dinsdag 16 juni 2015

Gedenkdag in Gontrode


De voormalige Duitse zeppelin-basis en nadien vliegveld van Gontrode werd omgebouwd tot een toeristische site in een groen kader dat waardevol cultureel erfgoed terug op de kaart zet. Op het uitgestrekte terrein van de Lembergse kouter blijven vandaag slechts twee bunkers over. Ze zijn stille getuigen van de ooit indrukwekkende aanwezigheid van de Duitse bezetter. Eén WO 1 bunker is gerestaureerd en op het dak daarvan vertelt een oriëntatietafel het verhaal van het vliegveld. Tekst- en beeldmateriaal en een plattegrond lichten de omvang van de site toe. De site is vrij te bezoeken (Melle-Gontrode Scheldeweg - betonbaantje tussen nrs 55 en 57).

Deze toeristische attractie werd op 7 juni ll. plechtig ingesproken door de schepen van cultuur van de gemeente Melle De Vis, en de voorzitter van de plaatselijke erfgoed-cel Vrijens, en onthuld door mevrouw François, echtgenote van gouverneur Briers van de Provincie Oost-Vlaanderen, in aanwezigheid van de nabestaanden van de betrokkenen bij de zeppelin-ramp van 7 juni 1915.

Daarmee sluiten we deze wel heel aangrijpende gedenkdag af, voor de foto's hier klikken. Ook AVS, de plaatselijke televisiezender én de Vlaamse VRT kwamen er op af en deden er verslag (klik) van. En morgen staat hier iets helemaal anders webbies, kwestie van de moraal wat op te krikken!

27 opmerkingen:

Chantal zei

Ik kijk uit naar morgen, je maakt me een beetje nieuwsgierig... maar ook goed hoor, want nu weet ik gewoon zeker dat ik morgen langs kom.
Je gedenkdagenreeks was indrukwekkend!

klaproos zei

die moraa die moraal, die verlaat ons van tijd tot tijd allemaal ... wel eens:-)

ik kijk uit naar morgen gerda,
bedankt voor vandaag , laten we daar eerst maar eens een feestje van gaan maken:-)

xxx

christiene zei

Je hebt mooi vast gelegd deze ceremonie Gerda!!
de gezichten spreken boekdelen.
en wat ook leuk is je ziet nog eens ......bekende ....gezichten.
Wens je een fijne dag
Christiene.

John zei

Goedemorgen Gerda,

Je hebt weer een berg mensen vast weten te leggen die betrokken zijn bij het gebeuren. Het leeft nog goed onder de mensen.
Ik ben benieuwd waar je morgen mee komt. Maar daar moeten we nog een dagje voor wachten.

fijne dag

A van de Aa zei

Het was een mooie reeks die je ons hier hebt voorgeschoteld.
En de herinneringen in een toeristisch attractie gegoten zal in elk geval voor de aankomende jaren de herinnering levend houden.

Gtje, fijne dag vandaag nog.

willy duvel zei

heel sterke reeks Gerda leer hier iedere keer iets (veel) bij. de man met de accordeon handen in de zak Super !! groetjes

Anoniem zei

moet wel een ingrijpende dag geweest zijn. Ook de verhuis van de ene plaats naar de andere met een groep mensen is niet simpel. Ik denk dat je vermoeid maar tevreden bent thuisgekomen Gerda. Mooie beleving. En dan hop naar morgen!

Mieke zei

Was een heel interessante reeks Gerda. Het is niet alles rozengeur en maneschijn en daar moeten we ook af en toe eens bij stilstaan.
Ben benieuwd wat er morgen op het programma staat.

Vanessa Morgan zei

Nog nooit geweest. Het lijkt me wel een bijzondere uitstap.

Suske. zei

Het waren mooie reportages die je voor ons gemaakt hebt.
En wat morgen betreft : gaan we weer de matrassen keren ?
Fijne dag nog in ieder geval.

Marjolijn. zei

Lekker slapen voor straks...!!

Natasja zei

Wat een mooi stukje weer. En prachtige foto's!
Bedankt voor het delen er van!

Anoniem zei

Een mooie afsluiter van wellicht een drukke dag. Al die gedenkplaten die werden ingehuldigd, zowat het hele laatste traject van het luchtschip. Jullie hebben heel wat gezien, gehoord en ervaren. Het zal wel een blijvende indruk hebben nagelaten. Maar zoals je zegt, morgen alweer iets anders, het leven gaat verder.

Kay ♥ zei

Het was zonnig, die mensen leken voldaan,
en de fotoreeks daar hebben we gretig naar gekeken.
Beslist een mooi einde, en nu zijn we al benieuwd naar wat komen gaat.
Groetjes.

Lies zei

Een 'toeristische attractie' zou ik het niet noemen, Gerda... Een hommage aan..., misschien...
Lie(f)s.

Morgaine zei

Een prachtige herdenking heb jij voor altijd vast gelegd, daar kunnen de generaties na ons ook weer heel veel mee, dat weet ik zeker!

X

Mirjam Kakelbont zei

Ik vind het bijzonder dat na zoveel jaar na de oorlog mensen zich nog steeds inspannen om de geschiedenis te bewaren en er nieuwe informatie aan toe te voegen. Je weet pas wat je aan het heden hebt, als je het verleden kent...
Mooie foto's Gerda, maar ja, we zijn niet anders van je gewend ;-)
groetjes Kakel

Merel zei

Bijzonder en ingrijpend

Renesmurf zei

Er zijn toch voldoende mensen die hier belang aan hechten, en dat moet kunnen natuurlijk. Overal plek en tijd voor.

gidsjoris zei

OK, dan komen we morgen vrolijk kijken.

curieuzeneuzemosterdpot zei

het smaakte mij allemaal, gerda; de mooie foto's, jouw interessante uitleg en .. het glaasje! :-D

Albert y Mara fotoblog zei

Dat de voormalige Duitse zeppelin-basis omgebouwd wordt tot een toeristische attractie is nodig voor ons nageslacht die anders niets meer weet over WO1. Het was me een dagje wel, met heel veel foto's en indrukken. Onze log van woensdag sluit mooi aan bij het WO1 item van jou.

Wim zei

Inderdaad! Nu weet ik het zeker. Jij had reporter moeten worden ;-)
Wederom een puike reportage!

thatfullmoonguy zei

Eigenlijk was de moraal wel goed, Gerda, omdat die wereldoorlogen zo lang geleden zijn... maar nu hoor ik weer over wapengekletter vanuit Rusland. Bah, de mensen die zeggen dat we nooit ècht leren van al onze fouten hebben wel gelijk.
Nou ja, we hopen er maar het beste van. Gelukkig wel nog een tv-programma gezien over de slag bij Waterloo, daar bij jullie... ook niet fijn, maar wel door de besten gewonnen, en lang geleden.

Dit was in ieder geval weer heel interessant en goed om te weten.
Dankjewel voor je reaktie :) Ik zal mijn best doen!

pieterbie zei

deze klassereeks heeft niets negatiefs met mijn moraal gedaan, hoor.
akkoord dat het een serieus onderwerp is dat aan slechte tijden herinnert, maar ik vind het geen slechte zaak om daar eens bij stil te staan.
dit gezegd zijnde moeten wij natuurlijk ook wel vooruit.
merci!

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer even te vroeg, maar ik moet weer op pad. Ik wens je een fijne woensdag toe.

FRANK103 zei

Wat een boel mensen komen op zoiets af, indrukwekkend!