woensdag 19 augustus 2015

Boottocht: deel Leie Zuid


Het zuidelijk deel van de Leie is beslist ook de moeite waard om te bekijken, zie daarvoor maar hier. Ik verwijs naar mijn blog van gisteren (klik) wat de kennis over de geschiedenis van Gent betreft, maar toch nog even dit:

"De nu al vierde herziene druk van een uitgebreide kennismaking met Gent
beidt de lezer nieuwe inzichten op deze historische stad. Sinds de eerste
uitgave van de Gids voor Oud Gent (klik) , nu al een paar decennia geleden,
hebben een ganse generatie geïnteresseerde Gentenaars en vele bezoekers de
stad dieper dieper laten dorogronden.
Eigenlijk is het concept van deze gids eenvoudig: aan de hand van een aantal
wandelingen, in dit geval acht, de historische aspecten van een stad
ontdekken. In vergelijking met soortgelijke gidsen gaat auteur Guido Deseijn
toch wel bijzonder grondig te werk. Je mag stellen dat deze uitgave
vergelijkbaar is met een diepgravend boek over de stadsgeschiedenis, met dit
verschil dat de geschiedenis hier niet chronologisch behandeld wordt, maar
geografisch op stadsniveau. Een toevallige stadsbezoeker zal het
aanvankelijk niet gemakkelijk hebben met de hoeveelheid historische
informatie die de auteur te bieden heeft. Enige basiskennis over de stad en
haar geschiedenis zijn nuttig om de inhoud van deze boeiende en bijzonder
grondige stadsgids ten volle te waarderen. Acht wandelingen kan veel lijken
voor een stad met de omvang van Gent, maar deze stad, haar geschiedenis en
deze gids hebben zodanig veel te bieden dat de bezoeker / lezer zich niet
zal vervelen. Nauwelijks een plekje dat tweemaal wordt aangedaan. Het zou
deze uitgave tekort doen haar te omschrijven als een verzameling van grondig
becommentarieerde historische stadswandelingen. Ook als naslagwerk over de
geschiedenis van Gent is dit boek best bruikbaar. Stad én gids boeien
zodanig dat eenmalig gebruik van de Gids voor Oud Gent zo goed als
uitgesloten is: met deze uitgave laat Gent je niet meer los...”

25 opmerkingen:

pieterbie zei

prachtig! Wat een kunststad is Gent niet!
Dit deel van de leie is mij minder gekend, een plezier dus om je album te doorbladeren.

Lutje zei

laatst zei iemand me nog; Gent is de mooiste stad om bezichtigen in Belgie, en als ik je hier volg moet ik die daar gelijk in geven

Kay ♥ zei

Een prieeltje spreekt over romantiek,
een ontmoetingsplaats,
een oase van rust.
Ja Gent heeft zijn charme hoor.

klaproos zei

prachtig prieeltje gerda, ik kan de romantiek haast proeven
wat een feest om daar rond te lopen hé,
ja ik ben er een keer geweest en vond het er erg mooi.

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer prachtige foto's van een mooie stad. Ik zou toch weer eens richting Gent moeten, maar in je eentje doe je dat niet zo snel. En dat terwijl ik er in mijn jeugd wel vaker kwam maar dan keek je niet naar dit soort dingen, maar je wilde naar de winkels toe :)
Fijne woensdag gewenst.

Anoniem zei

dag Gerda, mooi mooi mooi! een stadsbezoek vanuit een boot, zie je de dingen helemaal anders. wat een prachtige oude en moderne huizen, een mooi samengaan van beide.
ik schrok me even een hoedje toen ik die man zag die klaar staat om een duik te nemen! opluchting.... het is een beeld ;-)
lieve groet, Hilde

Anoniem zei

oh ja, het boek 'Gids voor oud Gent' lijkt me uiterst interessant! ik denk dat ik het me ga aanschaffen en eindelijk Gent eens ondersteboven ga uitpuizen.
Guido Deseijn... die naam komt me bekend voor. Als ik het goed voor heb is dat jouw leflamand toch, niet?

