(f)s.

pieterbie zei

opnieuw een heel bijzonder beeld. je had blijkbaar super licht!

Suske. zei

Dit doet me denken aan de woonst van mijn moeder. Die woont ook in een omgebouwde fabriek. Oude gebouwen, daar kan men veel mee doen. Hopelijk is er genoeg geld en medewerking van boven.

Mieke zei

Dat wordt een prestigieus project, ben benieuwd .