John zei

Zo zie je maar wat je vanaf het water allemaal kunt zien Gerda. Prachtige foto'\s bewijzen het zicht vanaf het water in Gent. Nu is het vanaf de straat al de moeite natuurlijk, mar wie ook het water op gaat heeft dubbel plezier :)

Vandaag schijnt de zon weer . Fijne dag.

Boerin zonder Naam zei

De tocht van gisteren komt me bekend voor, die van vandaag wat minder. Ik heb nog foto's van 24 jaar geleden. Daar staan dezelfde gebouwen op.

Merel zei

Leuk die achtergevels die zie ik nog het liefst want die kun je anders niet zo goed bewonderen nu wel dankzij de boottocht

willy zei

voor mij zijn dit bekende zichten Gerda, maar dat doet niets af van de kwaliteit van de foto's..

en Guido verdient voor al zijn werk, een dikke pluim...

prettige dag

Wim zei

Prachtige fotoreportage Gerda. En euh... als ik ooit nog eens in Gent kom weet ik waar ik moet zijn :-)

Suske. zei

Een interessante stad die ik wel weer eens een bezoekje zou willen brengen. Gelukkig zijn jullie er nog om deze logs te maken.
Groetjes.

FRANK103 zei

Mooie foto's, vast voor het volgende boek van Guido? Ik denk dat jullie hier ook heel wat bezienswaardigheden zien waar ik zo voorbij fiets, als leek op het gebied van architectuur zijnde. En zoveel mooie boeken over de Zaanstreek zijn er niet......

Marjolijn. zei

Genoten van je vaartochtje...!
Veel moois gezien.

Lies zei

Ook hier laat Gent zich op z'n mooist zien, Gerda !
Lie(f)s.

Anoniem zei

Mooi Gerda in de ban van ......................Waarom noemen e de Gentenaars s..................oh ja hoe ook weer ?? Heel leerrijk en mooi !! Grts Willy Duvel

Natasja zei

IK ben volgens mij nog nooit in Gent geweest. Ik moet eigenlijk eens Belgie gaan verkennen, volgens mij mis ik nu wat.

A van de Aa zei

Je moet niet alleen veel weten van de stad, maar het ook nog op papier krijgen.
Te zien de foto's, ben ik Gent geweest maar dit is mij onbekend...
Gtje, niet morgen dan ergens .... *Winkie*

Mirjam Kakelbont zei

Dit deel van de Leie heb ik nooit gezien. Vreemd, hoe een mens toch vaak de bekende weg volgt :-) Het pand op de foto is prachtig!
Je bent trots op het boek van Gent, hè? En heel terecht.
Lieve groet

Morgaine zei

Wederom een prachtige serie en snap ik hier nu uit de Guido, jouw Guido de stadsgids is? Geweldig!

Ennuh, is het niet normaal om wat vooronderzoek te doen over steden en dorpen of de omgeving waar je naar toe gaat? Dat is wat wij wel vaak doen, en dan nog wordt je soms verrast natuurlijk, maar dat is juist een soort van voorpret of de trip nu lang of kort is :D

X

christiene zei

Mooie huizen aan het water,bootje voor de deur...
en van af dak in duik in het water wat wil een mens nog meer
De boot tocht Gerda en Lefla is echt gaaf en geeft bijzonder kijkje aan het water
Groetjes Christiene.

curieuzeneuzemosterdpot zei

het is zo'n knappe mengeling van architectuur, dat het allemaal zo boeiend maakt, gerda!

hihi .. dat piepschuimen kunstwerk steelt deze keer de show! ;-)))

willy duvel zei

Lekker genoten van Jouw boottochtje Gerda Heb ik nooit gedaan Spijtig ! Grts

Mieke zei

Ik denk Gerda dat ik eens Gent zou moeten bezoeken met een kenner want tot nog toe kan Gent me niet echt bekoren, loop daar ook altijd verloren, rij daar ook altijd de verkeerde kant op, kortom het is hopeloos. Maar als ik jouw foto's zie kan ik me jouw liefde voor Gent zeer goed inbeelden. Ja Brugge en Gent, het blijft moeilijk.